Samferdselsminister Knut Arild Hareide kunne sammen med fylkesordfører Roger Ryberg klippe snora for den nye E134 gjenom Eiker og Kongsberg.

Nye E134 endelig åpnet etter nesten 10 års arbeid

Med starten på fellesferien kunne ikke veiåpningen kommet på et bedre tidspunkt. Det var nemlig meget stor trafikk fredag.

Publisert Sist oppdatert

ØVRE EIKER: Og åpningen betyr en langt bedre trafikksituasjon kortere reisevei for alle som skal til Vestlandet. Totalt er det åpnet 21 kilometer ny og oppgradert E134.

Statsråden og prosjektlederen var assistert av varaordfører Bente S. Kleven i Øvre Eiker og ordfører Kari Anne Sand fra Kongsberg. Selv om åpningen foregikk i Kongsberg, ble det også markert hvilken betydning dette har for trafikken fra Øvre Eiker.

Det ble også markert at veistrekningen mellom Mjøndalen og Hokksund nå står ferdig og at den ble åpnet for normal trafikk et par timer før selve åpningen i Kongsberg. Det skjedde et halvt år før tidsplanen, noe både statsråd og de andre talerne var spesielt glade for, skriver Eikernytt.no.

Det gjenstår imidlertid fortsatt noen arbeider på sideprosjekt her og dette vil nok prege trafikksituasjonen i tiden som kommer.

Viktig milepæl

Det er en viktig milepæl når vi i dag åpner to viktig veistrekninger på E134 som stamvei mellom Øst og Vest. Veiene er ikke bare viktige for persontransport, men gir også et løft for næringslivet i regionen, sa varaordfører Bente S. Kleven under sin tale.

Hun håpet at statsråden hadde fått med seg at Langebru nå er en flaskehals på E134 og at han ikke ble forsinket på veien tilbake. Kanskje et lite hint om at det snart må gjøres noe med forbindelsen videre til RV35.

Spesiell sommer

Under sin tale trakk Hareide fram den spesielle situasjonen vi nå har med korona-tiltakene som gjør at de fleste kommer til å feriere i eget land. Det betyr en større belastning på veinettet her hjemme.

- Jeg håper vi holder avstand og tar hensyn til hverandre - også i trafikken, sa Hareide.

Han understreket også viktigheten av denne nye veien gjennom Kongsberg for miljøet i byen. Samtidig kunne han glede seg over at dette var hans vei hjem. Hareide karakteriserte veiprosjektet som et kinderegg.

- Det gir bedre trafikksikkerhet, mindre støy og bedre luft i byen, sa han.

Flytter bom

Det har lenge vært et krav om at bomstasjonen på Saggrenda skal flyttes nærmere Notodden slik at lokalbefolkningen i Kongsberg slipper noe billigere unna. For det er friske bomstaser på den nye veien.

Hareide kunne derfor komme med en god nyhet til alle på Kongsberg i dag ved å fortelle at bommen nå flyttes nærmere grensen til Notodden.

I likhet med de andre talerne, takket Hareide for jobben som er gjort på alle plan, fra politikere lokalt, til fylkesordførere og alle som har bidratt for å få denne veien planlagt og ikke minst bygget etter at spaden ble satt i jorden i juni 2015.

Et stort og krevende prosjekt

- Fra reguleringsplanen ble vedtatt i Øvre Eiker og Kongsberg kommune i 2012, til første spadetak ble tatt i juni 2015, og nå til åpningsdato 3. juli må jeg si det har vært litt av en reise og jeg er stolt av hva vi har fått til, påpeker Hedalen.

Det har vært en lang prosess fra start til slutt, med mange involverte.

- Det har ikke vært et teknisk komplisert prosjekt, men et krevende et. Hovedsakelig på grunn av størrelsen og at det bygges i et tett befolket og trafikkert område. På det meste har det vært mer enn 600 personer inne og jobbet med denne veien, konstaterer prosjektlederen for en av Norges største veiprosjekter.

Den første bilen som ble sluppet inn på den nye veien ble feiret med blomster. Knut Arild Hareide kunne overrekke buketten til Per Otto Wold og kona som skulle over til Vestlandet.
Tidligere på dagen hadde Statens Vegvesen sammen med entreprenøren Marthinsen og Duvholt og konsulenten Rambøll en egen markering av at E134 Mjøndalen - Langebru ble ferdig nesten et halvt år før tiden. (FOTO: STATENS VEGVESEN)
Powered by Labrador CMS