Mulig byvekstavtale enda lenger fram for Drammen

Statsbudsjettet for 2023 innebærer at det tidligst vil bli inngått nye byvekstavtaler fra 2025.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Drammen hadde håpet å innlede forhandlinger om byvekstavtale i år, men departementet satte foten ned i mai.

Samferdselsministeren holdt imidlertid døra på gløtt for å vurdere saken på nytt, men i statsbudsjettet slår regjeringen fast at ikke kommer til å skje de nærmeste årene - og tidligst i 2025 etter fremleggelsen av ny Nasjonal Transportplan for 2024.

Det gjelder ikke bare Drammen, men samtlige norske byer som har vært aktuelle for byvekstavtaler. Begrunnelsen er økonomi.

Så sent som i juni antydet samferdselsdepartementet i avtalen om belønningsmidler med Buskerudbyen for 2022-2025, at det kunne bli aktuelt med forhandlinger om byvekstavtale før avtalen utløper.

- Bryter egne løfter

NAF betegner helomvendingen som en sjokkemelding for kommunene, og mener dette er en unnamanøver i forhold til løftene i Hurdalsplattformen.

- Regjeringen vil ikke inngå nye avtaler med byområder, og de vi heller ikke reforhandle de allerede inngåtte avtalene. Det er åpenbart en måte å spare penger på. Regjeringen har tidligere lovet avtaler med Kristiansand, Skien og Porsgrund, Sarpsborg og Fredrikstad, samt Drammen, og de har lovet å tilby kommunene et statlig bidrag på 70 prosent i store kollektivprosjekter, opp fra dagens 66 prosent, sier pressesjef Ingunn Handagard i organisasjonen.

- Ingenting av dette blir noe av nå, og det er lett å skjønne at det blir en skuffelse i en rekke byområder nå, sier hun.

Bakgrunn:

Fra regjeringens forslag til statsbudsjett:

I Meld. St. 20 (2020–2021) Nasjonal transportplan 2022–2033 ble det bl.a. lagt opp til å inngå byvekstavtaler for Kristiansandsregionen, Buskerudbyen, Grenland, Nedre Glomma og Tromsø. Det er nå ventet at det økonomiske handlingsrommet på statsbudsjettet blir mindre enn det som ble lagt til grunn da Nasjonal transportplan 20222033 ble behandlet i Stortinget i 2021, jf. omtale i kapittel 1.1 under overskriften Prioriteringar framover med ei strammare ramme til samferdsel. Regjeringen vil derfor i statsbudsjettet for 2023 prioritere å følge opp og videreføre allerede inngåtte byvekstavtaler og belønningsavtaler samt inngå byvekstavtale for Tromsø dersom de pågående forhandlingene fører frem. I disse avtalene ligger det en omfattende prioritering av kollektivtransport, sykling og gange, men det vil være begrenset rom for nye satsinger de nærmeste årene. Regjeringen vil ta stilling til videre satsing på byvekstavtaler etter at varslet evaluering og gjennomgang har blitt gjennomført (…). Departementet vil komme tilbake til hvordan andre trinn av evalueringen skal gjennomføres. Det er aktuelt å se dette i sammenheng med arbeidet med rulleringen av Nasjonal transportplan.

Powered by Labrador CMS