
Lokale tall: Nye VW ID.3 knuser all konkurranse
Volkswagens nye elbil, storsatsingen ID.3, gikk – ikke uventet – helt til topps i sin første registreringsmåned. I september ble det registrert hele 82 ID.3 i distriktet.
DRAMMEN: Dette utgjorde 13.2 prosent av alle nye biler i måneden, og førsteplassen var knusende overlegen: Tesla Model 3 på plassen bak noterte 48 biler og 7,7 prosent.
Og elbilene regjerer: Nærmere seks av ti nye biler i september var batterielektriske.
– Ja, her er det hektiske dager. Vi har solgt mye av ID.3 og har veldig gode tall for denne modellen helt fra starten, bekrefter selger Trond Refsahl i Mobile Hokksund overfor DRM24.
LES OGSÅ: Slik blir nye Volkswagen Golf
Rask levering
Han kan fortelle at tilgangen på biler er god.
– Vi kan levere ID.3 på 14 dager, så leveringssituasjonen er veldig god.
– Hvilken modell er det folk velger oftest?
– Det er ganske vanlig at folk vil ha mye utstyr, og det er ikke overraskende at det er den dyreste versjonen – ID.3 1st Max - det har gått mest av hittil, sier Refsahl.
Appellerer til alle
Han forteller videre at den nye elbilen fra Volkswagen blir valgt av kjøpere i alle aldersgrupper, fra yngre bilkunder til folk godt over 80 år.
– Bilen vurderes kort sagt av alle som er interessert i elbil.
– Hva legger kunder mest vekt på ved valget av ID.3?
– I utgangspunktet ser vi jo at det betyr mye at Volkswagen er en så sterk merkevare. Her får vi et lite forsprang. Så får vi også gode tilbakemeldinger på bilens kjøreegenskaper, og på den lange rekkevidden, forteller Trond Refsahl, som nå også har enda mer elbil-nyheter å by på:
– SUV-typen VW ID.4 er nå også åpnet for bestilling, til å begynne med er det biler med bakhjulsdrift. Vi regner med at vi kan levere de første ID.4 til kunder i midten av februar 2021, slutter han.
- Høy stemning!
Daglig leder Alexander Holm Andersen i Albjerk Bil på Lierstranda er ikke mindre begeistret:
– Her står stemningen høyt over taket! Vi er kjempefornøyd med starten for ID.3. September-tallene viser jo hvor stor interessen for bilen er, og vi forventer at det vil fortsette med høye tall ut året. Vi har en god ordrereserve, er veldig leveringsdyktige – og har fremdeles god salgstakt for modellen.
Nå opplever vi også effekten av at folk har begynt å se bilen hos naboer og familie.
– Utsiktene er gode?
– Så absolutt. Den største forskjellen fra tidligere modellanseringer, er at tilgangen på biler i dette tilfellet er unik for en ny modell. Den leveringsdyktigheten er selvsagt gull verdt, sier Alexander Holm Andersen til DRM24.
VW til topps igjen
Volkswagen var på topp igjen som største personbilmerke i distriktet i september med 97 biler og 15,6 prosent markedsandel, ifølge registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). På 2. plass fulgte Toyota, med 69 biler og 11,1 prosent. Tesla gjorde comeback i toppen med 3. plass (53 biler, 8,5 prosent).
Verdt å legge merke til er det at nye elbilmerker som Polestar og MG hevder seg høyt oppe på listene – Polestar i bare sin andre måned, og MG siden starten tidlig på året.
Rekkefølgen videre:
4. Audi - 38 biler – 6,1%
5. Mercedes-Benz - 37 biler – 5,9%
6. BMW - 36 biler – 5,8%
7. Polestar - 33 biler – 5,3%
8. Hyundai - 30 biler – 4,8%
9. Suzuki - 28 biler – 4,5%
10. MG - 26 biler - 4,2%
10. Nissan - 26 biler – 4,2%
12. Skoda - 25 biler – 4,0%
13. Mitsubishi - 18 biler – 2,9%
13. Volvo - 18 biler – 2,9%
15. Kia - 14 biler – 2,2%
ID.3 på topp for å bli?
VW ID.3 ble altså største enkeltmodell i september med 82 biler og 13,2 prosent markedsandel. Dette var ikke langt unna dobbelt så mye som Tesla Model 3, som gjorde et sterkt comeback på andre plass (48 biler, 7,7 prosent).
Polestar fortsatte å levere på høyt nivå med 33 biler av Polestar 2 og 5,3 prosent andel, og Audi e-tron fortsetter å selge godt – 29 biler og 4,7 prosent i september. Med den gode leveringssituasjonen for VW ID.3 tyder alt på at den vil bli værende i toppen en tid.
Toyota RAV4 (28 biler, 4,5 prosent) og Mitsubishi Outlander (18 biler, 2,9 prosent) noterte med ladbare hybrider henholdsvis 5. og 8. plass på registreringsstatistikken, splittet av (selvsagt) enda to elbiler: MG ZS (26 biler 4,2 prosent), og Nissan Leaf (25 biler, 4,0 prosent).
Legg også merke til Suzuki A-Cross, ladbar hybrid, som debuterer med en sterk 10. plass.
Slik er rekkefølgen videre:
8. Mercedes-Benz EQC - 18 biler – 2,9%
10. Hyundai Kona - 17 biler – 2,7%
10. Suzuki A-Cross - 17 biler – 2,7%
12. BMW i3 - 16 biler – 2,6%
13. Toyota Corolla - 14 biler – 2,2%
14. Toyota Yaris - 12 biler – 1,9%
14. Hyundai Ioniq - 12 biler – 1,9%
Bare en av ti fossile
Av de nyregistrerte bilene i september hadde bare 7,2 prosent bensinmotor – og enda færre, 4,2 prosent, hadde diesel. Bare så vidt litt over en av ti nye biler, er nesten en fullstendig utradering av fossile modeller.
At rene elbiler sto for nesten 57 prosent av nyregistreringene i september er en viktig forklaring på dette, og resten sørger ladbare hybrider for, med sin andel på 23,6 prosent. Når fullhybridene da har forsynt seg (Toyota, Subaru, Hyundai) med drøyt åtte prosent, blir det jo ikke mye igjen å dele på!
LES OGSÅ:Verdenspremiere for VW ID4: El-suv med 500km rekkevidde


