
Kommunestyret i Nedre Eiker feller Buskerudbypakka
Høyre har bestemt seg for å gå sammen med Frp om å skrote Buskerudbypakka når saken kommer til ny behandling onsdag.
NEDRE EIKER: Dermed ser pakkas videre skjebne ut til å være forseglet allerede nå, istedenfor å måtte avvente valgresultatet i høst og nytt felles kommunestyre i Nye Drammen. Det er klart etter at Høyre i Nedre Eiker i et gruppemøte mandag kveld skal ha bestemt seg for stemme for Frps forslag, skriver Dagsavisen Fremtiden som først omtalte saken.
– Det var to-tre stykker som kanskje syntes vi skulle beholde den, men det har aldri vært noen stor glede for noen i partiet i denne pakka, sier Høyres Tor Tveter til avisen.
Behandles på nytt som ordinær sak
Dette er andre gang saken er til behandling i kommunestyret i Nedre Eiker på få uker. Første gang ble avstemningen stoppet av ordføreren med bakgrunn i manglende utredning. Da ble saken fremmet som interpellasjon, nå skal den behandles som ordinær sak på sakskartet.
Rådmannen i Nedre Eiker har foreslått i sin innstilling i saken å avvente til etter valget. Nå ser altså pakka ut til å bli skrinlagt umiddelbart.
Bompakka har også vært forsøkt stoppet av Frp i fylkestinget, men led der samme skjebne som i bystyret i Drammen.
Strammer inn bompengebruken
Mandag kalte Frp-leder og finansminister Siv Jensen inn samferdselsminister Jon Georg Dale og statsminister Erna Solberg til krisemøte om bompengesaken etter alt rabalderet.
Samferdselsministeren gikk mandag ettermiddag ut og nektet etablerte bompengeringer å øke satsene ytterligere.
- Jeg forventer at det vi gjør nå gir bedre styring av prosjekter i bompengepakkene og at vi får stoppet en unødvendig videre vekst i bompengene, sier Dale i en pressemelding fra samferdselsdepartementet.
- Når det oppstår en ubalanse mellom inntektene og kostnadene i de lokalt vedtatte bompengepakkene, har vi sett tilfeller der man lokalt har ønsket å enten øke bompengesatsene eller utvide bompengeperioden. Vi strammer nå inn på adgangen til å øke bompengene i byområdene med byvekstavtaler. Opplegget vil i praksis innebære at hvis inntektene svikter eller kostnadene øker, må prosjekter tas ut av pakken dersom ikke prosjektene nedskaleres eller kostnadene ved disse reduseres. Det er ikke aktuelt å øke bompengene i slike situasjoner, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.
Får konsekvenser for bypakkene
Det vil med andre ord ikke være aktuelt fremover å legge frem reviderte pakker for Stortinget utelukkende for å dekke inn kostnadsøkninger i enkeltprosjekter eller inntektssvikt som følge av lavere trafikk enn forutsatt.
- Dimensjoneringen på bompengepakkene må tilpasses den faktiske inntektsstrømmen. Man må derfor lokalt heller redusere kostnadene fremfor å øke bompengene. Jeg vil på vegne av staten vil legge vekt på dette i forhandlinger og reforhandlinger om byvekstavtalene, sier Dale.
- De nye føringene betyr at bilistene ikke blir belastet med en generell økning av bompengetakstene om det ikke lenger er samsvar mellom inntektene og utgiftene i pakkene. Vi ser allerede nå byområder der det er manglende samsvar mellom inntektene og kostnadene på prosjektene i porteføljen. I disse avtaleområdene bør man allerede nå ta inn over seg at det ikke vil være adgang til å øke inntektssiden, og dermed heller starte arbeidet med kostnadsreduksjoner i prosjektene eller kutte helt ut prosjekter man kan klare seg uten eller ikke har råd til, sier samferdselsministeren.
LES OGSÅ:Frp's bom-avstemning i bystyret stoppet av Høyre
