
Mulig byvekstavtale enda lenger fram for Drammen
Statsbudsjettet for 2023 innebærer at det tidligst vil bli inngått nye byvekstavtaler fra 2025.
DRAMMEN: Drammen hadde håpet å innlede forhandlinger om byvekstavtale i år, men departementet satte foten ned i mai.
Samferdselsministeren holdt imidlertid døra på gløtt for å vurdere saken på nytt, men i statsbudsjettet slår regjeringen fast at ikke kommer til å skje de nærmeste årene - og tidligst i 2025 etter fremleggelsen av ny Nasjonal Transportplan for 2024.
Det gjelder ikke bare Drammen, men samtlige norske byer som har vært aktuelle for byvekstavtaler. Begrunnelsen er økonomi.
Så sent som i juni antydet samferdselsdepartementet i avtalen om belønningsmidler med Buskerudbyen for 2022-2025, at det kunne bli aktuelt med forhandlinger om byvekstavtale før avtalen utløper.
- Bryter egne løfter
NAF betegner helomvendingen som en sjokkemelding for kommunene, og mener dette er en unnamanøver i forhold til løftene i Hurdalsplattformen.
- Regjeringen vil ikke inngå nye avtaler med byområder, og de vi heller ikke reforhandle de allerede inngåtte avtalene. Det er åpenbart en måte å spare penger på. Regjeringen har tidligere lovet avtaler med Kristiansand, Skien og Porsgrund, Sarpsborg og Fredrikstad, samt Drammen, og de har lovet å tilby kommunene et statlig bidrag på 70 prosent i store kollektivprosjekter, opp fra dagens 66 prosent, sier pressesjef Ingunn Handagard i organisasjonen.
- Ingenting av dette blir noe av nå, og det er lett å skjønne at det blir en skuffelse i en rekke byområder nå, sier hun.