NOE FOR KJENNERNE: Abt tuner blant annet Audi-modeller med diskresjon og uten store bokstaver, men likevel med et umiskjennelig særpreg.

ABT-foredlet RS3: 500 hk i en Audi A3 gjør STERKT inntrykk!

Hvis du rett og slett synes 400 hk blir for spedt i en Audi RS3, så anbefaler jeg at du tar turen til familien Abt i Kempten, ved foten av de bayerske alpene.

Publisert Sist oppdatert

BIL: Her får du en videreforedlet versjon av samme bil – med 500 hestekrefter. Og jeg kan love at det skjer ting når det som i utgangspunktet er en Audi A3 Sportback får denne enorme effekten!
Kompakte Audi A3 har alltid gitt en veldig god kjøreopplevelse, også med mer folkelige motorer. Med spesialmodellen RS3 fikk de mest krevende entusiastene også sitt, og med 400 hk river det riktig bra unna. Eller hva synes du om en toppfart på 250 km/t (elektronisk begrenset), og 0-100 km/t på 4,1 sekunder?

LES OGSÅ: Lanserer Audi RS5 i Sportback-utgave

Spark i ryggen

Riktig bra, ja? Men nå kan vi toppe det med Abt’s siste trimmede versjon: Den leverer nemlig hele 500 hk fra den 5-sylindrete rekkemotoren på 2,5 liter, og plutselig hopper toppfarten opp til 300 km/t – og 0-100 klarer seg her med småpene 3,7 sekunder; marginalt langsommere enn storebror R8 Coupé (3,2 sekunder) – og bare sekundet bak et virkelig råskinn som Nissan GT-R, for eksempel.

Med et maksimalt dreiemoment på solide 570 Nm er det trekkraft i megaklassen her, så det er snakk om et reelt spark i ryggen når den lille pedalen til høyre legges flat!

Suverene veiegenskaper

Når en kompakt bil som denne får så mye krefter, får vekt/effekt-forholdet høy underholdningsverdi. Det er lett å mistenke at bilen kan bli litt nervøs, den fine firehjulsdriften til tross, men her går det kultivert for seg - både ved ruslekjøring i byen, og ved full akselerasjon i fri fart-soner på autobahn. 

På undersiden har bilen fått Abt-fjærer og stabilisatorstag. Summen er at Abt RS3 tar utfordringer i begge ender av ytelsesskalaen med like suveren beherskelse, takket være sine svært velutviklete veiegenskaper.

Bremser som står i stil

Fascinasjonen med fri fart og store krefter i utfoldelse tror jeg nesten ikke det er mulig å bli for gammel til å slutte å nyte, like lite som det «går over» å la seg inspirere til litt ekstra moro der veien er mest krokete! 

Og til syvende og sist byr dette rasedyret til og med på meget bra komfort! 

Det skal selvsagt robuste bremser til for å kontrollere bilens store krefter, og det har den fått. Abt bremseoppgradering og bremseskiver på 380 x 35 mm gjør en overbevisende jobb.

Lekkert!

Interiøret har fått Abt skinnseter med RS3-logo og Abt-logo på hodestøtten, Abt ratt i karbonfiber/skinn, en rekke karbondetaljer og integrerte innstegslys med Abt-logoen. Alt er lekkert og gjennomført, og det meste er jo i velkjent Audi-stil.

Eller som Abt selv sier det: Dette er det nærmeste en kompaktmodell kommer motorsport!

Det hele rammer på en måte inn en førerplass som best kan beskrives ved at det er trist å forlate den! Også utvendig design har fått noen modifikasjoner i Abt-utgaven, men alt er gjort med respekt for et utmerket utgangspunkt, og topper bare inntrykket litt ekstra.
LES MER OM BIL OG MOTOR HER
Powered by Labrador CMS