
Klar, ferdig, PANG – tunnelen er i gang!
- Jeg kunne gjerne gjort dette oftere, sa samferdselsminister Jon Georg Dale da han symbolsk fyrte av første dynamittsalve på tunnelen for dobbeltspor til Vestfold.
DRAMMEN: Jernbanebyen Drammen, knutepunktet for togtrafikken mellom Oslo og store delen av Sør-Norge, står foran et kvantesprang i positiv utvikling. Prosjekt InterCity betyr blant annet at det bygges dobbeltspor i tunnel til Vestfoldbanen gjennom Strømsøåsen og at Drammen og Gulskogen stasjon oppgraderes.
De innledende kapitler i denne delen av jernbanehistorien er allerede skrevet. Torsdag markerte samferdselsminister Jon Georg Dale starten på et nytt kapittel da han fyrte av første sprengsalve på 30 kilo dynamitt i bergtunnelen.
Ministeren og samfunns- og jernbane-notabiliteter var samlet på anleggsplassen på Gulliksrud sør i Kobbervikdalen der tunnelen skal kobles på eksiterende dobbeltspor. I tett snødrev, i god avstand og godt skjermet fra dynamitten, trykket han på de utløsende knappene. Et tydelig drønn noen sekunder senere, og et nytt kapittel var markert.
- Jeg gjør dette alt for sjeldent, kunne gjerne gjort det oftere, sa minister Dale da han under kyndig veiledning trykket på de to knappene som utløste de første kiloene av høypotent sprengkraft.
En symbolsk salve som starter arbeidene med det seks kilometer lange hullet i fjellet. I tillegg til jernbanesporene skal det bygges anslagsvis fire kilometer med tunneler til anlegg, service og redningsveier.
- Det er godt at visjoner og planer omsettes i handling. Da gjenstår det bare å vinne noen valg så kommer jeg tilbake til åpningen, sa en fornøyd minister til DRM24 da buldringen av stein stilnet.
Støy, støy og støy
Byggeprosjektet vil bli en prøvelse for drammensere generelt og for naboer til byggeplassene spesielt. Det vil bli betydelig støy og belastning med transport av masser, anleggsutstyr og folk. Før forholdene vil bli bedre for de fleste.
Det er satt opp noen kjøreregler for å begrense ulemper og belastninger. Det er innført maksimalgrense for støy, men med unntak av helt nødvendige støytopper. Støyrestriksjonene gjelder mellom klokken 07.00 og 19.00 på hverdager, og mellom klokken 08.00 og 16.30 på lørdager. De første ukene på nyåret vil bli spesielt krevende, for da blir det arbeidet i tunnelåpningene. Når tunneldriften kommer innover i fjellet, vil støyen reduseres noe.
De mest utsatte beboere vil kunne avtale spesialordninger i utsatte perioder med f.eks. overnatting på hotell for Bane NORs regning. Det er etablert en egen kontakt som skal bistå med dette, og en døgnkontinuerlig bemannet telefon.
Nær en million kubikkmeter stein
Det vil bli tatt ut anslags 970.000 kubikkmeter stein som i hovedsak skal transporteres til Drammen havn for oppfylling. Langs kjørerutene er det gjort enkelte trafikksikkerhetstiltak, men med lastebilstranport med 5 -10 minutters mellomrom i sentrale bystrøk, ligger det an til konflikter. Steintransporten skal gjøres stort sett innenfor tidene for støybegrensing.
Men det er ikke bare stein som skal ut. Når hullet i fjellet er ferdig skal det blant annet kjøres inn 135.000 kubikkmeter med betong for innvendig arbeider. Belastningene er til bekymring for byen og drammenserne. Men mest av alt håper Bane NOR og involverte entrepenører at prosjektet ikke fører til skader på personer, det være seg innfor eller utenfor anleggsområdene.
Slik blir transportrutene for frakt av stein og masser:



