Kraftig økning av svindelforsøk med Vipps
Her får du noen gode råd for å unngå slik svindel.
NORGE: Det er en kraftig økning i antall henvendelser fra bedrifter og privatpersoner til kundeservice i Vipps om svindelrelaterte temaer.
1.500 henvendelser hittil i år, mot drøye 500 henvendelser på samme tid i fjor. Akkurat nå er det mange brukersteder som utsettes for svindelforsøk.
Det er leit og irriterende at skurkene pønsker ut stadig nye og mer avanserte måter å svindle på. Og det kan føles fortvilende for de som blir svindlet. Samtidig er det positivt at mange er blitt mer oppmerksomme og kontakter oss når de aner ugler i mosen.
- Det gir oss enda større muligheter for å sette en stopper for det aktuelle svindelforsøket, heter det i en pressemelding fra selskapet.
– I Vipps tar vi sikkerhet og personvern på største alvor. Vi setter fortløpende inn tiltak i form av både teknologi og nye eller oppdaterte rutiner. Dette gjelder selvfølgelig også disse svindelkampanjene vi ser dukker opp med jevne mellomrom.