NAF: - Behold elbilavgiftene ut 2026

Med nær 100 prosent elbiler i nybilsalget, klør det i de politiske fingre for å få inn avgifter fra bilsalget igjen. - Nå må politikerne ha is i magen og ikke falle for fristelsen til finne inndekning for valgløftene hos bilistene, sier NAF.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Elbilpolitikken er effektiv for å få til en omstilling av bilparken. Gjennom kraftige virkemidler er det nå over 800 000 elbiler på norske veier. Men fortsatt er det rundt 2 millioner bensin- og dieselbiler som ruller på veiene. Med dagens tempo anslår Klimameldingen 2035 at personbilparken vil være utslippsfri i starten av 2040-tallet.

- Faren er nå at politikerne vil tilbake til tiden der bilavgiftene var en stor inntektskilde til statsbudsjettet. Allerede under partilederdebatten i Arendal mandag denne uken, kom utsagnet om at elbilfordelene må bort og avgiftene økes, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

- Det kan bety bråstopp i omstillingen av bilparken, fortsetter han.

- Behold dagens avgiftsnivå og tenk nytt 

Norge har muligheten til å ha momsfritak for elbiler ut 2026. Denne muligheten må benyttes, mener NAF.

- Vi forventer at dagens politikk der det kun er moms på kjøpesummen over 500 000 kroner, holdes ut 2026, sier Nils Sødal.

Tiden frem til 2026 må benyttes til å tenke nytt rundt bilavgifter. For det første bør ikke full moms på elbiler innføres over natta. Dette må skje trinnvis, mener NAF.

- I tillegg til en forsiktig momsinnføring, er tiden overmoden for å se på bilavgiftssystemet med nye øyne, sier Sødal.

- Lave avgifter vil være viktige for den videre omstillingen av bilparken. Derfor må politikerne ha på seg klimabrillene og ikke finansbrillene, når fremtidens bilavgiftssystem skal lages, avslutter han.

Powered by Labrador CMS