HENSATT: Her står en elektrisk leddbuss på ladestasjonen på Fjell med den såkalte pantografen (ladeinnretningen) hengende foran bussen. Denne skal kobles på taket, men snøen satte en stopper for dette onsdag.

Snøen stoppet elbussene: - Fikk ikke ladet

I snøkaoset onsdag var det ikke dieselbussene som fikk skylda for problemene. En rekke busslinjer måtte innstilles fordi elbussene rett og slett ikke fikk ladet strøm. Ifølge Brakar er årets januar den verste måneden noensinne.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Generelt skapte først og fremst føreforholdene store problemer for fremkommeligheten uavhengig av om bussene gikk på diesel eller strøm.

Men utover formiddagen ble det klart at det kraftige snøværet gjorde sitt til at elbussene rett og slett gikk tomme for strøm fordi de ble forhindret fra å lade - og dermed ikke kunne kjøre i det hele tatt.

- Problemer med oppsamling av snø på busstakene som gjør lading vanskelig. Bussene dette gjelder må derfor til garasje for å få snøen fjernet, skrev Brakar i en trafikkmelding.

Blant linjene som ble innstilt som følge av dette var 4, 51, 61, 22 og 24. Til slutt valgte Brakar å innstille samtlige busslinjer i hele Drammen og Lier fra klokken 11.30 til klokken 15.00.

IKKE I RUTE: Dette var gjennomgangstonen i Drammen onsdag.

Fryktet trøbbel på forhånd

Driftssjef Terje Njaastad i Brakar fortalte allerede tirsdag ettermiddag at han fryktet for været som var spådd i Drammen onsdag, og mente alt lå til rette for et krevende morgenrush.

- Elbussene har varme i skinnene på taket, så normalt sett skal taket være bart når bussene kommer til lading. Det skal ganske kraftig pågående snøvær til for at blir problemer, sa Njaastad da

Men så var det altså akkurat det som skjedde.

Generelt har Brakar og operatør Vy mye mindre problemer med elbussene i Drammen nå, enn tidligere. Og kulde i seg selv, er sjelden et problem. Underkjølt regn kan imidlertid også skape trøbbel for pantografene som kobler bussene til strømmen via taket.

- Er det problemer er det stort sett med å få ladet. Enten laderen på anlegget, eller på taket av bussene. Vi har noen års erfaring og dette fungerer vesentlig bedre nå enn da det var nytt, sier Njaastad.

Noen av de tidligere problemene var at snø og is bygde seg opp på bakken på ladestasjonene så bussene ikke ble stående riktig i forhold til lading. Det er løst med varmekabler i betongdekket under ladestasjonene så det er bart og flatt. Nå på alle unntatt én stasjon.

- Ruter i Oslo har jo meldt om massive problemer knyttet til elbussene og rekkevidde-problemer, hvorfor er ikke dette et tema i Drammen?

- Jeg kjenner ikke til situasjonen for Ruter og bussene i Oslo, men generelt kan jeg vel si at vi har en lade-infrastruktur som ikke er rekkevidde-utsatt. Vi har ikke hatt rekkeviddeutfordringer så lenge ladingen fungerer, sier Njaastad.

HENSATT: En mørklagt, nedsnødd og innebrøytet elbuss uten sjåfør stod fortsatt på bussterminalen onsdag kveld.

Ikke motoren på dieselbussene som er problemet

Brakar har tidligere vært ut og gitt dieselbussene skylda for mange innstilte bussavganger i sprengkulda som følge av tekniske problemer. De tekniske problemene handler imidlertid ikke om hvorvidt bussen er drevet av diesel eller strøm.

- Det handler i stor grad om utstyr som kompressorer som blant annet styrer dørene på de eldre dieselbussene. Her er det mye som går på luft, og fuktighet og kondens som fryser, sier Njaastad.

- Så det er ikke diesel eller frostvæske som fryser eller motorkomponenter som gjør at bussene ikke får start?

- Nei, alle bussene blir startet opp om morgenen på anlegget i Kobbervikdalen. Der har Vy også to biler med en kjempebooster som nødstarter bussene hvis det trengs. Alle bussene følger et nøye oppsatt vedlikeholdsløp og vi er godt forberedt, så det er sjelden startbatteriet som er feilen, sier Njaastad.

Det har imidlertid vært noe problemer med tilleggsvarmere på bussene som skal sørge for å holde varmen inne i bussen. 

- Dette er vi avhengig av at fungerer, sier Njaastad.

Når det gjelder hybridbussene, som i praksis er en dieselbuss med et lite tilleggsbatteri som lades under kjøring, har de hatt de samme problemene som dieselbussene forøvrig. Det er med andre ord ikke store forskjeller her. Årsaken til at elbussene har hatt mindre slike utfordringer er trolig nyere og mer moderne komponenter knyttet til luft og kompressorer som styrer blant annet dørene.

Kraftig økning i innstillinger hittil i år

Det nye året har altså startet med massive utfordringer i busstrafikken for Brakar, og fordelt på 28 elbusser, 13 hybridbusser og 84 dieselbusser, hadde man per onsdag forrige uke hittil i år 121 innstillinger av planlagte 10.560 i Drammen og Lier, det vil si 1,1%.

Dette tallet har den siste uka steget betraktelig som følge av kulda og ikke minst onsdagens snøkaos.

Året under ett i fjor hadde man totalt 431 innstilte avganger av 440.000, det vil si 0,1% i 2023. Så det er ingen tvil om at starten på 2024 har vært utfordrende for både Brakar og de bussreisende.

- Uten at vi har tallene klare enda, kan vi nok allerede slå fast at årets januar har vært verre enn noen gang tidligere, sier driftssjef Njaastad.

Helelektrisk bussflåte i løpet av året

Inntrykket til markedssjef Kjersti Nordgård er imidlertid ikke at antall innstillinger har økt etter elbussenes inntog i bussparken, i forhold til tidligere år.

-  Vi har nå mange busser som nærmer seg 10 år i Drammensområdet. Vi iverksetter ny kontrakt og får nye busser sommer 2024, sier Nordgård.

Driftssjef Terje Njaastad skryter av Vy og deres mannskaper under en utfordrende periode.

- De har gjort en kjempejobb for å hente inn ekstra mekanikere. Det har vært et stort behov for utbedringer på verkstedet, sier Njaastad.

- Hva tror du om neste vinter når hele bussparken er hel-elektrisk?

- Vi er alltid spente og gleder oss når det kommer nye busser, og tror det blir et godt løft for Drammen og omegn. Vy som er bussoperatør har valgt busstype, og de er det proffeste på dette i Norge. Så vi har full tillit til at de har god kontroll på det, sier Njaastad.

BIL SPERRET BUSS: Det var ikke bare bussene selv som sørget for forsinkelser onsdag. Her fra Konnerudgata mens bussene fortsatt gikk. En bilfører som satte seg fast får hjelp av en politipatrulje.
Powered by Labrador CMS