SKILLER SEG UT: Hyundai Ioniq 5 har fått et særpreget design som mange opplever som en vellykket miks av fremtid og retro. – Salgstallene for Hyundai Ioniq 5 bare øker for hver eneste måned som går, fastslår Espen Bagroen hos Birger N. Haug på Kjellstad.
SKILLER SEG UT: Hyundai Ioniq 5 har fått et særpreget design som mange opplever som en vellykket miks av fremtid og retro. – Salgstallene for Hyundai Ioniq 5 bare øker for hver eneste måned som går, fastslår Espen Bagroen hos Birger N. Haug på Kjellstad.

Ioniq 5 blir ny Hyundai-fulltreffer

Siden lanseringen i slutten av februar, nærmer forhandleren på Kjellstad seg nå de første 100 bilene solgt av Ioniq 5. Det har ført til et stort jafs på nybilstatistikken for drammensområdet.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Etter å ha hatt suksess med el-utgaver av både Kona og Ioniq, tyder alt nå på at den spennende nykommeren Ioniq 5 vil overgå begge disse.

Hos Hyundai-forhandlerne Centralgaragen og Birger N. Haug går salget strykende:

– Siden bilen ble lansert, har salgstallene bare økt – og juli ble den aller beste måneden hittil, bekrefter Espen Bagroen, salgsansvarlig for Hyundai hos Birger N. Haug.

– Ved lanseringen var 3.000 biler tilgjengelig for 12 markeder. Disse bilene var blåst bort i løpet av minutter, og flest av dem gikk til Norge – selv om dette er det minste markedet, forteller Espen, som satser på å nå 200 Ioniq 5-kontrakter før året er omme.

– Ja, antallet nye kontrakter har økt for hver eneste måned som har gått, sier han, og legger til at det fort kan bli opp mot 300 Ioniq 5 i et normalår om trenden fortsetter.

Avansert teknologi og god plass

– Hva er det som gjør at så mange faller for denne nyheten?

– Det spesielle designet treffer mange godt. Her har Hyundai klart å kombinere fremtid og retro på en spennende måte. Samtidig legger mange vekt på bilens foroverlente teknologi, som både gir lang rekkevidde og svært korte ladetider.

Vi får dessuten gode tilbakemeldinger på et fleksibelt og praktisk interiør med gode plassforhold. Med lengdeveis justering av baksetet kan bagasjerommet varieres fra 527 til hele 630 liter. Det sier også noe om plassforhold når sjåfører på 1,90 melder at de sitter godt «bak seg selv», fortsatt med en god kjørestilling, sier Espen Bagroen, som kan berolige med at forhandleren har biler på lager for rask levering.

Toppmodellen mest populær

– Hvilken modell er det flest velger?

– Premium utstyrsnivå og firehjulsdrift er den flest vil ha, sier han.

– Ioniq 5 er en annerledes Hyundai på mange måter. Betyr dette også mer interesse fra kunder som nå kjører andre merker?

– Ja, vi ser flere fremmedmerker på innbytte enn vanlig, og spennvidden er stor – fra Tesla til VW og Audi, fastslår han.

Gir bort nybil i salgsstunt

I forbindelse med lanseringen av den nye modellen, slår Birger N. Haug ekstra på stortromma, og inviterer kundene til en konkurranse der alle som kjøper ny eller brukt bil hos Birger N. Haug-forhandlere i perioden fra 1. mai til 31. desember i år, er med i trekningen av en bil til cirka 500.000 kroner – enten Hyundai Ioniq 5, MG Marvel R Performance eller Nissan Ariya.

- Hyundai Ioniq 5 i topputgaven Premium 4x4 har en oppgitt rekkevidde på 430 km WLTP, men bilen er kjørt like over 500 kilometer i en NAF-test. Med bakhjulsdrift øker rekkevidden med cirka 40 kilometer. I rimeligste utgave koster bilen fra 474.900 kroner, og for å få toppmodellen må det plusses på cirka 30.000 til, forteller Bagroen.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Hyundais nyeste elbil kan by på god bagasjeplass.</span>
Hyundais nyeste elbil kan by på god bagasjeplass.

Volkswagen størst igjen

Volkswagen ble igjen største enkeltmerke i vårt distrikt i juli måned, med 47 nyregistrerte biler og en markedsandel på 11,96 prosent.

