
Ny kjøpesenter-definisjon - nærsentrene kan holde åpent
- Avgjørende at det er egnet til å tiltrekke seg større mengder av mennesker, særlig over kommunegrenser.
NORGE: Etter en uke med full forvirring om de små nærsentrene bestående av noen få butikker må holde stengt etter regjeringen kjøpesentervedtak, har Helsedirektoratet og FHI - med innspill fra Virke - utdypet innholdet i forskriften nærmere når det gjelder begrepene varehus og kjøpesentre.
I en pressemelding torsdag kveld kommer det frem at disse momentene må oppfylles for at det kan defineres som et kjøpesenter i forbindelse med corona-forskiften:
-
Kjøpesenter er en samling av flere selvstendige eller enkeltstående butikker i en bygning eller et bygningskompleks med felles senteradministrasjon.
-
Senteret vil som regel ha felles inngang, og flere leietagere innen butikkhandel.
-
Senteret vil typisk være av en slik størrelse og karakter at det har potensial til å tiltrekke seg trafikk fra omkringliggende kommuner.
Butikker med egen inngang mot gateplan, og som ikke er et varehus, kan holdes åpne selv om de er tilknyttet et senter når det ikke vil føre til trengsel og økt mobilitet fra omkringliggende
Varehus omfattes også
Onsdag kveld ble det klart at varehus også skulle tas med i samme forskrift.
- Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet vurderer at den smittevernfaglige begrunnelsen for stenging av kjøpesentre også vil gjøre seg gjeldende for varehus. Det avgjørende er at varehus på samme måte som kjøpesenter er egnet til å tiltrekke seg større mengder av mennesker, særlig over kommunegrenser, heter det i pressemeldingen.
Slik definerer myndighetene et varehus under corona-forskriften:
-
Varehus er enkeltstående større butikker som kan tiltrekke kunder fra et større omland, på samme måte som et kjøpesenter. Det vil være en stor butikk, typisk med mange avdelinger og/eller et bredt vareutvalg.
-
Varehus kan selge ulike varer eller være spesialisert innen én bransje. Det betyr at for eksempel møbelvarehus må holdes stengt.
-
For å anses som et varehus må det være av en viss størrelse (anslagvis over 4.000 kvm), ha kaféer eller lignende sosiale samlingspunkt eller oppfattes som en attraktiv destinasjon.
LES OGSÅ: Kjøpesenter-forvirringen: - Opp til den enkelte å avklare selv
