
2023 – byutvikling på skinner
2023 ble året da fornyelsen av sentrale Drammen ble svært synlig – med ombygging av jernbanestasjonen og fundamentering for ny bybru.
DRAMMEN: Byplanleggere
kaller det transformasjon. Fornyelse og ombygging er ord som andre bruker om
hva som nå skjer i det sentrale Drammen. Ropene om rasering har så godt som
stilnet i det offentlige rom.
Uansett hva man kaller det ble 2023 året
fornyelsen ble svært synlig. Og merkbar i form av støy, støv, stengte veier og
omkjøringer.
Men de største utfordringene og prøvelsene er i bakspeilet ved
inngangen til 2024.
Påskebruddet = Startskuddet
Et kapittel i byutviklingen ble skrevet i fjor da den trofaste men skrantende bybrua ble hugget opp og revet bit for bit. I påsken i år startet et nytt og svært viktig kapittel da mannskap og maskiner rykket inn på elvesiden av Drammen stasjon. På kort tid forsvant plattformer, overbygg og skinner på de tre ytterste sporene. Og tidenes største anleggsområde i Drammen sentrum ble etablert.

Det ble jobbet sent og tidlig på mange steder samtidig. Midt på sommeren med stengt togtrafikk ble en ferdigstøpt fotgjengerundergang trillet på plass under skinnene øst på stasjonen.

Når den åpnes er en barriere mellom byen og elva brutt og myke trafikanter får en mye lettere adgang til en ny oppgradert elvepromenade.

Forlenget Grønlandsundergang
Mens fotgjengerundergangen mellom Strømsø sentrum, og Grønland ble ombygget og forlenget måtte gående og syklende ferdes over en midlertidig gangbru. Rett før 17. mai ble den ombygde undergangen åpnet og den omdiskuterte og til dels forhatte gangbrua ble revet.

Det sentrale Drammen er bygget på leiregrunn. For å sikre mot sviktende underlag må traseen for den nye bybrua sikres med pæler ned til fast fjell. Det ble en irritasjon og utfordring for mange. Men på høsten stilnet pæledunkene på Bane NORs del av prosjektet. Det gjenstår noe pæling ved de tre sørligste sporene, men det ligger godt inne i 2024.

Bybru over - jernbane under
De
nye sporene og perrongene vil gå under den nye bybrua. I høst var forskalingen
for den første seksjonen av ny bybru bygget og den 16. november ble brudekket
ble støpt.
Fra bybru til perronger kommer det trapper, og de første delene til
trappene ankom byggeplassen utover høsten. Som blanke og skinnende skulpturer
ble de plassert på fundamenter på sidene av den kommende bybrua.


Proffen tilbake
Etter
år med midlertidig bru over Bane NORs kulvert over Proffessor Smiths Allé ble
kulverten ferdigstilt. Brua ble fjernet og veien lagt tilbake på fast grunn.
Den grønne lunga nederst i Konnerudgatene ble i anleggsperioden omgjort til
anleggsplass. I høst er restene av anlegg borte og ferden tilbake til
grøntområde har startet.

Ny helsebydel tar form
Øst
i Drammen ved overgangen til Lier reiser den nye helsebydelen seg, og blir godt
synlig. De største anleggsmaskinene er kjørt til andre byggeplasser. En hær av
elektrikere, rørleggere og andre fagfolk har rykket inn for å innrede det som blir
Nordens mest moderne sykehus når det åpner senhøsten 2025.
Da DRM24 fikk en
omvisning innvendig på våren var de første rommene med fjordutsikt klare.

Mellom det nye sykehuset og Brakerøya
stasjon kommer Drammen Helsepark. I 2023 ble parkeringskjelleren under
helseparken spuntet, gravd ut og pælet. Over den østlige delen ble det bygget
tak over parkeringskjelleren og gjort klar for første bygg i helseparken som
vil bli bygget i 2024.
Og mellom sykehus og helsepark er den nye gata bygget med
veibane, fortau og grønne kanter.


Litt i skyggen, men..
Utenfor
de ruvende byggeplassene skjer byutviklingen litt mer i det stille. Men noe
skjer.
Drammen fikk nytt Tinghus ved
Losjeplassen på tomten for det gamle Park Hotell. Og byfornyelsen på nedre del
av Bragernes går sin gang. På tampen av 2023 er deler av nybygget i
Brandtenborggata flyttingsklart. Med det lovende prosjektnavnet «Art Garden».


Hva med 2024?
I
det kommende året vil Bane NOR vil fullføre den første og størst del av
ombyggingen ved Drammen stasjon. Det vil bli et nytt bybilde på sørsiden av
elva med nye spor og plattformer, ny elvepromenade med ny adkomst fra under
jernbanesporene fra Dr. Hanstens gate.
Og Drammen kommune vil bygge flere
seksjoner av den nye bybrua over vannet.
