Kraftig økning av svindelforsøk med Vipps

Her får du noen gode råd for å unngå slik svindel.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Det er en kraftig økning i antall henvendelser fra bedrifter og privatpersoner til kundeservice i Vipps om svindelrelaterte temaer.

1.500 henvendelser hittil i år, mot drøye 500 henvendelser på samme tid i fjor. Akkurat nå er det mange brukersteder som utsettes for svindelforsøk.

Det er leit og irriterende at skurkene pønsker ut stadig nye og mer avanserte måter å svindle på. Og det kan føles fortvilende for de som blir svindlet. Samtidig er det positivt at mange er blitt mer oppmerksomme og kontakter oss når de aner ugler i mosen.

- Det gir oss enda større muligheter for å sette en stopper for det aktuelle svindelforsøket, heter det i en pressemelding fra selskapet.

– I Vipps tar vi sikkerhet og personvern på største alvor. Vi setter fortløpende inn tiltak i form av både teknologi og nye eller oppdaterte rutiner. Dette gjelder selvfølgelig også disse svindelkampanjene vi ser dukker opp med jevne mellomrom.

Fem ting Vipps aldri spør deg om via e-post eller SMS

1. At du oppgir PIN-kodene dine
2. At du sender oss penger
3. Kort- eller kontoinformasjonen din
4. Oppdatering av betalingsinformasjonen din
5. Generell kundeinformasjon. Dette ligger i appen. Den samles aldri på eksterne nettsteder.


Vipps vil aldri kontakte deg på e-post eller SMS og be deg dele sensitiv informasjon. Dersom du mottar en mistenkelig e-post eller SMS, ta deg tid til å sjekke avsenderen.

Aldri klikk på en lenke hvis du ikke er helt sikker på at den er reell og aldri del personinformasjon. Hvis du er usikker, gå gjerne inn i VippsPortalen. Der kommuniserer vi direkte og trygt med brukerstedene våre, og opplysningene dine er trygt lagret. Som privatkunde vil du finne de viktige opplysningene i appen, skriver de.

Fem råd: Slik holder du deg sikker

1. Ikke trykk på linker eller sett i gang en dialog med de som prøver å kontakte deg. Lukk e-posten eller meldingen.

2. Dersom du vil sjekke status for profilen din kan du gå inn i portalen eller appen og logge deg inn der.

3. Varsle oss gjerne ved å sende en e-post med bilde av SMS-en eller videresend e-posten du har mottatt til security@vipps.no.

4. Slett deretter e-posten eller meldingen du har mottatt.

5. Aldri oppgi PIN, passord eller annen sensitiv info.

Powered by Labrador CMS