PRØVEKJØRT: Volvo XC60 T8 AWD

Den beste Volvoen i nyere tid?
Riktig utstyr, overflod med krefter, riktig størrelse og høy komfort – er XC60 den mest attraktive av alle de nye Volvoene de siste årene?
BIL: Smaken er som kjent forskjellig, «noen liker mora og noen liker dattera». Og så er det selvsagt noen som gjerne liker begge.
Dette får nå være som det er, men etter å ha kjørt den ene spennende nye Volvo-en etter den andre de siste par årene, faller mitt valg verken på «flaggskip» eller dyreste modell.
Ja, det var litt følelsen av å være Jeppe i baronens seng både i XC90 og V90, og den nye minstemannen i SUV-programmet, XC40, er slett ikke borte den heller, langt der ifra, men ved valg mot XC60 taper den på størrelsen – i hvert fall for mine behov.
Hva er det så som gjør XC60 til min favoritt? Her er noen svar.
LES OGSÅ: Prøvekjørt: Volvo V90
Størrelsen
XC60 er mer enn stor nok for de fleste, og har langt mer kompakte mål enn den ruvende XC90. Selv om bilene ved første øyekast ser veldig like ut, er forskjellen i ytre mål ganske solid: XC90 er nesten 30 cm lenger og drøyt 10 cm bredere enn XC60. Den er også godt og vel 10 cm høyere – og har 12 cm lengre akselavstand.
De langt mer kompakte ytre målene gjør derfor XC60 «snillere» i bytrafikken, og ikke minst i trange parkeringshus
Et sted må forskjellen i ytre mål vise seg, og det gjør den først og fremst i bagasjerommet. XC60 er en rommelig femseter med 505 liter bagasjerom. I plug-in T8-utgave krymper dette til 468 liter på grunn av batteriplasseringen
XC90 byr til sammenligning på hele 651 liter – og selv som 7-seter er det igjen 291 liter volum bak bakerste seterad. Men selvsagt har den ekstra plassen også en pris.
Kreftene
XC60 er en ladbar hybrid. I T8-utgaven byr den på intet mindre enn 407 hk, hvorav 320 kommer fra en 2-liters bensinmotor med turbo.
Den leverer et maksimalt dreiemoment på solide 400Nm fra 2200 til 5400 omdreininger, og når man sper på med el-kreftene i tillegg, er det ikke noe merkelig ved at den relativt store og tunge bilen (driftsklar vekt 2349 kilo, tillatt totalvekt med 8-trinns automatgir er 2700 kilo) presterer 0-100 km/t på 5,6 sekunder og har en toppfart på 235 km/t.
Kjøreopplevelsen er super – her er det reellt kraftoverskudd, noe som også har et viktig sikkerhetsaspekt. Fabrikkens opplysning om forbruk ved blandet kjøring på 0,21 l/mil tror jeg ikke man skal henge seg for mye opp i. For å klare dette, tror jeg kjøremønster og ladedisiplin må være absolutt optimalt: Korte daglige kjøreturer, og hyppig lading.
LES OGSÅ: Volvo-nyhet på premiereturné i Norge og Drammen
Utstyret
Min prøvebil var særdeles godt utstyrt. Til en startpris på 764.200 kroner var det plusset på utstyr – pakker, tilleggsutstyr og tilbehør – for 154.050 kroner, sik at det ender med en pris på pene kroner 918.250,-.
Men så var det heller ikke mye som manglet. Teknikkpakke, for eksempel, omfattet head-up display, 360 grader parkeringskamera og ryggekamera, automatisk dimming av både inn- og utvendige speil, PRO navigasjon med sanntid trafikkinformasjon, blindsonevarsler, varsler for kryssende trafikk ved rygging og kollisjonsvarsling, og svingbare LED aktive hovedlys.
Inscription pakke PRO inneholdt dessuten komfortseter i ventilert nappaskinn, el-justering også av passasjersete, ryggmassasje i forseter, elektrisk seteputeforlenger og sidestøtte i seterygg.
På toppen av dette kom så el. barnesikring, laminerte sideruter, Premium Sound Sensus Connect lydanlegg med subwoofer, parksensor foran med parkeringsassistanse ved lukeparkering og rygging inn på parkeringsplass, 20 tommer alufelger med 8 eiker og 19 tommers vinterhjul. Til sammen blir dette en heftig bil - premium så det holder!
LES OGSÅ: Ønsker Volvo-kundene velkommen til nytt butikkonsept
Komfort
Volvo XC60 er et utmerket alternativ for uanstrengte og avslappede langturer. Både fjæringskomfort og støyisolasjon holder høyt nivå, og med Volvos fremragende seter skal man kjøre langt før turen virkelig oppleves slitsom.
Legg til et suverent lydanlegg – jeg anbefaler å prøve ut konsertsal-sounden – og nok en viktig brikke er på plass for en hyggelig kjøretur.
For bilføreren er det ellers verdt å notere seg detaljer som adaptiv cruisekontroll, parkeringsvarmer med timer, oppvarmet ratt, fjernstart av varmer – og at bilen varsler/styrer/bremser selv hvis man er på vei ut i grøfta, også uten veimerking.
Ja, og så er det selvsagt også varme i baksetet.
LES OGSÅ: Derfor møtes Volvo-kundene av et vrak i nybil-utstillingen
LES OGSÅ: Volvo XC60 er årets beste bilkjøp




