- Vi skal bli råere på salg og mer synlige i markedet, sier Tom Erik Moen, ny daglig leder i Mobile Drammen.

Tom Erik (48) er ny Mobile-sjef: - Satser på Opel-løft

Det er en erfaren bransjemann som nylig overtok sjefsstolen hos Opel- og Nissan-forhandleren Mobile Drammen i Bjørnstjerne Bjørnsons gate.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Ørengutten Tom Erik Moen (48) startet sitt yrkesliv som bilselger i daværende Tuna Auto på Åssiden. Det ble en kortvarig karriere, og da bedriften gikk konkurs fikk Tom Erik jobb hos Nissan-forhandleren Autohuset på Gulskogen – også med salg. 

Nissan har det blitt hele tiden siden. I 2001 ble han ansatt i daværende Buskerud Bilsenter, og her var han daglig leder fra Birger N. Haug kjøpte bedriften i 2016 og inntil for kort tid siden.

Nå har det altså blitt Mobile Drammen, og fortsatt er det Nissan som er et kjernemerke. Men her får Tom Erik også Opel med i modellutvalget, og dette merket har hatt sine utfordringer de senere årene.

Opel-salget skal opp

- Det er en utfordring vi skal ta på strak arm. Første bud nå blir å jobbe godt med de nye og mer markedstilpassede Opel-modellene som kommer nå fremover. Her har vi gode forventninger til både den ladbare hybriden Opel Grandland X og el-modellen Opel Corsa E.

- Grandland har vi på plass i disse dager, el-Corsaen kommer i hus om et par måneder. Nå har vi dessuten også god tilgang på Ampera E for rask levering, konstaterer Tom Erik Moen, som mener nyhetene gir et godt utgangspunkt for mer fart på Opel-salget.
- Ja, det har jeg stor tro på. Opel-salget skal opp, også på personbilsiden. Varebilene har vi allerede bra omsetning på. Vi ansetter nå en ny dedikert Opel-selger, som blir en viktig medspiller her.

Inn på handlelistene

- Hva er den største utfordringen?

- Først og fremst å klare og fortelle folk hvor bra bilene nå har blitt – og å gjøre det mer synlig hva Opel kan by på av modeller og muligheter. Gode eksempler er Insignia, nye Astra, Crossland og flere til.

- Vi må kort sagt klare å komme oss inn på handlelistene igjen, og der kan de nevnte nyhetene hjelpe oss godt i gang, sier han videre.

Spennende Nissan-nyhet

- Nissan går mer av seg selv?

- Absolutt. Kjente modeller som Leaf og Qashqai er fortsatt sikre selgere. Nå har nye Leaf med 62 kWt batteri og 380 km rekkevidde virkelig skutt fart, og attraktive kampanjer har vært med på å øke Nissan-interessen for tiden.

- Også her er det spennende nyheter i vente?

- Ja, først og fremst er det store forventninger til el-SUV-modellen Ariya som kommer i mai. Dette er en ren elbil med to elmotorer og firehjulsdrift.

- Dette blir en rommelig familiebil med god plass. Den er 4,60 m lang, 1,82 m bred og 1,63 m høy. Foreløpig har vi ikke fått alle data om den, men det sies at den skal klare 0-100 km/t på rundt 5 sekunder, og da tyder det jo på at det ikke mangler krefter heller, sier han.

Råere på salg

- Så det blir mange muligheter å ta fatt på?

- Ja. Nå skal vi bli råere på salg og vi skal gjøre oss mye mer synlige i markedet.

- Hva er nøkkelen for å lykkes med dette?

- Vi skal jobbe knallhardt i alle ledd, og hele tiden forsikre oss om at vi klarer å ta vare på de mulighetene som kommer vår vei. Dette betyr å ta godt hånd om de kundene vi har – og jobbe effektivt med å tiltrekke oss nye.

Seriøs – med glimt i øyet

- I denne sammenhengen blir det en viktig nøkkel å være flinke med hverandre internt. Dette handler om lagspill, der alle må trekke i samme retning, og der vi sikkert kan bli enda flinkere i alle ledd.

- Et miljø som preges av trivsel og humør har lett for å smitte positivt over på kundene. Ønsket er at vi fremstår som en seriøs aktør - med glimt i øyet, sier Tom Erik Moen.

Viktig Opel-nyhet

I jobben fremover blir altså nye Opel Grandland X Hybrid4 en viktig brikke. Den nye modellen er en ladbar hybrid med 300 hk og firehjulsdrift. Med 13,2 kWt batteri har bilen en rent elektrisk rekkevidde på 61 km WLTP. Med den rause effekten på hele 300 hk klarer SUVen 0-100 på 6,1 sekunder, og toppfarten stopper ikke før på 235 km/t.

Ved kombinert kjøring oppgis forbruket til 0,14 l/mil, mens CO2-utslippet er 32 g/km.

Opel Grandland er en typisk familiebil i mellomklassen med gode plassforhold. Bilen er 4,48 m lang, 1,86 m bred og 1,61 m høy. I Hybrid4-utgave spenner bagasjevolumet fra 390 til 1.528 liter, avhengig av setebruken.

Starter på 499.900

Egenvekten er solide 1.800 kg, tillatt totalvekt 2.350 kg. Opel Grandland Hybrid4 kan også trekke tilhenger med brems på opptil 1.250 kg.
Rimeligste utgave er Premium, som koster 499.900 kroner. Da er standardutstyret, på vanlig Opel-vis, svært omfattende. Litt mer kan likevel hektes på opp til Ultimate, som koster 527.900. Litt snadder finnes i tillegg i kategorien «godt å ha».

LES MER OM NÆRINGSLIV HER

Opel Grandland X Hybrid4 blir en svært viktig ny modell for bedriften. Og for Opel, ikke minst!
Powered by Labrador CMS