MER KOLLEKTIV OG SYKKEL: Prosjektet har en tydelig miljøprofil.

Klart for E18-utbygging: MDG og SV trekker Viken-samarbeid

- Byggingen av ny E18 Lysaker – Ramstadsletta er snart i gang, lover samferdselsministeren. Men vedtaket skjedde ikke uten dramatikk.

Publisert Sist oppdatert

ASKER/BÆRUM: SV og MDG har nemlig gått ut av fylkesrådet i Viken etter at planene ble vedtatt, og bryter dermed samarbeidet.

- Tiden er over for nye omkamper. Vi må komme oss videre og sikre finansieringen av Fornebubanen, sa fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap) på en pressekonferanse etter det ekstraordinære fylkesrådsmøtet.

- Tidenes svik, er replikken fra Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg, og henviser i en pressemelding til det hun mener er et brudd på Oslopakke 3-avtalen.

Det har kommet vesentlige endringer i prosjektet som har fått Ap og Sp i Viken til å gi sin støtte for garanti til bompengeløsning etter at Stortinget vedtok prosjektet for sommeren.

Endringene innebærer blant annet flere prioriterte løsninger for kollektivtransport og sykkelveier.

- Byggingen snart i gang

Ifølge Statens Vegvesen kan byggestart for prosjektet til 17 milliarder starte opp allerede i januar.
– I dag vil jeg gi honnør til de som har tatt ansvar for å sikre sine innbyggere bedre kollektivtrafikk, byutvikling og et bedre tilbud til syklende. Med garanti på plass fra Viken og Bærum er bygging av ny E18 snart i gang, samtidig som finansiering av Fornebubanen er avklart, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

– Lokalt vil nye E18 Lysaker – Ramstadsletta gi innbyggerne kollektivløsningene og byutviklingen de trenger. Nå blir det renere luft, større muligheter til å sykle og et bedre kollektivtilbud. Næringslivet får en fremtidsrettet transportåre vest for Oslo som hele landet vil nyte godt av. I dag står bussen og stamper inn mot Oslo sammen med viktig langtransport som har utlandet som mål, sier Hareide.

- Ingen monstervei

Samferdelselsministeren er trygg på at man får en etterlengtet løsning som er miljø- og kollektivvennlig - og viktig for alle som bor i regionen.

– Jeg respekterer at MDG og SV er uenige i at Viken skal bidra inn i den garantien som nå er lagt frem. Men jeg er uenig i hvordan de har valgt å beskrive E18-prosjektet. Jeg registrerer at byer som Oslo og Trondheim tenker byutvikling i samme spor som nye E18. Det er absolutt ingen monstervei som er planlagt.

- Det vil bli færre gjennomgående bilfelt enn det er på dagens E18. I tillegg skal det bygges mange kilometer sykkelvei. Staten har også sagt ja til en forenklet kollektivstasjon ved Lysaker og ja til nye kollektivløsninger, uttaler Harreide.

Styrer med mindretall

At SV og MDG er ute av fylkesrådet og dermed har mindretall, kommenterer fylkesrådsleder Tonje Brenna slik:

- Jeg er fylkesrådsleder i Viken, og det er det planen min å fortsette med. Det er helt frivillig å være med å ta ansvar for å styre Viken uansett hvilket parti man representerer. Det er min plan å få løst denne saken, uttalte Brenna.

Powered by Labrador CMS