STOR INTERESSE: Mandag åpnet Albjerk Bil Lier forhåndssalget av ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. Her fra førpremieren i mars.

Venter stor salgspågang for Volkswagens nye el-varebil

Nå er både prisene og rekkevidden for de ettertraktede ID. Buzz-modellene klare.

Publisert

LIER/DRAMMEN: Hos forhandleren i Lier venter de stor pågang av kunder de kommende ukene.

- Interessen rundt bilene har vært stor. Det så vi må da bilene var på besøk i vårt distrikt i etterkant av verdenspremieren. Vi har store forventninger om gode salgstall, forteller daglig leder Fredrik Gasmann hos Albjerk Bil Lier.

- Allerede til høsten vil de første bilene rulle ut på veiene i vårt distrikt, røper han.

Daglig leder Fredrik Gasmann og markedskoordinator Ida Belsjø hos Albjerk Bil Lier.

- Ny standard hva gjelder rekkevidde for varebiler

Det har lenge vært spekulert i rekkevidde på ID. Buzz og ID. Buzz Cargo, og ikke minst hvor langt bilene kan kjøre uten lading. Nå er både priser og WLTP-rekkevidde offentlig.

Her er prisene:

  • ID. Buzz Pro har en startpris på 494.200 kr. inkludert frakt og levering i Oslo
  • ID. Buzz Cargo har en startpris på 452.700 kr. inkludert frakt og levering i Oslo

Med ID. Buzz Cargo setter Volkswagen Nyttekjøretøy en ny standard hva gjelder rekkevidde for varebiler i sitt segment.

Forbruket etter WLTP-standarden er 20,6 kWh/ 100 km, som gir en rekkevidde på inntil 423 km. Personbilutgaven har et beregnet forbruk på 20,8 kWh/ 100 km, som betyr en rekkevidde på inntil 418 km.

Kan lades opp i lunsjpausen

Bilene får også bedre ladekapasitet, med inntil 170 kW, som betyr at du under optimale forhold kan lade bilen fra 5 til 80 prosent på rundt 30 minutter.

- ID. Buzz Cargo vil være vårt definitive inntog i det grønne skifte for nyttetransporten. Den setter en ny rekkeviddestandard for nyttekjøretøy i dette segmentet, og med økt ladekapasitet kan du lade opp bilen i lunsjpausen. Denne bilen gjør det langt mer praktisk for flere håndverkere å velge nullutslippskjøretøy, sier Fredrik Gasmann.

Begge ID. Buzz-modellene leveres med et høyvoltbatteri på 77 kWh netto (82 kWh brutto). Med tolv moduler, leverer systemet energi til en elektrisk motor på 150 kW (204 hk).

Europas første helelektriske varebil

- ID. Buzz er et nytt Volkswagen-ikon som bærer i seg historien vår, samtidig som den peker ut den videre kursen vår med fremtidsrettet mobilitet for alle. Med egenskaper, plass og rekkevidde har vi sett at den har stor appell både i personbilmarkedet og i varebilsegmentet, sier Gasmann.

I mars fikk Albjerk Bil Lier, som en av svært få forhandlere i Europa, lov til å vise frem bilene i egen salgshall. Flere hundre skuelystne dukket opp i løpet av den korte tiden ID. Buzz og ID. Buzz Cargo besøkte vårt distrikt.

- ID. Buzz Cargo er Europas første helelektriske varebil, utviklet som elbil fra bunnen av. Den kommer med 2 seter som standard, og har et lasterom på 3,9 m3. Maksimal nyttelast er 630 kg, i tillegg til hengervekt, forteller Gasmann.

Personbil utgaven, ID. Buzz, kommer i første omgang som en svært romslig og fleksibel familiebil med 5 seter, og med rikelig med bagasjeplass (1121 liter). Baksetene kan justeres i lengderetning, og legges ned separat.

STOR LASTEKAPASITET: Her fra varebilutgaven.

Oppgraderte standardpakker

Fredrik Gasmann kan fortelle at man i Norge har valgt å oppgradere standardpakkene, med utstyr som man på andre modeller må betale ekstra for.

Blant annet får begge ID.-modellene navigasjon som standardutstyr. Volkswagen vet også at nordmenn føler ekstra trygghet ved å ha ryggekamera, og derfor er dette standard i bilene.

I tillegg får ID. Buzz Cargo adaptiv cruisekontroll med Stop&Go. Gjennomlastingsluke i skilleveggen kommer også som standard.

Velger du personbilmodellen får du også 12 tommers infotainmentskjerm, oppvarmet frontrute og oppvarmet multifunksjonsratt inkludert.

Powered by Labrador CMS