TILBAKEBLOKKERING: Flaskehalsen i Kreftings gate forårsaker lange, stillestående køer over Øvre Sund Bru og tilbake på Bragernes.

- Kollektivfeltet har fungert etter hensikten

Tore Opdal Hansen fikk svar fra samferdselsbyråden i Viken. - Det er spesielt at når en forutsetning for å ha kollektivfeltet brytes, så finner man en annen begrunnelse, sier Høyres fylkesordførerkandidat.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Olav Skinnes (Sp), samferdselsbyråd i Viken, har gitt Tore Opdal Hansen (H) svar på hans spørsmål til fylkesrådet, om man nå ville ta initiativ til å fjerne kollektivfeltet i Kreftings gate, ettersom forutsetningene for å bevare det er brutt i henhold til premisset man ga da det først ble etablert som et prøveprosjekt:

«I en situasjon med gjentagende tilbakeblokkering vil kollektivfeltet bli fjernet fordi det hindrer god fremkommelighet for kollektivtrafikken».

Stikk i strid med det trafikantene på strekningen har erfart siden i fjor, uttaler Skinnes i sitt svar til Opdal Hansen at «kollektivfeltet har fungert etter hensikten».

- Det gir bussene reelt bedre fremkommelighet, uttaler Skinnes.

Men han kan ikke dokumentere den påstanden med trafikkmålinger eller andre beregninger.

- Tilbakemeldingene fra Brakar og deres bussoperatører så langt har vært utelukkende positive og de rapporterer om små forsinkelser for bussene på strekningen, sier Skinnes.

Til DRM24 uttalte imidlertid Brakar-sjef Terje Sundfjord at de ikke hadde utført noen evaluering av ordningen og ikke hadde grunnlag for å konkludere om hvordan kollektivfeltet påvirket busstrafikken i starten av februar.

FLASKEHALS: Bussene blir stående i den samme køen som bilene fordi kollektivfeltet ikke starter før jernbaneundergangen.

- Mangler forklaring

Tore Opdal Hansen er ikke imponert over svaret han har fått.

- Skinnes mener at det er en god ordning vi nå har. Han ser helt bort fra forutsetningen som ble gitt, sier Opdal Hansen til DRM24.

Han mener fortsatt det er mange ubesvarte spørsmål.

- Når politikere opptrer på denne uforutsigbare måten skaper det frustrasjon for de som daglig ferdes på strekningen i rush. Noen ganger kan upopulære beslutninger være nødvendig. Da er det viktig at de forklares godt. Det har Skinnes ikke gjort i denne saken, sier Opdal Hansen.

Dette skriver Skinnes i sin forklaring om kø-situasjonen i Kreftings gate:

«Køene for bilistene starter litt tidligere på grunn av at deler av det tidligere kømagasinet (venstrefeltet) for biler er omgjort til kollektivfelt. Køene østover i Kreftings gate skyldes først og fremst tilbakeblokkering fra Konnerudgata og Bangeløkka, og kapasiteten i krysset med Jernbanegata er like god som tidligere. Slik sett vil bilistene i gjennomsnitt ikke få noe tidstap som følge av kollektivfeltet, selv om køene starter noe tidligere enn før. Ved kø-situasjon på Øvre Sund bru står busser og biler i samme kø. Tidsgevinsten bussene får i Kreftings gate, overgår en eventuell kø-forsinkelse på Øvre Sund bro. En eventuell tidsforsinkelse på Øvre Sund bro vil oppstå mye sjeldnere enn den tidsgevinsten bussene får igjennom rushtidene i Kreftings gate inn mot krysset med Jernbanegata».

DRM24 har foreløpig ikke lyktes i å få kontakt med Skinnes i sakens anledning.

Powered by Labrador CMS