Fyrte løs på stortinget: – Kollektivkrise og veiforfall

Fylkesordfører Tore Opdal Hansen og leder av hovedutvalget for samferdsel, Christopher Amundsen Wand, brukte sine tilmålte minutter med Transport- og kommunikasjonskomiteen godt.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Økte priser i kollektivsektoren, et etterslep på fylkesveiene i milliardklassen og ønske om et bedre togtilbud i fylket. Dette var noen av overskriftene fylkestoppene tok opp da de besøkte stortinget mandag.

Etter stortingsvalget i september har komiteene på Stortinget fått ny sammensetning. I den forbindelse ble alle fylkeskommunene invitert til å gi de nye medlemmene av Transport- og kommunikasjonskomiteen innsikt i de regionale behovene og utfordringene innen samferdsel.

– En arena som dette gir oss en viktig mulighet til å snakke direkte med medlemmene av komiteen. Vi får ikke mange minuttene, men komiteens medlemmer har i tillegg mulighet til å stille oss spørsmål, sier Opdal Hansen.

Både Opdal Hansen og Wand var fornøyde etter møtet.

– Vi løftet frem at fylkene må settes i stand til å utføre oppgavene sine. Vi opplevde gode spørsmål fra komiteen og håper at de lytter til oss. Vi må bygge dette landet, og det må bygges noe i Buskerud også, sier Wand. 

Midlene står ikke i stil til oppgavene

Buskerud er et fylke i vekst, preget av dynamiske byområder, aktive lokalsamfunn og viktige transportårer som knytter Østlandet og Vestlandet sammen. I liket med de andre fylkene får også Buskerud tilført nye oppgaver. Utfordringen er imidlertid finansieringen.

– Vi opplever at oppgavene vokser raskere enn de økonomiske rammene. Det får alvorlige konsekvenser for både kollektivtilbudet og veiinfrastrukturen i fylket vårt, fortalte Opdal Hansen komiteen.

Han får støtte av Wand.

–Vi trenger mer til kollektivtrafikk og samferdselssektoren. Det er hverken penger nok til buss, eller penger nok til vei. Da lurer vi på hvordan regjeringen tenker at vi skal ta oss frem.

Mister passasjerer

Busstilbudet i Buskerud er under sterkt press. Kostnadene har økt langt utover vanlig prisstigning, mens statens bidrag ikke har fulgt etter. Resultatet har vært at fylkeskommunen har kuttet i kollektivtilbudet med 45 millioner kroner, noe som tilsvarende 10 prosent av det totale tilbudet. I tillegg er billettprisene økt med ni prosent.

– Det gir dårligere tilbud, færre passasjerer og mer trafikk på veiene. Skal vi nå nullvekstmålet, må staten bidra mer, sa Opdal Hansen.

Belønningsmidlene til Buskerudbyen i statsbudsjettet trekkes frem som avgjørende. I budsjettet legges det opp til et mye lavere ambisjonsnivå fra statens side, noe som kan svekke kollektivsatsingen i Buskerudbyområdet og gjøre det vanskeligere å nå klimamålene.

Etterslep på 4,7 milliarder kroner

Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet i Buskerud er nå på 4,7 milliarder kroner (tall fra 2024). Selv med økte nasjonale bevilgninger, dekker ikke midlene prisveksten, og etterslepet vokser.

– Veiene forfaller, bruer svekkes. Vi trenger en langsiktig og forutsigbar opptrapping av fylkesveimidlene for å ta igjen etterslepet, slik at vi stanse forfallet før det blir enda dyrere, advarte Opdal Hansen komiteen.

Togtilbudet svikter

Toget, som skal være ryggraden i kollektivtrafikken, svikter. Ifølge Opdal Hansen er denne ryggraden nå så dårlig at den bør legges inn på det nye sykehuset.

Det nye sykehuset på Brakerøya har over 4000 ansatte. Totalt går det 5000 personer inn og ut av hovedinngangen på sykehuset i døgnet. Til tross for at Brakerøya stasjon ligger bare 160 meter fra inngangen på sykehuset, stopper det bare to tog i timen på Brakerøya stasjon.

– Mange tog passerer Brakerøya stasjon ute å stoppe. Stortinget valgte å bygge nytt sykehus på Brakerøya blant annet på grunn av muligheten for å ta toget, sa Opdal Hansen, og fortsatte:

– Fylkeskommunen har etablert et busstilbud med 14 stopp i timen ved det nye sykehuset, men det er ikke tilstrekkelig for de som pendler inn fra andre del av fylket og regionen. Vi trenger flere togstopp.

Han trakk også frem behovet for to tog i timen til Kongsberg. På Kongsberg satses det stort på nye arbeidsplasser. Et eksempel er Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) som skal ansette 450 nye medarbeidere årlig. Nå går det kun ett tog i timen til Kongsberg, og det er ikke et tilstrekkelig tilbud. Fylkeskommunen har sammen med blant annet Kongsberg kommune og Buskerudbyen jobbet i flere år for å få på plass et bedre togtilbud. Fylkeskommunene vurderer nå å etablere ekspressbuss som alternativ, fortalte fylkesordføreren.

- Gryteklart prosjekt må vedtas

Mens det øst, sør og nord for Oslo er etablert både dobbeltspor for togtrafikken og motorveier, mangler tilsvarende infrastruktur vest for hovedstaden. Fellesprosjektet med ny E16 og Ringeriksbanen er klart for byggestart. Den statlige reguleringsplanen er allerede vedtatt, og over 2 milliarder kroner er investert i planleggingen.

– Vi venter nå på en investeringsbeslutning fra dere. De fleste partiene, bortsett fra blant annet Arbeiderpartiet, har lovet dette i valgkampen. Vi forventer nå at dere følger opp dette prosjektet, sa Wand til komiteen.

Wand la til at det er flere viktige veiprosjekter i fylket, og nevnte prosjektene

  • E134 Dagslett–E18
  • Riksvei 291 Holmenbrua
  • E16 Nymoen–Eggemoen
  • Rv 7 Ørgenvika–Kittilsviken
Powered by Labrador CMS