Bystyret ga klarsignal for utbyggingsavtalen

Ny Vestfoldbane vedtatt
Bystyret i Drammen vedtok mandag kveld reguleringsplanen som gir klarsignal for prosjektet Drammen-Kobbervikdalen.
DRAMMEN: Det betyr at et av Norges største jernbaneprosjekter er et stort skritt nærmere gjennomføring. Mandag ble detaljreguleringsplan og utbyggingsavtalen for prosjektet vedtatt i Drammen bystyre.
- Vedtaket i bystyret er en veldig viktig milepæl for prosjektet vårt, sier Hanne Annette Stormo, prosjektsjef i bane NOR.
- Nå kan vi begynne arbeidet med å få på plass entreprenører, og få satt planene våre ut i livet. Det gleder jeg meg til, smiler Stormo.
Prosjektet har vært ønsket lenge. Det er en del av InterCity-satsingen, og skal legge til rette for flere avganger og kortere reisetid til og fra Vestfoldbyene. I tillegg vil togtrafikken gjennom Drammen generelt flyte bedre når sporet mellom Drammen og Gulskogen, samt stasjonene der, blir ombygget og oppgradert.
LES OGSÅ: Ny Vestfoldbane utsatt ett år
Se video - slik vil utbyggingen berøre Drammen:
Stor prosess
Siden 2014 har Bane NOR jobbet intenst med Drammen-Kobbervikdalen, i tett samarbeid med Drammen kommune. Et planprogram, der de forskjellige mulige traséene for dobbeltsporet var inkludert, var klart tidlig i 2015. En kommunedelplan, der trasévalget ble gjort, ble vedtatt i bystyret i desember 2016. Det nære samarbeidet mellom Bane NOR og Drammen kommune fortsatte med en detaljert plan for arealbruk i prosjektet. Denne reguleringsplanen, og en utbyggingsavtale mellom Bane NOR og Drammen kommune, ble altså vedtatt av bystyret i Drammen 24. april.
- Dette er en gledens dag, sier Sverre Lerbak, som er planleggingssjef i prosjektet.
- Vedtaket i bystyret bekrefter at vi har kommet frem til en detaljreguleringsplan som både vi og politikerne i Drammen er fornøyd med. Det er ikke dårlig, når man tenker på hvor stort og komplisert dette prosjektet er, sier Lerbak.
- Som planleggingssjef har du jobbet med behandlingen av reguleringsplanen. Hva er du mest fornøyd med i dette arbeidet?
- Det jeg er mest fornøyd med er at vi har fått dette gjennom så raskt. Det har vært en effektiv prosess, men det har aldri gått på bekostning av innholdet i planen.
LES OGSÅ: Slik vil byggingen av Vestfoldbanen berøre Drammen
…og stort prosjekt
Det er ikke unaturlig at planprosessen har vært omfattende, for det er prosjektet også. Det skal bygges dobbeltspor i en sju kilometer lang tunnel fra Drammen til Kobbervikdalen, i tillegg til dobbeltspor mellom Drammen og Gulskogen og ombygging av stasjonene der. Prislappen er anslått til å komme på rundt 10 milliarder kroner. Det er altså et prosjekt som kommer til å bli merkbart i Drammen når det kommer i gang.
- Folk i Drammen vil ikke merke så mye til oss i den første tiden, sier Hanne Anette Stormo.
- Vi kommer til å gjøre noe forberedende arbeider i høst, det er nødvendig for å få til en mer effektiv gjennomføring av anleggsarbeidet. Men de største oppgavene kommer først fra høsten 2019.
Arbeidene vil ikke skje samtidig, men skal gjøres i rekkefølge. Gulskogen stasjon skal bygges om før Drammen stasjon, og begge stasjonene skal være i drift gjennom anleggsperioden, slik at togene kan stoppe på dem. Allikevel vil nok både reisende og naboer til anleggsområdene merke ulempe, sier prosjektsjefen.
- Det blir viktig for oss å passe på at omverden er godt informert om jobben vi skal gjøre. Når vi påvirker hverdagen til folk såpass mye, har vi et ansvar for å gjøre det på en så skånsom måte som mulig. Det blir mye informasjon fra oss i tiden fremover, og vi er tilgjengelige for de som har spørsmål.
LES OGSÅ: Et skritt nærmere ny togtunnel
Informasjon
Prosjektet har egne hjemmesider med mye informasjon, samt en egen facebook-side for å ta imot alle typer henvendelser og besvare spørsmål.
Det vil også bli sendt ut informasjon i form av nyhetsbrev med jevne mellomrom. Alle som blir direkte berørt av arbeidene blir varslet, enten i form av brev eller SMS. Prosjektet skal også åpne et eget besøkssenter i Drammen sentrum, der det blir mulig å få forskjellig informasjon, svar på spørsmål og en titt på prosjektets datamodell.
LES OGSÅ: Her blir det togtunnel for nye Vestfoldbanen