
Ny bybru over - ny stasjon under
SENTRUM: I påsken i år gikk startskuddet for totalforvandlingen
av spor og plattformer på Drammen stasjon. Mannskap og maskiner rykket inn og i
løpet av kort tid ble skinner, teknisk infrastruktur, plattformer og overbygge
revet og kjørt bort.
Nå er neste etappe i
gang med fundamenteringsarbeider for spor som vil ligge 40 cm høyere enn de
gamle. Og nye og lengere plattformer pluss en helt ny plattform for sporet
ytterst ut mot Drammenselva. Også deler av Elvepromenaden er under ombygging og
vil fremstå i en helt ny form når den står ferdig neste sommer.
I det intrikate, men nøye
planlagte puslespillet, er nye deler nå på plass. Elementene til brusøyler og
til trappeforbindelsene mellom ny bybru og nye plattformer har ankommet fra
produksjon i Polen. Som kjempestore, metallglinsende og Y-formede skulpturer er
de nå på plass i det som blir et helt nytt bybilde.


Ny bybru tar form
- Vi er i rute og på budsjett. I november støper vi det
første av flere bruspenn som vil bli det bærende brudekket på den nye bybrua og
som kommunen senere skal støpe sin del av brua inntil. I 2024 støper vi neste
etappe over dagens sporområde og ned mot brubakken ved Ticon bygget.
Det
forteller prosjektleder Eirik Korsnes og anleggsleder Thomas Aas som guider
DRM24 rundt på byggeplassen.
- Samtidig som bybrudelen av prosjektet går sin gang,
lager vi nå en ny og sikrere front ut mot elva. En utfordring er bygging av ny
undergang for de reisende mellom stasjonsbygningen og sporene ut mot elva. Den
bygges i forlengelsen av den eksisterende. Etter hvert som vi tar i bruk en
halv ny stasjon ut mot elven så vil reisende måtte ta veien over byggeplassen i
3 ulike etapper samtidig som vi bygger en halv ny stasjon langs Strømsø-siden
av jernbanen. Alt skal være ferdig sensommeren 2025.
Lengre tog = Flere passasjerer
Arbeidene med nye spor,
plattformer og deler av ny bybru skal fullføres på sommeren neste år. Når den
delen av ombyggingen åpnes vil de reisende møte helt nye plattformer med
moderne overbygg. Og plattformene vil være 350 meter lange. Dette muliggjør
triple togsett dersom tilsvarende lange plattformer bygges ut flere steder og
kan gi økt kapasitet en gang i fremtiden.
De gamle plattformene
gikk vestover til de møtte bybrua. De nye vil gå under den nye bybrua. Og de
vil får helt andre adkomster til ny Elvepromenade – og etterhvert en liten ny
grønn park ut mot elva.
Så går
startskuddet for totalforvandling Del 2.




