
Larsen til topps med ny bil i årets første rally
Anders Grøndal i mål 40 sekunder bak erkerivalen.
HADELAND: Etter at Sigdalsrally, som tradisjonelt er årets første NM-rally ble corona-utsatt, var det knyttet stor spenning før Rally Hadeland, også kjent som Lygnasprinten, gikk av stabelen lørdag.
På startstreken stod 95 førere, inkludert fjorårets NM-vinner Anders Grøndal i sin nye Ford Fiesta R5 MkII, og erkerival Frank Tore Larsen i sin for sesongen splitter nye Volkswagen Polo GTI R5.
Ofte er det de to drammenserne som kappes om førsteplassen, og også denne gangen var det de to som skulle knive om pallplasseringene under fantastiske rallyforhold med hard issåle og meterhøyde brøytekanter i løypa rundt Lygnasæter.
Grøndal startet best
Grøndal tok innersvingen på Larsen på første etappe, men begynte å tape tid på den svært raske SS2-etappen, ifølge teamet som følge av tekniske problemer som gjorde at måtte sette ned farten.
I mål etter halvkjørt løp hadde Frankt Tore Larsen og kartleser Torstein Eriksen tatt over teten med 18 sekunders forsprang på Grøndal, og i mål etter SS2 hadde også VM-fører Ole Christian Veiby sneket seg inn mellom de to drammenserne på resultatlista.
Larsen fortsatte imidlertid å øke forspranget, og i mål etter siste etappe (SS1 og SS2 kjøres to ganger) viste klokka 40 sekunder ned til Grøndal på 3. plass, og fire sekunder ned til Veiby på andreplass.
- Deilig start
Frank Tore Larsen, som i utgangspunktet hadde tenkt å trappe ned før 2020-sesongen, overrasket alle da han i fjor høst avslørte planene om fornyet satsing med splitter ny R5-bil.
- Vi har hatt det veldig gøy, men også en god flyt, med jevnt høyt tempo og utforsking av ny bil uten innstillinger underveis. Vi har kun jobbet med å takle forskjellige underlag i løpet av etappene. En deilig start på rallysesongen på nydelige vinterveier, oppsummerte Larsen etter løpet.
Grøndal, som tidligere har hatt problemer med få alt til å klaffe med sin nye Fiesta R5 MkII, må sammen med teamet bruke tiden godt frem til neste NM-runde for å få finjustert redskapen.
- Vi tror vi vet hva som er problemet. Nå må vi bare finne grunnen til hvorfor det skjer, uttalte Grøndal etter løpet.
PS: Ny dato er satt for Sigdalsrally, som går av stabelen 6. mars
LES OGSÅ: Larsen satser mot ny rallysesong i splitter ny bil

