Derfor bør du sjekke bremseskivene på elbilen etter vinteren

Bremseskivene ruster fort på elbiler. - Når sommerdekkene skal på bilen, ta en sjekk av bremseskivene og se om de har rustet i løpet av vinteren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Publisert Sist oppdatert

BIL OG MOTOR: Elbiler er ekstra utsatt for rust på bremseskivene fordi bremsene knapt nok er i bruk. Kjører man med kraftig regenerering brukes nesten bare gasspedalen i bilen.

- De fleste hverdagsreisene kan du faktisk gjøre uten å bremse i det hele tatt med en elbil, sier Sødal.

Har du kjørt gjennom vinteren og brukt bremsene minimalt, er det ekstra viktig å ta en sjekk nå hjulskiftet skal gjøres.

- Når vinterhjulet er tatt av bilen ser du bremsene og bremseskiven. Ser du at det er mye rust, gjør ferdig hjulskiftet og ta bilen på en kjøretur og gjør noen skikkelige oppbremsinger. Sørg for å gjøre det i kontrollerte former på en øde veistrekning eller lignende, rådgir Nils Sødal. - Kraftig bremsing fjerner rusten om den er i overflaten av bremseskivene, fortsetter han.

Er det fremdeles mye rust på bremseskivene når du har prøvd å bremse det bort, er det et tegn på at du bør få sjekket bremseskivene nærmere.

- Er du usikker på hvor omfattende rusten på bremsene har blitt, er det lurt å ta en tur til et av våre sentre eller et verksted og få sjekket dem, sier Nils Sødal.

En bremsesjekk vil avsløre om bremseskivene må byttes eller om andre deler av bremseopplegget må repareres. Bremseservice hos profesjonelle vil også innebære at du får renset og smurt bremseklossfestene og kaliperne som klemmer bremseklossene til skiven.

- Det er viktig å være nøye med at bremsene på bilen fungerer ordentlig og en årlig bremseservice forebygger at bremsene ruster, sier Sødal.

Powered by Labrador CMS