Tung elbil-start på det nye året

Januar 2023 ga kollaps i nybilsalget og overraskende lav elbilandel.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: ─ Vi skulle gjerne sett en høyere elbilandel i årets første måned. Det er ingen grunn til å rope ulv, ulv ennå, men flere avgifts-overraskelser tåler vi ikke sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

I januar er elbilandelen nede på 66,5 prosent, noe som er betydelig lavere enn snittet for alle måneder i 2022, mens det totale bilsalget har gått ned hele 77 prosent fra samme måned i fjor.

- Vi avsluttet 2022 med ellevilt nybilsalg og høy elbilandel. Nå er det nye tider, uttaler foreningen i en pressesmelding.

- Det at bilkjøperne gikk mann av huse før nyttår for å sikre seg elbil uten moms og vektavgift, er nok noe av forklaringen for den lave elbilandelen i årets første måned. Men det har også mye å si at folk har fått dårligere råd, sier Christina Bu.

Hun oppfordrer politikerne til å følge nøye med, med tanke på Stortingets mål om at alle nye biler i 2025 skal være elektriske.

- Bilkjøperne tåler ikke flere overraskelser som vektavgiften vi fikk i fjor høst. Tvert imot må politikerne i revidert nasjonalbudsjett være forberedt på å gjøre justeringer for å sikre at elbilandelen holder seg høy, sier Christina Bu.

10 på-topp-lista for hele 2022 var blottet for fossilbiler, mens det i januar var tre modeller som ikke er helelektriske:

1. Volkswagen ID.4: 212 (inkludert ID.4 GTX)

2. Toyota Yaris Cross: 124

3. Mazda MX-30: 122

4. Skoda Enyaq: 118

5. Volkswagen ID.3: 110

6. Toyota bZ4X: 93

7. Volkswagen Caravelle: 65

8. Volvo XC40: 63

9. Audi e-tron: 60

10.Volvo XC60: 56

Powered by Labrador CMS