Men avstanden til de som fulgte nærmest var knapp: Både Toyota og Volvo leverte 43 biler og 10,94 prosent andel hver. BMW har også fortsatt god vind i seilene, og med Ioniqs sterke juli-tall fulgte deretter Hyundai som femte største bilmerke i måneden.

De 15 største bilmerkene i juli:

1. Volkswagen - 47 biler – 11,96%

2. Toyota - 43 biler – 10,94%

2. Volvo - 43 biler – 10,94%

4. BMW - 33 biler – 8,40%

5. Hyundai - 31 biler – 7,89%

6. Ford - 30 biler – 7,63%

7. Audi - 27 biler – 6,87%

8. Mercedes-Benz - 23 biler – 5,85%

8. Skoda - 23 biler – 5,85%

10. Kia - 15 biler – 3,82%

10. Nissan - 15 biler – 3,82%

12. Suzuki - 11 biler – 2,80%

13. Mitsubishi - 9 biler – 2,29%

14. Mazda - 7 biler – 1,78%

14. MG - 7 biler – 1,78%

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Toyota holder høyt tempo for tiden, og Rav4 som ladbar hybrid fortsetter å hevde seg helt i toppen på modellstatistikken.</span>
Toyota holder høyt tempo for tiden, og Rav4 som ladbar hybrid fortsetter å hevde seg helt i toppen på modellstatistikken.

Mustang ble modell-vinner

På modellstatistikken ble det Ford-seier, ikke uventet. Mustang Mach-e noterte 26 biler registrert i juli, med 6,62 prosent markedsandel.

Toyota Rav4 har fortsatt stor appell hos bilkundene, og kom nærmest Mustang Mach-e i juli, med sine 21 biler og 5,34 prosent.

På 3. plass fulgte den mest populære VW-modellen ID.3 med 18 biler, noe som ga en andel på 4,58 prosent. Hyundai Ioniq 5 kvitterte ut 4. plassen.

De mest populære modellene i juli:

1. Ford Mustang Mach-e - 26 biler – 6,62%

2. Toyota Rav4 - 21 biler – 5,34%

3. Volkswagen ID.3 - 18 biler – 4,58%

4. Hyundai Ioniq 5 - 16 biler – 4,07%

5. Skoda Enyaq - 15 biler – 3,82%

6. Audi Q4 e-tron - 14 biler – 3,56%

6. Volvo XC60 - 14 biler – 3,56%

8. Mercedes-Benz EQC - 13 biler – 3,31%

9. Nissan Leaf - 12 biler – 3,05%

9. Volvo XC40 - 12 biler – 3,05%

11. Kia e-Niro - 10 biler – 2,54%

12. Audi e-tron - 9 biler – 2,29%

12. BMW iX3 - 9 biler – 2,29%

12. Mitsubishi Eclipse Cross - 9 biler – 2,29%

12. Volkswagen ID.4 - 9 biler – 2,29%

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Ford Mustang Mach-e gikk til topps på modellstatistikken i juli.</span>
Ford Mustang Mach-e gikk til topps på modellstatistikken i juli.

Fossilt på vei ut

For biler med rent fossil drivlinje fortsetter nedturen. I juli måned utgjorde bensinbilene bare 5,34 prosent av nyregistreringene, mens diesel sto for 3,05 prosent. Resten – nærmere 92 prosent - var elektrifisert i en eller annen form.

Suverent flest var rene elbiler, som igjen sto for nærmere 6 av 10 biler. Ladbare hybrider er det også mange som vil ha – cirka 28 prosent.

Men altså, det alle skulle ha for ikke så lang tid siden, er på vei ut bakdøra sakte, men sikkert. I juli var det bare Dacia (1 bil), Skoda (6) og Volkswagen (4) som registrerte nye biler med dieselmotor. Litt flere, men bare sju merker, leverte bensinbiler: BMW (1), Ford (1), Mazda (3), Nissan (1), Suzuki (7), Toyota (3) og Vokswagen (5).

Så ja, det går tilbake med de gamle guder...

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Audi Q4 e-tron er allerede en av de mest populære modellene i distriktet.</span>
Audi Q4 e-tron er allerede en av de mest populære modellene i distriktet.
Powered by Labrador CMS