NØKKELMODELL: Det knyttes store forventninger til arvtageren til den revolusjonerende Audi e-tron i SUV-segmentet blant elbiler.

Nye Q8 e-tron: - Fortsatt en drømmebil

Mega-suksessen Audi e-tron har nå fått sin arvtaker. Nykommeren heter Q8 e-tron, og i disse dager starter Albjerk utleveringen av biler til kunder, etter at salget av den nye modellen startet siste høst.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: En god bil har blitt enda bedre, mener selger Håvard Grønberg:

– Fortsatt er dette en drømmebil, fastslår han.

– For elbiler dreier fortsatt mye seg om rekkevidde, og også på dette punktet leverer Audi Q8 e-tron klart bedre enn forgjengeren gjorde. En Q8 55 har en batteripakke på hele 106 kWt netto. Det gir en WLTP-rekkevidde på opptil 533 km.

Så er det som kjent slik at vinteren ikke er det elbiler liker best, men jeg har likevel oppnådd 450 – 460 km før lading sist vinter med en Q8 55 Sportback, forteller Grønberg.

Han legger til at den nye modellen er forbedret og oppgradert på det aller meste, sammenlignet med den første generasjonen e-tron.

Enda bedre

– Bilen er den første til å ta i bruk en helt ny plattform, som blant annet gir økt bakkeklaring. Bilen kan heises hele 7,5 cm, og på det høyeste er bakkeklaringen hele 25 cm. Ellers er luftfjæringen oppgradert, bilen har fått ny progressiv styring, bedre regenerering og bedre assistentsystemer. Det siste burde bidra til at færre får lyst til å slå av Lane Assist, som jo er et veldig viktig sikkerhetssystem, understreker han.

Nytt er ellers maksimal ladehastighet på 150 – 170 kW, avhengig av modell.

Q8 50 bestselger?

– Det kundene er mest opptatt av, er nok rekkevidden. På dette området er forbedringene veldig tydelige. Den nye Q8 50 har for eksempel hele 60 km lenger rekkevidde enn tidligere e-tron 55, og jeg tror dette er en modell mange prisbevisste kunder vil la seg friste av. Mest trolig er det Q8 50 som blir bestselger i serien. Den har en rekkevidde på 450 km WLTP, og man får en godt utstyrt bil for rundt 900.000 kroner.

Til sammenligning havner en fullt utstyrt versjon av toppmodellen Q8 55 på ca. 1,1 millioner kroner, forteller Grønberg.

Avgiftene gir prisøkning

– Det ble et prishopp fra årsskiftet?

– Med nye modeller er vi alltid engstelig for prisøkninger. Når det gjelder Q8 er det faktisk bare momsen og den nye vektavgiften som har bidratt til økte priser.

For e-tron 50 utgjør moms 64.500 kroner og vektavgiften 27.500. Da ser vi at uten disse avgiftene, ville den nye e-tron 50 vært billigere enn tidligere e-tron 55, selv om rekkevidden faktisk er øket.

- Vi snakker her om en stor premium-modell, som fortsatt er en drømmebil for de fleste, fastslår han.

Viktigste bil i år

– Likevel – e-tronsuksessen kan neppe gjentas?

– Nei, det var en enestående suksess, og at en slik premium-modell blir selve bestselgeren det første året er knapt til å tro. Den suksessen er det selvfølgelig ikke mulig å gjenta i dagens marked, der utvalget av elbil-modeller er noe helt annet enn hva det var da e-tron ble lansert.

Uansett vil Q8 e-tron være den viktigste bilen vi kan levere i år, selv om det nok vil gå større antall av Q4, slutter han.

Noen fakta om Q8 e-tron:

  • Audis nye el-flaggskip Q8 e-tron kan maksimalt lade 22 kWt eller 123 km rekkevidde på 10 minutter ved maks ladeeffekt. Bilen har quattro permanent firehjulsdrift, og største dreiemoment foran og bak er henholdsvis 309/355 Nm. Effekten er 250 kW (340 hk) eller 300 kW (408 hk).
  • Egenvekten er 2.585 kg, og med tillatt totalvekt 3.170 kg blir det en nyttelast på 585 kg. Bilen kan rekke tilhengervekt (m/brems) opptil 1.800 kg.
  • Bagasjerommet sluker 569 – 1.637 l, og bilen har en toppfart på 200 km/t.
  • Audi Q8 e-tron er en stor bil – 4,92 m lang og 1,94 m bred. Høyden er 1,63 m, men den kan altså justeres.Akselavstanden er 2,93 m.
Powered by Labrador CMS