Subaru Solterra har fått et ytre de fleste kan trives med.

På lynvisitt hos Bilbutikken:
Subaru-elbil som vil bite fra seg

Subaru er blant de siste av de etablerte bilprodusentene som kommer med elbil. Nå er bilen klar, og fredag var den innom Grøndal Bilbutikken på en lynrask før-premiere.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Skal vi tro salgssjef Bjørn Haugen for Subaru og MG har den vært vel verd å vente på:

– Forventningene våre er skyhøye. Vi får en rommelig og velutstyrt bil med firehjulsdrift – og til konkurransedyktige priser, slår Haugen fast.

El-Subaruen har fått navnet Solterra, som betyr sol og jord, og er teknisk samme bil som Toyotas nye elbil bz4x. Selv om likheten er tydelig også utvendig, er det likevel mange detaljer som skiller bilene fra hverandre, både i ut- og innvendig design. Også utstyrsmessig er det enkelte forskjeller, bekrefter Bjørn Haugen.

Det var en synlig fornøyd salgssjef Bjørn Haugen som slo av en prat med DrammenLIVE24 da Solterra var innom på en liten lynvisitt.

Stor interesse

– Denne modellen har dere savnet lenge?

– Ja, ingen tvil om det. Både vi og mange trofaste Subaru-kunder har ventet på elbil, sier han, og legger til at spenningen var stor da nyheten rullet ut av tilhengeren og inn i salgshallen.

– Vi var veldig spente på å få se den ferdige bilen, og jeg kan bare fastslå at førsteinntrykket var ekstremt godt – både på inn- og utvendig design. Responsen fra de spesielt inviterte kundene til denne før-visningen var også veldig positiv, og interessen for den nye elbilen har vært sterk lenge, sier han.

Priser ikke kjent

– Hva er det kundene nå får?

– En elbil med mye plass, mye utstyr og høy komfort. Bagasjerommet sluker hele 462 liter, og Subaru har lagt ekstra stor vekt på sikkerhets- og førerstøttesystemer. Bilen kan blant annet leveres med Subarus X-Mode, og med en nyutviklet Grip Control med flere nivåer.

Solterra kommer i to versjoner, med AWD Sport som toppmodell. Firehjulsdrift har imidlertid begge utgaver, forteller Bjørn Haugen.

– Hva tilbyr Solterra av rekkevidde?

– WLTP-rekkevidde er ennå ikke målt, men vi regner med at den blir konkurransedyktig i segmentet.

– Og prisene?

– Priser kan vi foreløpig ikke oppgi, utover å love at de vil bli konkurransedyktige.

160 kilowatt = 218 hk

– Og når kan kunder komme innom for prøvekjøring?

– Vi regner med å ha biler klare hos oss i slutten av april. Levering av biler til kunder regner vi med vil starte i juni, forutsatt at det ikke oppstår spesielle halvleder-forsinkelser eller lignende, slutter Bjørn Haugen.

Ifølge Subaru er Solterra den første av flere elbil-modeller som i sum utgjør en storsatsing på elektrifisering av modellprogrammet. Bilen bygger, som nevnt på en plattform. Som er felles med Toyotas nye el-SUV, og drives av uavhengige motorer på for- og bakhjul. Samlet effekt er 160 kW, som tilsvarer 218 gammeldagse hestekrefter, og dreiemomentet er 335 Nm.

Bilen leverer gode ytelser, med akselerasjon 0-100 km/t på 6,9 sekunder.

Sterke konkurrenter

Solterra har tre kjøremodus, Eco, Normal og Power, og har padler på rattet for styring av regenerering og fremdrift. Den har også S-pedal som betyr både akselerasjon og bremsing med gasspedalen.

Subarus nye elbil er 4,69 m lang, 1,86 m bred og 1,65 m høy. Bakkeklaring på 21 cm burde takle de fleste hytteveier uten problemer.

Litt nytt snadder er døråpningsvarsel om det nærmer seg en bil når du skal ut, bremsehjelp ved rygging og panorama parkeringsmonitor.

Markedsmessig plasserer Solterra seg i samme segment som bl.a. Tesla Model Y, Audi Q4, VW ID.4 og Skoda Enyaq.

Likheten med Toyota bz4x er tydelig, og langt fra tilfeldig.
Et lite gløtt inn på førerplassen.
Powered by Labrador CMS