IKKE EKTE VARE: Dette er flere eksempler på falske tilbud fra ukjente avsendere.

Falske e-poster og SMS – utgir seg for å være fra Elkjøp

Elkjøp har siden i fjor blitt plaget med flere bølger av forsøk på svindel, ved hjelp av e-post, SMS og til og med falske Facebook-sider.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Vi dynges ned med falske e-poster og SMS nær sagt hver dag. De utgir seg for å være fra Skatteetaten og flere anerkjente firmaer, som f.eks. ELKJØP. Det er tilbud om gratis smarttelefoner, data, fjernsynsapparater og Bingo og andre spill. 

Kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt hos Elkjøp er lettere oppgitt over alle svindelforsøka. Han har mer enn nok med å forsøke å rydde opp og informere om dette tullet.

- Vi har siden i fjor blitt plaget med flere bølger av forsøk på svindel, ved hjelp av e-post, SMS og til og med falske Facebook-sider. Vi i Elkjøp synes selvsagt det er like alvorlig og leit hver gang slikt skjer, men det er dessverre ikke så veldig mye mer vi får gjort med det enn å informere så godt som mulig. Vårt fremste våpen mot dette lureriet er god info! Og for å si det slik; mye av min tid de siste månedene har gått med til denne typen saker, sier Øystein A. Schmidt.

Falske tilbud

De falske tilbudene kommer gjerne i form av e-poster og tekstmeldinger. Innholdet spenner fra konkurranser og undersøkelser hvor man kan få produkter, til at man er trukket ut som en av få utvalgte som får kjøpe blant annet den nyeste iPhone-modellen eller en Samsung-TV på 55 tommer til 5 kroner.

Ofte er det også et tidsaspekt involvert der kunder blir anbefalt å være raskt ute for å sikre seg premier.

- Dette er selvsagt ikke noe vi står bak og ser man på avsenderadressen mailene kommer fra – i vårt tilfelle carentytx@aol.com - vil man ofte kunne «avsløre» dette som lureri. Denne typen initiativer, hvis vi i det hele tatt skulle stå bak noe slikt, hadde kommet fra en mailadresse som slutter på @elkjop.no.

Tilsynelatende ekte

Både e-postene og tekstmeldingene ser tilsynelatende ut til å være fra Elkjøp, og både logo og annet grafisk uttrykk benyttes for å lure oss. Og det skjer i stor skala. Faktisk mottar elkjeden så mye som et titalls henvendelser til kundesenteret om merkelige e-poster og meldinger hver dag. Elkjøp anmelder alle forhold løpende.

- Vi har selvsagt ikke solgt eller gitt vekk mailadresser på noe som helst vis. Ikke har vi blitt hacket heller. Når man har så mange kunder som vi har i Elkjøp blir det slik at de fleste nordmenn har et kundeforhold til oss og dermed konkluderer med at det er en grunn til at akkurat de mottar en slik tullemail. Dette er nok helt tilfeldig, og jeg vet også at en del andre kjeder sliter med det samme i disse dager, sier kommunikasjonssjefen.

Dette er et eksempel på en falsk e-post:

Fra: carentytx@aol.com
Dato: 27. juli 2017 kl. 15.50.23 CEST
Til: Ola Normann
Emne: Sprø utdeling til kunder av Elkjøp Norge
Kjære verdifulle kunde
På grunn av deg vokser Elkjøp mer og mer, og mot slutten av året kommer vi til å åpne vår 120. butikk.

Det er fantastisk å se hvordan selskapet vårt er så elsket rundt omkring i Norge, og vi vil gjerne takke deg ved å avholde en begrenset premiekonkurranse.

120 stk. Apple iPhone 7 vil bli gitt bort i løpet av vårt korte arrangement, og du har blitt plukket ut til å motta en!

For å motta premien din kan du besøke følgende nettsted i løpet av de neste 72 timene: https://goo.gl/MtmaBi

LES OGSÅ: Skatteetaten advarer mot nye svindel-eposter

Powered by Labrador CMS