«Operasjon Nye Spor» i gang

I fjor forsvant bybrua i Drammen. Nå rives plattformene på stasjonen for å gjenoppstå i ny design, hevet over flomfare og med lettere adkomst fra ny bybru.

Publisert Sist oppdatert

KLIKK PÅ VINDUET OVER FOR Å SE VIDEO!

SENTRUM: Det ble ingen stille påske for mannskapene fra entreprenørene som har tatt på seg oppgaven med å bygge om sporene ved Drammen stasjon. Heller ikke for enkelte i Bane NOR som eier og styrer prosjektet.

Mens noen sukket oppgitt over å måtte ta buss for tog, jobbet andre på spreng døgnet rundt for å bygge fundamentet for ny stasjon og ny bybru.

Kuttes, knuses, resirkuleres

Lørdag for en uke siden rykket mannskaper med skjærebrennere og sirkelsager i XXXL-klassen inn. Nådeløst og effektiv kuttet de skinnene opp i korte og håndterbare lengder som ble transport bort.

Velbrukte skinnene går til resirkulering og kanskje gjenoppstår de i et neste liv som bærebjelker, stålplater eller annen nyttige ting.

Borte er også betongsvillene som knuses og gjenbrukes som fyllmasse. Ballaststein som svillene hviler i går til vask og nytt liv. Fokus er på miljøvennlig gjenbruk, god økonomi og god profilering.

Mer buss for tog

Arbeidende som startet før påske er første del i en todelt plan. Nå fjernes alle spor etter de tre gamle sporene ut mot Drammenselva. Fram til sommeren neste år heves grunnen og forsterkes så laveste punkt bli 40 cm høyere enn det var. Dette for å motvirke farene for flom. Det bygges også en ny plattform ut mot elva slik at stasjonen får seks spor, alle med plattform.

Neste sommer stes trafikken på den nybygde delen, de tre innerste sporene rives opp og gjennomgår samme prosess. Planen er at alt skal være fullført til sommeren 2025. I den perioden er det begrenset kapasitet for å kjøre tog. Færre tog kan kjøre helt inn til stasjonen og ja, det blir mer buss for tog.

Stødig bybrufundanment

I området vest på stasjonen der den gamle bybrua sto pågår nå intensiverte fundamenteringsarbeider. Der pæles det ned til fjell for å sikre en absolutt stødig ny bybru. De arbeidene er nå over og dunkelydene derfra har stilnet. Men det gjenstår betydelige pælearbeider for den nye bybrua så det blir en stund til dunkingen er helt eliminert.

Det skal også bygges ny elvepromenade og en gangveiforbindelse under sporene mellom elvepromenaden og Ryddinggangen. På Grønland forlenges nå fotgjengerundergang under jernbanesporene og disse arbeidene fullføres trolig til sommeren. Når ny undergang for de myke trafikanter står klar rives den midlertidige gangbrua som nå snor seg i sikksakk over sporene.

Da frigjøres også store deler av det som var Nettbusstomta der Bane NOR Eiendom har planer om radikal byutvikling. Etter det DRM24 erfarer er eierne av Circle K-stasjonen i tenkeboksen om de fortsatt skal drive bensinstasjon der eller om området egner seg bedre til andre byformål.

Se flere bilder fra Operasjon Påskebrudd:

Powered by Labrador CMS