UKJENTE VEIER: Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen tok med deres Ford Fiesta R5 til Azorene-øyene utenfor Portugal for å kjøre EM.

Unik rallyopplevelse i Atlanterhavet

Rally Azorene ble en opplevelse helt utenom det vanlige for Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen.

Publisert Sist oppdatert

AZORENE/NEDRE EIKER: For mens resten av rallyeliten i Norge kjempet om NM-poeng på Bjørkelangen, reiste radarparet Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen fra Steinberg til Sao Miguel ved den portugisiske øygruppa Azorene for å kjøre rally-EM.
I idylliske, og til tider et ekstremt, landskap hvor etappene blant annet gikk rundt en vulkan, skulle den lokale rallyduoen prøve seg mot europa-eliten. Dessverre ble løpet spolert allerede den første dagen da de ble stående fast utenfor veien.
– Jeg gjorde en feil og hørte ikke riktig på nota, så vi dro av veien og ble stående. Litt som å kjøre i en brøytekant, forteller Frank Tore Larsen til Drammen Live24, og samtidig understreker at det har vært en svært innholdsrik og lærerik tur til Atlanterhavet.
LES OGSÅ: Grøndal fester grepet om gullet

Vanskelig og utfordrende

De fikk imidlertid lov til å restarte den siste dagen, og bilen hadde heller ingen skramme etter avkjøringen. Derfor ble det omlag 10 mil med fartsetapper likevel, selv om de altså mistet over én hel dag med viktig fartstrening.
– Å kjøre her nede er noe helt annet enn hva vi er vant til hjemme i Norge. Underlaget forandrer seg hele veien, det er vanvittig svingete, og veldig skiftende klima, forteller Larsen.
På bare en liten mil kunne været veksle fra sol til regn til tåke til sol igjen.
– Det gjorde et veldig vanskelig med tanke på oppsett og dekkvalg, understreker 25-åringen.

Stort sirkus

Ford-føreren fikk til tider vist at han ikke er altfor langt bak de aller beste i EM, men det viktigste formålet med turen var å få hele teamet drillet til å takle EM. Og spesielt løpet på Azorene var et eneste stort sirkus.
– I VM er vi ikke i noen toppklasse, men her var det klassen vår som som var hovedattraksjonen. Det virket som hele øya kun konsenterte seg om rallyet, og det virket som alt annet var satt på vent der. Det var gøy å være en del av det sirkuset, sier Larsen.
I tillegg fungerte bilen som ei klokke, og teamet visste hvordan de skulle håndtere et løp som foregikk på helt annerledes vis enn i Norge.

Konstant svingete i to mil

På søndag fikk også Frank Tore og Torstein deres livs utfordring på en av de vanskeligste fartsetappene de har kjørt sammen noen sinne. I over to mil var det konstante svinger i hytt og vær, og til tider så smalt og trangt at Frank Tore nesten ikke visste hvordan han skulle ta seg videre.
– Det var så smalt at jeg lurte på om jeg skulle sende ut Torstein så han kunne vinket meg fram. Helt sinnssykt. Og vi la igjen mye tid på den prøva, men vi måtte bare igjennom og visste på forhånd at det ikke var noe vits i å prøve å kjempe om de beste tidene der, sier Larsen, som tapte 46 sekunder til bestemann her.
Neste løp er foreløpig uvisst. NM er ikke prioritert i år, men det er på det rene at det ikke blir full EM-sesong. Men ett eller to EM-løp til er i alle fall ønsket og planen for Larsen og Eriksen.

FØLG DRAMMEN LIVE24 PÅ FACEBOOK

TILBAKE TIL FORSIDEN

FOTO: DANIEL RONTÉN THOMASSEN/DRT RALLYPHOTO
Powered by Labrador CMS