ALENE OM DEN TUNGE JOBBEN: Det blir mange tunge turer for å bære eiendeler ned trappene i høyblokka på Fjell før bygget skal rehabiliteres. Det er en av mange ting beboerne foreløpig ikke har fått bistand til. DRM24 har fått et innblikk i den fortvilte situasjonen til en alenemamma.
ALENE OM DEN TUNGE JOBBEN: Det blir mange tunge turer for å bære eiendeler ned trappene i høyblokka på Fjell før bygget skal rehabiliteres. Det er en av mange ting beboerne foreløpig ikke har fått bistand til. DRM24 har fått et innblikk i den fortvilte situasjonen til en alenemamma.

Brannofrene fortviler: - Får ikke den hjelpen vi trenger

Mange av brannofrene på Fjell står fortsatt uten en avklaring på bosituasjon, pengestøtte og hjelp til det mest nødvendige i hverdagen. Flere ble fredag satt på gata uten å vite om de har tak over hodet i helga.

Publisert Sist oppdatert

FJELL: Tre uker etter storbrannen som etterlot over 300 mennesker husløse på blunk, er det fortsatt et hav av ubesvarte spørsmål og en vanskelig hverdag for mange.

Boligsituasjonen er prekær for et 20-talls familier som fortsatt er innlosjert på Scandic Ambassadeur på Strømsø. Fredag ble samtlige satt på gata fordi hotellet var fullbooket og hadde forhåndsreservert rommene i helga. Flere hadde ikke greid å skaffe andre alternativer.

En av dem var Sara Mosawi, som bor i 8. etasje i D-oppgangen på Fjell. Hun er alenemamma, og forteller at hun følte seg mer eller mindre satt på gata uten tak over hodet i helga.

- Håpløst å få leilighet

Den unge kvinnen forteller at hun ikke har greid å få tak i forsikringsselskapet, som visstnok kunne tilby hotellovernatting i Asker. Som en nødløsning fikk hun leie et privat rom via bekjente i Drammen denne helga. Til uka er det trolig tilbake på hotell.

- Men jeg vet ikke hvor og om jeg får rom eller ikke, sier Mosawi.

Hun har siden brannen jobbet for å skaffe en utleieleilighet å bo i på ubestemt tid, inntil blokka igjen er beboelig. Det er lettere sagt enn gjort.

- Selv om vi har innboforsikring dekker ikke den depositumet som kreves fra utleiere. Det har jeg ikke mulighet til å betale, selv om forsikringen dekker leiekostnadene, forteller Mosawi.

Depositumet er typisk tre månedsleier eller mer. Og dekningen fra forsikringsselskapene stopper der beboernes ordinære boligkostnader slutter, beregnet utifra markedsverdien på egne leiligheter.

Krevende flyttesjau

En annen utfordring er at samtlige beboere nå har fått beskjed om å tømme leilighetene for nødvendige eiendeler på kort varsel, fordi forsikringsselskapet har hyret inn firmaer som skal starte saneringsarbeider i bygget.

Beboerne har derfor fått adgang til å hente ut gjenstander før blokka låses av på kveldstid. I en høyblokk hvor strømmen er tatt og heisene står, er det imidlertid lettere sagt enn gjort å bedrive flytting opp og ned trange trapper for de som fortsatt har en del eiendeler inntakt.

Torsdag ettermiddag var det hektisk aktivitet ut og inn av blokka for flere som hadde fått beskjed om at leiligheten måtte være tømt lørdag.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic"><span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FLYTTELASS:</span> Zardad Kan Alizai hadde hendene fulle torsdag ettermiddag.</span>
FLYTTELASS: Zardad Kan Alizai hadde hendene fulle torsdag ettermiddag.

I tillegg til småbarnsfamilier er det en del eldre beboere som rammet av brannen. Mange har ikke bil, og en del greier knapt å komme seg opp og ned trappa for egen maskin. Alle har heller ikke mulighet til å få hjelp på «privaten», og denne delen av jobber er ikke noe innboforsikringen gir bistand til.

- Jeg er sliten, sa en eldre kvinne i forbifarten på vei inn på spørsmål om hvordan det gikk.

En annen beboer stroppet sammen diverse eiendeler på en tilhenger utenfor. Alenemamma Sara var også på plass, og gikk skytteltrafikk opp og ned til 8. etasje med fulle sekker av klær og flytteesker som hun fikk kjørt til hotellet i sentrum.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic"><span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KNUST INVENTAR:</span> Dørene i bygget fikk hard medfart da blokka ble evakuert av politi og brannvesen.</span>
KNUST INVENTAR: Dørene i bygget fikk hard medfart da blokka ble evakuert av politi og brannvesen.

Ubeboelig

Innvendig bærer bygget preg av omfattende sot og vannskader. Det er mørkt, kaldt og lukter svidd. Dørene til leilighetene har blitt merket med forsikringsselskap, og har fått midlertidig , provisorisk sikring da samtlige dører ble brutt opp under brannen.

