AVDUKET: Det var stor pågang med potensielle kunder i flere omganger fra morgen til kveld hos Albjerk Bil i Lier da VW ID. Buzz ble presentert.
AVDUKET: Det var stor pågang med potensielle kunder i flere omganger fra morgen til kveld hos Albjerk Bil i Lier da VW ID. Buzz ble presentert.

En bil med buzz - fullt hus på elektrisk VW-lansering

Sjelden har en varebil vakt større engasjement og appellert til flere. Onsdag fikk hundrevis av nysgjerrige selv få ta og føle på den nye snakkisen fra Volkswagen - kun få dager etter verdenspremieren.

Publisert Sist oppdatert

LIER: Norge, som et av de viktigste markedene i elbil-segmentet har blitt prioritert av Volkswagen i lanseringen av den mye omtalte varebil ID. Buzz.

Etter at bilen ble lansert på verdensbasis forrige uke, var Albjerk-kundene blant de første i Europa som fikk både se og prøvesitte bilen på en eksklusiv visning. Ledsaget av to tyske sjåfører, hadde to prototyper funnet veien til Lier etter kun et par stopp i Oslo. Så rykende ferske er bilene, at heller ikke alle spesifikasjonene er klare - og ingen uvedkommende, herunder representanter for Albjerk, får lov til å verken betjene eller kjøre dem.

Men det la ingen demper på interessen. Hundrevis var innom i løpet av onsdag for å få med seg avdukingen av det som trolig blir en varebil med enormt bred appell - for alt fra håndverkere og yrkessjåfører til småbarnsfamilier.

7.500 har reservert

Allerede er det registert 7.500 kunder på reservasjonsliste her til lands. Samtlige er foreløpig på grønne skilter - det vil si varebil med to eller tre seter - men ettersom det er snakk om en elbil, vil skiltene altså fortsatt være hvite.

Onsdag fikk potensielle kunder se både personbilutgaven ID. Buzz og varebil-utgaven ID. Buzz Cargo hos Albjerk. Begge defineres som en minivan med fem dører.

- Bilen plasserer seg størrelsesmessig mellom Transporter og Caddy, men utnyttelsen innvendig blir av en helt annen verden. Bilen vil etter hvert også leveres som seks- og syvseter i tillegg til femseter, forteller daglig leder Fredrik Gasmann ved Albjerk Bil Lier.

De første bilene blir trolig tilgjengelig for prøvekjøring tidlig på høsten. De første på norske skilter leveres trolig forhandlerne før jul, og også hos Albjerk begynner reservasjonslistene å fylle seg opp med alt fra private til storkunder og drosjesjåfører.

- For oss er ID. Buzz vårt store inntog for å bidra til en fremtid med utslippsfri nyttetransport, sier Gasmann.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Daglig leder Fredrik Gasmann og markedskoordinator Ida Belsjø hos Albjerk Bil Lier.</span>
Daglig leder Fredrik Gasmann og markedskoordinator Ida Belsjø hos Albjerk Bil Lier.

Nostalgi og teknologi i skjønn forening

Noe av hemmeligheten bak alt oppstyret er bilens historie - ID. Buzz er relanseringen av den ikoniske folkevognbussen som har preget verden i mer enn 50 år, og har med andre ord et slektskap som vekker nostalgiske følelser for mange under den særpregede elbil-fasaden - fullspekket med moderne teknologi og finesser.

- Det er litt nostalgi over bilen. Mange har et forhold folkevognbussen som har vært solgt i vårt distrikt i flere tiår, sier Gasmann.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic"><span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BOBLA:</span> Det gamle ikonet hadde funnet veien til Albjerk i anledning premieren.</span>
BOBLA: Det gamle ikonet hadde funnet veien til Albjerk i anledning premieren.


Volkswagen kaller bilen en flerbruksbil, og det med rette. Alle forhåndsbestillingene viser dessuten at håndverkere som i dag kjører fossile varebiler, for første gang har fått et fullgodt helelektrisk alternativ.

For de som er avhengig av bilen i jobben er dagens uforutsigbare drivstoffpriser heller neppe noe som gjør bilen mindre attraktiv.

- Det er aktuelt med elektrisk neste gang jeg skal ha ny firmabil, men rekkevidde og hengervekt er viktig, og sånn sett er denne interessant, sier Christoffer Iversen.

Han jobber som montør i Elba.

- Og så ser den kul ut samtidig som den er stor og har god plass, legger han til om det som kan bli hans neste arbeidsverktøy på veien.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic"><span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HÅNDVERKER-BIL:</span> Christoffer Iversen ville få med seg avdukingen av det som kan bli en storselger innen nyttekjøretøy.</span>
HÅNDVERKER-BIL: Christoffer Iversen ville få med seg avdukingen av det som kan bli en storselger innen nyttekjøretøy.

Lang rekkevidde og firehjulstrekk

I tillegg til at bilen er elektrisk, blir levert som varebil og personbil, er mange naturligvis opptatt av hva som skjuler seg «under panseret». Skjønt, akkurat der er det ikke stort mer enn påfylling av spylervæske.

Batteripakken som ligger under gulvet derimot, bærer bud om lang rekkevidde - trolig i overkant 400 kilometer etter WLTP-standard - men tyskerne har foreløpig til gode å avsløre detaljene utover effekten på 204 hestekrefter.

Klart er det imidlertid at bilen vil leveres med trekk på både to og fire hjul. Bilen vil også prise seg fordelaktig i forhold til sine fossile alternativer. Mens Buzz-en trolig vil lande på omlag 600.000 kroner avhengig av konfigurasjon, vil til sammenligning en syv-seter multivan koste over en million.

At bilen også skal egne seg godt for profesjonell bruk under krevende nordiske forhold er også på det rene. Ved to anledninger har eksperter fra fabrikken i Tyskland vært i Norge og testet bilen på ulike kjøreforhold, i ulike deler av landet. De har testet den i byområder og på landeveier for å finjustere bilens egenskaper til å passe for norske kjøreforhold, ifølge Volkswagen.

Gasmann oppsummerer interessen slik:

- Over all forventning!

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic"><span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GOD PLASS:</span> Bagasjerommet rommer 1.121 liter i personbilutgaven, mens det i varebilutgaven blir snakk om nesten 4 kubikkmeter lasterom, noe som kommer godt med for håndverkere.</span>
GOD PLASS: Bagasjerommet rommer 1.121 liter i personbilutgaven, mens det i varebilutgaven blir snakk om nesten 4 kubikkmeter lasterom, noe som kommer godt med for håndverkere.

Powered by Labrador CMS