KOMPROMISS: Her vest for jernbaneverkstedet på Sundland blir det togparkering og byutvikling i skjønn forening etter en kompromissløsning.
KOMPROMISS: Her vest for jernbaneverkstedet på Sundland blir det togparkering og byutvikling i skjønn forening etter en kompromissløsning.

Ga grønt lys for togparkering på Sundland

Ikke uventet satte byens politikere spikeren i kista for motstanderne mot Bane NORs togparkerings-prosjekt i tirsdagens formannskapsmøte.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Jernbanebyen Drammen totalrenoveres, og det har det siste året vært en oppblusset debatt om hvor Bane NORs fremtidige togparkering skal finne sted etter at dagens oppstillingsplass på Skamarken forsvinnger til byutviklingsformål.

Flere alternativer har vært på blokka, men Sundland-alternativet ved dagens jernbaneverksted styrket sitt kandidatur da det ble klart at plassbehovet var mindre enn først antatt.

- Vi kommer til å legge beslag på et mindre areale når vi bygger denne nye togparkeringen. Vi slipper å bygge mer enn det som er nødvendig. Det gir mer jernbane for pengene og belastningen for Drammen blir mindre, uttalte prosjektleder Lars Tangerås til DRM24 i fjor.

Et betinget ja

Til tross for sterke protester fra lokale ildsjeler, hadde i praksis formannskapet ikke så mye valg da saken var oppe til behandling tirsdag kveld. Bane NOR eier fra før grunnen, og etter at man har gått med på å frigjøre deler av området til byutviklingsformål kunne politikerne stemme for et betinget ja med visse forbehold.

Et sted må togene sove, og Sundland-alternativet kan ferdigstilles relativt raskt da det allerede er sporgang inn på området, og med et mindre fotavtrykk på ti mål blir hele prosjektet lettere å svelge for alle parter.

Hadde ikke Drammen gått med på et kompromiss ville byen trolig blitt overkjørt av Staten uten påvirkningsmuligheter overhodet. Som Høyres Fredrik Haaning sa det:

– Jeg tror dette var den beste løsning vi kunne håpe på, sa Haaning.

Frp's Ulf Erik Knudsen og de to tidligere MDG-representatene Ståle Sørensen og Rose Jananfarah (nå uavhengige), var mer lunkne til planene, og stemte imot.

STRIDENS KJERNE: De tre berørte områdene knyttet til togparkering. Skamarken avvikles om oppbevaringsplass for tog når Drammen stasjon bygges om og området blir park, og blir i byggeperioden brukt som anleggsplass for ny togstasjon og bybru.
STRIDENS KJERNE: De tre berørte områdene knyttet til togparkering. Skamarken avvikles om oppbevaringsplass for tog når Drammen stasjon bygges om og området blir park, og blir i byggeperioden brukt som anleggsplass for ny togstasjon og bybru.

Rykker midlertidig inn i Nybyen

I mellomtiden blir det midlertidig togparkering på dagens godsterminal i Nybyen. Arbeidene er planlagt iverksatt til sommeren, og levetiden blir dermed relativt kort før også dette området skal frigjøres til byutvikling. Dagens godsterminal flyttes til Holmen.

PS: Det endelige vedtaket fattes i kommunestyret 9. februar - men blir å anse som en formalitet.

BLIR MIDLERTIDIG TOGPARKERING: Den litt lurvete godsterminalen i Drammens bakgård vil trolig bli frigitt til byutvikling fra 2025. Togparkeringsanlegget er planlagt ferdigstilt i 2024, da de første togene kjører gjennom Strømsåstunnelen etter at Bane NOR klipper snoren for milliardprosjektet ny Vestfoldbane.
BLIR MIDLERTIDIG TOGPARKERING: Den litt lurvete godsterminalen i Drammens bakgård vil trolig bli frigitt til byutvikling fra 2025. Togparkeringsanlegget er planlagt ferdigstilt i 2024, da de første togene kjører gjennom Strømsåstunnelen etter at Bane NOR klipper snoren for milliardprosjektet ny Vestfoldbane.

LES OGSÅ:

Mot togparkering på Sundland - trenger mindre plass enn antattGods ut, togparkering inn i NybyenStriden om togparkering i gang - hvor skal togene sove?

Powered by Labrador CMS