Men det er først i niende etasje at flammenes herjinger åpenbarer seg. Etasjen er fyllt av aske, brent treverk, smelteskader og brannskader.

Inne i leiligheten til Sara er samtlige møbler tildekket med plast.

Vannet fra slukkarbeidene har rent gjennom taket fra niende etasje, og nedover veggene.

En kommode ved siden av senga til sønnen er helt vasstrukken. Teppene på gulvet våte. Vinduene nesten umulig å se gjennom på grunn av all skitten.

Kasteball i systemet

Flere av beboerne er nå utålmodige i forhold til avklaringer på bosituasjon, dekning fra innboforsikringer og hva som skjer med leilighetene.

Inntrykket fra flere er at man blir en kasteball i systemet mellom forsikringsselskap, NAV og styret i borettslaget som er parter i saken. Fordi informasjon er etterspurt og viktig, skal det til uka avholdes et nytt informasjonsmøte mellom Fremtind, som har forsikret bygget, og beboerne i borettslaget.

Flere som har Fremtind også som selskap på innboforsikring, mener de får lite informasjon og ikke mottar den hjelpen de har krav på. Deriblant depositum og flyttehjelp.

- Vi har stor forståelse for at det er en frustrerende situasjon, og er klar over at det er en del papirer og vilkår som kan være litt teknisk. Vi har derfor prøvd å forklare hva som gjelder i flere runder, forteller kommunikasjonssjef i Fremtind, Simen Rudi til DRM24.

Han bekrefter også at depositum til utleieleiligheter og flytting av nødvendige eiendeler ikke er dekket via selskapet.

- Vi oppfordrer kundene til å kontakte NAV eller banken sin for å få bistand og hjelp til dette. Men beboerne skal ikke ha noe merutgifter på midlertidig bolig, det skal vi dekke til de flytter tilbake. Vi er i dialog med de det gjelder og skal opprettholde det så langt det lar seg gjøre, sier Rudi.

Han oppfordrer de som føler at det tar for lang tid, og føler de skulle hatt mer, om å kontakte selskapet direkte. Ifølge Rudi er det imidlertid ikke slik at beboerne skal måtte bære ut møbler og hvitevarer på egen hånd.

- Fristen som er satt handler om nødvendige eiendeler, de store gjenstandene er en del av saneringsjobben og noe vi gjør. Det er ikke slik at beboerne skal begynne å bære ut kjøleskap, sier Rudi.

Når hele planen før tømming av leilighetene er lagt, skal det formidles til beboerne. Saneringsjobben er ventet å starte om to uker, så det vil trolig skje i nærmeste fremtid.

- Mange vil ha informasjon vi ikke har

Styret i borettslaget har også fått kritikk fra sine egne beboere i jakten på informasjon om hva som skjer videre.

Styreleder i Fjellvang borettslag, Grete Frøiland, bekrefter at det har en del misnøye om situasjonen, og at de ikke sitter på alle svarene.

- Det er mange som mener styret sitter på informasjon, men det har vi ikke og derfor har vi vært nødt for å avvente. Først må vi få informasjon selv fra Fremtind, sier Frøiland.

Hun bedyrer at styret jobber med saken, og at det har vært gjennomført et møte med Fremtind denne uka hvor man har fått en del avklaringer, både i forhold til status på blokkas videre skjebne, men også med tanke på ting som markedsleie for berørte leiligheter.

- Det blir gjennomført et beboermøte neste torsdag med beboerne på knutepunktet på Fjell hvor også forsikringsselskapet vil være tilstede, sier Frøiland.

Ulik håndtering

Ifølge styrelederen har det også vært en del motstridende informasjon fra de ulike avdelingene hos Fremtind som jobber med henholdsvis bygg og innboforsikring.

Hun er selv fortsatt innlosjert på hotell i Drammen, og har inntrykk av at ulike forsikringsselskap også håndterer situasjonen ulikt. Dette er informasjon også DRM24 er kjent med.

- Det er ikke rart folk blir forvirret når man sier forskjellige ting, sier Frøiland.

- Utfordringen er at man er forpliktet til å prøve å skaffe leilighet selv, og mange er usikre på hva de får dekket av penger. Men NAV i Drammen har vært veldig behjelpelige og flinke, sier Frøiland.

Fra før er er det imidlertid kjent at det er mangel på utleieleiligheter i Drammen, og flyktninger fra Ukraina har ikke gjort tilgangen på boliger bedre. Inntil videre blir det neste halvåret en krevende situasjon for mange titalls familier som bor i blokka.

- Vi oppfordrer de som fortsatt bor på hotell til å lete videre etter midlertidig leilighet eller bosted, men har forståelse for at dette ikke er så lett. Finner de ingen leilighet, må de bo på et annet hotell, og flere beboere har allerede funnet plass på hotell i Drammen og omegn, sier Simen Rudi i Fremtind forsikring.

Dersom alt går på skinner, vil trolig de første kunne flytte tilbake i Lauritz Hervigs vei over sommeren.

Powered by Labrador CMS