
NAF: - Behold elbilavgiftene ut 2026
Med nær 100 prosent elbiler i nybilsalget, klør det i de politiske fingre for å få inn avgifter fra bilsalget igjen. - Nå må politikerne ha is i magen og ikke falle for fristelsen til finne inndekning for valgløftene hos bilistene, sier NAF.
NORGE: Elbilpolitikken er effektiv for å få til en omstilling av bilparken. Gjennom kraftige virkemidler er det nå over 800 000 elbiler på norske veier. Men fortsatt er det rundt 2 millioner bensin- og dieselbiler som ruller på veiene. Med dagens tempo anslår Klimameldingen 2035 at personbilparken vil være utslippsfri i starten av 2040-tallet.
- Faren er nå at politikerne vil tilbake til tiden der bilavgiftene var en stor inntektskilde til statsbudsjettet. Allerede under partilederdebatten i Arendal mandag denne uken, kom utsagnet om at elbilfordelene må bort og avgiftene økes, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
- Det kan bety bråstopp i omstillingen av bilparken, fortsetter han.
- Behold dagens avgiftsnivå og tenk nytt
Norge har muligheten til å ha momsfritak for elbiler ut 2026. Denne muligheten må benyttes, mener NAF.
- Vi forventer at dagens politikk der det kun er moms på kjøpesummen over 500 000 kroner, holdes ut 2026, sier Nils Sødal.
Tiden frem til 2026 må benyttes til å tenke nytt rundt bilavgifter. For det første bør ikke full moms på elbiler innføres over natta. Dette må skje trinnvis, mener NAF.
- I tillegg til en forsiktig momsinnføring, er tiden overmoden for å se på bilavgiftssystemet med nye øyne, sier Sødal.
- Lave avgifter vil være viktige for den videre omstillingen av bilparken. Derfor må politikerne ha på seg klimabrillene og ikke finansbrillene, når fremtidens bilavgiftssystem skal lages, avslutter han.