BEKYMRET: Daglig leder i Drammen Taxi, Odd Ivar Gjersvik, mener taxireformen vil føre til svart arbeid og høyere priser.

Lokal taxi-topp hardt ut mot frislipp i drosjenæringen

I juni fremmes det ny taxilovgivning for Stortinget. Drammen Taxi frykter konsekvensene for både bransje og brukere.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Fra 1. juli neste år vil regjeringen liberalisere drosjemarkedet i norske byer. Hensikten er å gjøre tjenestene billigere for forbrukerne. Drosjenæringen mener imidlertid at reformen vil føre til det stikk motsatte.

Forrige uke inviterte Buskeruds største taxiselskap til seminar i Drammen for å belyse problematikken.

- Vi ser mange utfordringer med endringer i taxireguleringer og nye forskrifter, sier daglig leder Odd Ivar Gjersvik i Drammen Taxi.

Blant annet innebærer den såkalte taxireformen et frislipp i bestemmelsene, som kan føre til mange enkeltstående løyvehavere som skummer privatmarkedet, selv kan bestemme egne priser og kjøre når de selv vil uten noen form for kontroll. 

LES OGSÅ: Taxiselskapene fortviler over «piratene» i sentrum: - Politiet bryr seg ikke

Spår svart arbeid og dårlig sikkerhet

En annen konsekvens er at det ikke lenger blir noen begresning i antall løyver. Og selv om man ikke er tilknyttet en sentral og har drosjeløyve slik man må i dag, kan man fortsatt kjøre taxi på selvstendig basis. 

At nær sagt hvem som helst kan bli drosjesjåfør, bekymrer taxi-sjefen. Han peker på erfaringer fra utlandet.

- Istedenfor lavere priser vil vi få svart kjøring og økonomisk kriminalitet. Det går utover den seriøse delen av bransjen, kvaliteten og prisnivået. Og til syvende og sist sluttbrukerne, spår Gjersvik.

Gjersvik hevder taxinæringen i Norge i dag er i verdenstoppen når det kommer til teknologisk utvikling. I dag kan du for eksempel håndtere hele taxioppdraget via app på mobiltelefonen. 

Vil fjerne taksameteret

En annen endring er at man trolig vil lempe på dagens krav om godkjent taksameter, som i dag er pålagt strenge rutiner etter diverse nyhetsoppslag om snusk i taxinæringen opp gjennom årene. Usikkerheten for hva erstatningen blir, er stor.

I praksis innebærer det at selvstendige taxisjåfører og ulike aktører kan forlange nær sagt hva de vil i pris. Trolig vil også taxitjenester som Uber igjen kunne blomstre opp i Norge.

Gjersvik på sin side mener at prisnivået på ordinære taxier i dag ikke er ille. 

- Mange har for eksempel fått øynene opp for samkjøring. Det koster ofte mindre å spleise på en taxi enn det gjør for fire personer å betale bussbillett, sier Gjersvik. 

Får faglig støtte

Liberaliseringen av taxinæringen vil føre til mer skattesnusk, ifølge en rapport fra Transportsøkonomisk institutt (TØI).

De har på oppdrag fra flere drosjeselskaper i Oslo undersøkt ulike typer drosjereguleringer, blant annet regjeringens frislipp. Ifølge TØI kom regjeringens løsning ut som det dårligste alternativet av fem, skrev NTB tidligere i vår.

TØI peker på en «svært utfordrende situasjon når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår, samt myndighetenes evne til å føre kontroll med skatter og avgifter og kundenes opplevelse av drosjetjenestene i gatemarkedet.»

BEKYMRET: Drammen Taxi-sjefen ser mange utfordringer med en taxi-reform han mener ikke vil slå ut som planlagt.LES OGSÅ: Tidligere piratsjåfør advarer: - Organisert kriminalitet i stor skala
Powered by Labrador CMS