Rema 1000 på Rundtom har den billigste prisen på lammelåret som ikke finnes, og det er kun ett til hver kunde.

Mot lammelår-tørke i Drammen

Lammelår er for nordmenn like viktig på påskeaften som pinnekjøtt og svineribbe på julaften. Og likevel kan det nå bli nesten helt umulig å få tak i et lår før helligdagene setter inn.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Kiwi i Drammen gikk tom i forrige uke, og etter sigende finnes det ikke et eneste tilbuds-lammelår igjen noe sted.

Kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, kan ikke love at det kommer flere lår til butikkene:

- Vi har gjort det vi kan for å skaffe nok, men det har dessverre vært begrensninger i tilgangen på lam fra Gilde, sier hun.

En undersøkelse blant fem-seks Kiwi-butikker bekrefter at det ikke finnes lammelår igjen i butikkene, og DRM24 får også opplyst at de ikke vil få inn flere.

Fikk ikke inn annonserte varer

Innkjøpsdirektør Line Aarnes i Rema 1000 vil derimot ikke svare på om det kommer flere lammelår til påske, men hevder at de forsøker å etterfylle der det er mulig. Rema 1000 ser med det ut til å ha lagt seg på en helt annen linje enn Kiwi – å fortsatt lokke kundene til butikkene med forventningen om lammelår.

I en ringerunde til Rema 1000-butikker i Drammen får vi i to av seks butikker opplyst at det ikke finnes lammelår, fordi det er helt tomt fra leverandør, og at de derfor heller ikke får ikke inn flere. I de andre butikkene får vi helt ulike svar, fra «vi får dem inn i morgen», til «kanskje i morgen» til «vet ikke helt».

I Remas tilbudsavis på papir denne uke finner vi Gilde lammelår med mørbrad til 89 kroner kiloet, mens i kundeavisen på Remas egen nettside er det samme låret oppgitt til kr. 73.90 for hele Midtre Østland. Prisen er også kr. 73.90. i mobilappen Mattilbud.

På Rema 1000 på Rundtom hadde de til overmål gjort klar kjøledisken for lammelårene, med store plakater med pris og kun ett til hver kunde. Og prisen er her satt ned til uslåelige 52.90.

I alle Rema-butikkene får vi svaret at det er utsolgt eller tomt - som kunder kan forstå slik at de var uheldige og nettopp gikk glipp av det siste låret. Men det er bare delvis riktig, for butikkene ble tomme og utsolgt allerede uken før påske:

På spørsmål om de har fått inn lammelåret som annonseres denne uken, er svaret at ingen av dem har det.

Dyrt og akkurat like godt?

I 2019 var det underskudd på påskelammelår fra Gilde, som oppyste til E24 at de regnet med en underdekning på 600 tonn lammelår det året. Det skyldtes en overproduksjon året før, men i 2019 slo pendelen for mye den andre veien, og de klarte ikke å møte etterspørselen. Etter det har manko på lammelår til påske nesten blitt en påskeklassiker.

Markedssjef hos Gilde, Sabina Shitovic Kleveland, opplyser til DRM24 at butikkene får det de har bestilt:

- De fryste lammelårene som selges i butikkene til påske er basert på et avtalt volum med hver kjede. Volumet blir bestemt av det kjeden ønsker, og hva Nortura har tilgjengelig. Og avtalen inngås på høsten for den kommende påsken, sier hun.

Mellom butikker som gjetter på neste års behov, og tilgjengelighet hos Nortura, har vi egentlig ikke fått noe godt svar på hvorfor lammelår har blitt en helnorsk, tradisjonell mangelvare til påske. Nortura er et sameie mellom 17.000 norske bønder, hvor svært mange av dem driver med sau og lam.

Men helt tomt har det ikke blitt. Det finnes fortsatt lammelår i butikkene fra Gilde, som ligner til forveksling på tilbudslårene - koster fra 199 til 250 kroner kiloet.

Klare regler om annonsering fra Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet er den instansen som uttaler seg om en annonsering er villedende eller ikke. Bente Øverli er avdelingsdirektør i Tilsynsavdelingen, og hun har sendt dette svaret til DRM24:

«Det er ikke greit å markedsføre et tilbud som ikke er reelt. Det kan fort være villedende å markedsføre varer man ikke kan eller kommer til å tilby.

Når en butikk annonserer et tilbud skal de gi korrekte opplysninger om hvor omfattende tilbudet er. Det må opplyses dersom det kun finnes et fåtall ytelser eller dersom tilbudet er så godt at man erfaringsmessig må regne med å bli raskt utsolgt. De markedsførte ytelsene må i utgangspunktet finnes for salg i samtlige forretninger som omfattes av markedsføringen. Det må ellers gis tydelige opplysninger om hvilke forretninger som ikke fører ytelsen, slik at forbrukerne ikke villedes til å tro at de kan få kjøpt ytelsen i de aktuelle butikkene.


En butikk som opplever at varen er utsolgt kan enkelt justere sin markedsføring der denne skjer elektronisk. Det er i tillegg til å være i overenstemmelse med loven god og riktig kundeservice slik at kundene ikke må dra til butikken på feil premisser. En slik justering vil kunne rette opp den villedende markedsføringen. I tillegg til at butikken da ikke risikerer å bryte loven vil de oppleve mindre frustrasjon blant kundene, noe som igjen kan føre til at de ikke risikerer dårlig omdømme blant kundene», skriver avdelingsdirektør Øverli.

Powered by Labrador CMS