FILMANMELDELSE: «Shorta»

POLITI: Ustabile Mike (Frederik Louis Hviid) må ty til desperate og voldelige midler for å overleve.

Mektig dansk krim

«Shorta» følger en velkjent mal, men har likevel nok av originalitet og pondus til å opprettholde en konstant spenningskurve gjennom mesteparten av filmen.

Publisert Sist oppdatert

FILM: Danmark har et eskalerende problem med såkalte parallellsamfunn, hvor man lever i et eget ideologisk segregert samfunn avskilt fra majoritetssamfunnet. Svalegården, en fiktiv forstad til København, fungerer som et sådan. Her bor det vesentlig ikke-vestlige innbyggere, som har et anstrengt forhold til myndighetene og politiet. Det har ulmet lenge under overflaten, når det plutselig koker over i et eskalerende gateopprør da en ung innbygger fra Svalegården omkommer i politiets varetekt.

Og der, midt i Svalegården, overlatt helt til seg selv uten mulighet for backup, strander de to brokete og motsettende politibetjentene Mike og Jens. De står plutselig i en kamp for overlevelsen, både mot de lokale bråkmakerne, samt mot deres indre motsetninger da deres sanne farger kommer opp til overflaten.

Fokusskift

«Shorta» er et meget severdig skue, som fort kan sammenlignes med filmer som «Pusher», «Underverdenen», «Training Day» og «End of Watch».

Manuset er velskrevet. Og selv om den følger en velkjent mal underveis, har den likevel et ukonvensjonelt dramaturgisk fokusskift på hovedkarakterene underveis. Noe som gir den en originalitet og en annerledes spenningskurve.

Intens

Regissørene Frederik Louis Hviid og Anders Øholm har skrudd sammen en meget intens og stramt klippet historie. Skuespillet er utsøkt, spesielt Jacob Lohmann som den komplekse og rasistiske Mike, og Simon Sears som den mer underfundige og mystiske Jens skinner i sine roller.

Drivkraften i handlingen er enkel, men samtidig gir den seg god tid til å krydre oppbygningen med mange observasjoner om aktuelle kulturelle og samfunnsetniske problemstillinger. Det blir aldri pekt fingre eller kommet med politiske budskap. Stilen er mer dokumentarisk i sin fremførelse, og forteller effektivt flere sider av problemet og hvorfor man agerer som man gjør. Man prøver mer å forstå hvorfor, enn å gi svar og løsninger.

Ekstra dimensjon

Foto liker å komme tett på karakterene, samtidig med jevnlig fokus på nærbilder av detaljer i omgivelsene rundt. Det skaper en tetthet og fungerer som en ekstra dimensjon.

Forfølgelsesscenene er filmet med håndholdt kamera, som gir en autentisk opplevelse på bekostning av ubehaget det er for øyne å følge. Musikken er intens og dramatisk med hovedvekt på trommer, og balanserer på grensen til pompøst uten at grensen blir overskredet.

Solid

«Shorta» er en meget velfortalt film, med noen annerledes fokuspunkter underveis. Underholdningsverdien er konstant høy, hvor nye problemer stadig lurer rundt hvert gatehjørne - hvilket holder seeren på tå hev. Noe smågrums er det med noen små dramaturgiske snarveier, spesielt mot slutten, som likevel ikke gir noe særlig utslag på helhetsinntrykket.

Dette er solid, underholdende og mektig intenst med en modig slutt.

LES FLERE FILMANMELDELSER HER

PÅ FLUKT: Tarek Zayat overbeviser som Amos, som havner i skuddlinje med de to politimennene
PÅ FEIL STED TIL FEIL TID: Politimannen Jens med sin kollega i bakgrunnen merker fiendtligheten eskalerer
I LØVENS HULE: Der hvor purken, eller på dansk «panser» ikke er velkommen
ARRESTASJON: Mikes rasistiske tendenser kommer til overflaten når han konfronterer den frustrerte og vrede Amos
Powered by Labrador CMS