MENINGER: Jon Helgheim
Kommunestyrerepresentant, Drammen Frp
Vanvittig pengesløsing på sykkelsatsing
MENINGER: Siden
2009 har vi hatt et prosjekt ved navn Buskerudbyen. Målet har vært å begrense
biltrafikken, ha en miljøvennlig områdeutvikling og øke andel som går, sykler
og tar kollektivt. Prosjektet er et samarbeid mellom kommunene Lier, Drammen,
Øvre Eiker og Kongsberg.
FrP
har hele tiden påpekt at prosjektet ser ut til å egentlig ha et overordnet mål;
nemlig å innføre bompenger. FrP har to ganger tidligere stoppet dette, men nå
har Høyre nok en gang åpnet for bompengedebatt, og med det påtar Høyres
ordfører seg på ny rollen som bomringenes herre.
Drammen
har sammen med Buskerudbyen brukt nesten 100 millioner kroner på sykkelveier og
tilrettelegging for sykling de tre siste årene. Målsettingen til Buskerudbyen
var at 8 prosent av reisene skulle foretas med sykkel innen 2023. Fasiten er at
bare 4 prosent av reisene ble foretatt med sykkel. Dette er en nedgang på 2
prosentpoeng fra 2022 og ca. samme nivå som det har ligget på gjennom helle
sykkelsatsingen.
Her er målet 20 prosent sykkelreiser, noe som er helt urealistisk. Det er på tide å innse at sykkel som hovedfremkomstmiddel i Norge kun er for spesielt interesserte
Sykkelsatsingen
er med andre ord bortkastede penger. Drammen kommune har satt seg et enda
høyere mål enn Buskerudbyen. Her er målet 20 prosent sykkelreiser, noe som er
helt urealistisk. I Drammen kommunes sykkelplan ligger det inne prosjekter til
nærmere 2 milliarder kroner av skattebetalernes penger frem til 2031. Det er
penger som vi like gjerne kunne kastet ut av vinduet. Det er ingen byer i Norge
som har klart å øke sykkelandelen nevneverdig, uansett hvor mye penger eller
andre virkemidler de bruker.
Oslo
har brukt vanvittige 3 milliarder på sykkelsatsing, sammen med innføring av
skyhøye bompengesatser og stengning av veier. På nesten ti år er andelen
sykkelreiser i Oslo uendret. Det er på tide å innse at sykkel som
hovedfremkomstmiddel i Norge kun er for spesielt interesserte, og at vi må
slutte å kaste bort skattebetalernes penger på urealistiske sykkelstrategier.
På
et punkt når Buskerudbyprosjektet målsettingen, og det er nullvekstmålet. Det
betyr at biltrafikken ikke skal øke utover nivået i 2016, og det har den heller
ikke gjort. Det underlige er at både den rødgrønne regjeringen og Høyre i
Drammen likevel mener at vi må gjøre nye grep for å nå nullvekstmålet, og
derfor krever de å utrede bompenger. Hva for en logikk er dette?
På
sykkelmålet som vi har drevet med i 15 år og ikke har fått til noe som helst,
skal vi altså fortsette akkurat som før og bruke vanvittige pengesummer. På
bilmålet, som vi allerede har nådd, skal vi derimot legge om politikken og
innføre bompenger for å nå det. Dette blir for dumt og viser bare at det FrP
alltid har sagt er riktig; Buskerudbyprosjektet er et prosjekt for å innføre
bompenger, de som sier noe annet er enten lurt selv, eller ute etter å lure
andre.
Av
Jon Helgheim
Kommunestyrerepresentant, Drammen Frp