
Flere velger oppussing fremfor utenlandsreise i sommer
Ferske tall fra Norges største anbudstjeneste for håndverksjobber viser at flere enn før har planer om å bruke mer penger på oppussing enn å reise på ferie denne sommeren. Særlig et fylke utpeker seg.
BOLIG: Sommeren er rett rundt hjørnet, og selv om ferie er etterlengtet og viktig for mange, viser nye tall fra Mittanbud at oppussing også står høyt på listen hos stadig flere.
I deres siste undersøkelse svarer nemlig 43 prosent at de heller bruker penger på å fikse opp hjemme fremfor å reise på ferie denne sommeren.
Aller høyest tall finner vi i Agder, hvor hele 53 prosent av de spurte svarer at de planlegger å bruke mer penger på oppussing enn på ferie i år.
- Med en svak norsk krone blir ferieplanene dyrere enn normalt, og flere velger nok derfor å være hjemme i år. Dette kombinert med den siste tids prisfall på byggevarer gjør at vi ser en økning i jobber som legges ut hos oss, hvor folk ønsker hjelp med prosjekter i hjemmet, slik som bygging av terrasse, maling av fasade, men også baderom og kjøkken, sier administrerende direktør i Mittanbud, Håvard Bungum.
Lave priser og svak krone
Renteoppgang, redusert kjøpekraft, leveranseproblemer og høye kostnader på byggevarer over tid har gjort etterspørsel og omsetning såpass lav at trevareprisene nå stuper.
I følge ferske tall fra Virke har omsetningen på byggevarer hatt en dramatisk nedgang i løpet av årets fire første måneder, med et fall på hele 14 prosent. Dette har resultert i et såpass kraftig prisfall og en rekordlav omsetning, som vi må helt tilbake til 2015 for å se maken til. Med dagens lave byggevarepriser og en norsk krone som skremmer folk fra å reise utenlands, kan det gå mot en travel sommer for håndverksbransjen.
- I sommer er det dyrt å være norsk i utlandet og dagens valutakurs gjør at mange i stedet velger å droppe utenlandsferien. Dette er nok med å bidra til oppussingstallene vi ser og siden trevareprisene er såpass lave er det uten tvil nå du skal realisere oppussingsprosjektene dine, sier Bungum.