
MENINGER: Anders Evenstuen
Berntzen, SIAN og ytringsfrihetens felle: Absolutisme som selvskading
MENINGER: Tom
Berntzen, politisk kommentator i DRM24, diskuterer boikott av SIANs deltakelse
på Elvefestivalen og spørsmålet om ytringsfrihetens grenser. Dessverre
fremstiller han motstandere som følelsesdrevne og impulsive, i kontrast til sin
egen rasjonelle, faktabaserte posisjon. Dette retoriske grepet er unødvendig
fra en ellers skarp skribent. Argumentene hans er likevel solid innenfor rammen
av absolutt ytringsfrihet og samsvarer med Anine Kjerulfs innlegg i Drammens
Tidende, en nasjonal stemme i denne debatten.
Berntzens
forsvar for absolutt ytringsfrihet reflekterer det jeg kaller den liberale
skravleklassens kjepphest. Begrepet «skravleklassen» er ikke nedsettende, men
beskriver godt utdannede som diskuterer filosofiske prinsipper, løsrevet fra
gatas virkelighet – et etablert begrep i samfunnsdebatten. Deres paradeøvelse,
med Voltaires «Jeg er uenig i hva du sier, men vil forsvare til døden din rett
til å si det», John Stuart Mills On Liberty og Orwells 1984 som skrekkbilde, er
logisk i teorien. Men den passer dårlig med virkeligheten utenfor
elfenbenstårnet. Absolutt ytringsfrihet kan være selvskading.
SIAN
opererer i gråsonen mellom høyreradikale og høyreekstreme miljøer. Deres
budskap må vurderes sammen med lignende grupper da det er legitimt å spørre om
ytringsfriheten dekker deres aktiviteter. Eksemplene mine omfatter derfor SIAN
og deres omland, selv om ikke alle grupper deler nøyaktig samme retorikk og det
er forskjeller i voldspotensial og voldskapasitet.
SIAN
og deres meningsfeller promoterer splittende narrativer: Befolkningsutskiftning, muslimer som invasjonsstyrke, en global «dypstat»,
skeive som et marxistisk våpen mot nasjonal kultur, samt antisemittisme og
muslimhat. Deres svart-hvite fiendebilde – jøder som kuppmakere, muslimer som
drapslystne morderzombier, politikere som forrædere – er konspiratorisk og
farlig. Med ekko av Blut und Boden og Lebensraum bygger de en forestilling om
«folkets kamp» under en fører mot en felles fiende. Dette er tanker den
liberale skravleklassen vil gi frie tøyler, men det er en oppskrift på
katastrofe.
Dette
fiendebildet finner vi også i Anders Behring Breiviks manifest,
Christchurch-massakren og Philip Manshaus’ moskéangrep. De har felles teori og
morderens handlinger er den logiske konsekvensen av ytre høyres teori. SIANs
snakk om «remigrasjon» er bare pyntet etnisk rensing, som krever vold og statens
voldsmonopol mot norske borgere for å kunne gjennomføres. I ytre høyres verdensbilde,
der rase og kultur er under eksistensiell trussel, er alt tillatt – også drap.
Da blir andres ytringsfrihet en bagatell. Teori fører til praksis.
Høyreekstremes
historie – fra Hitlers Tyskland og den norske Nasjonale Legion på 1920-tallet
til Pinochets Chile på 70-tallet, 90-tallets FMI (Arne Myrdal og slaget i
Brummundal) og 2000-tallets Boot Boys (Drapet på Benjamin Hermansen) – viser en
klar trend, uansett om det er gjenger, grupperinger eller hele stater: Når de
får makt, tar de gater og torg, knebler presse og meningsmotstandere, angriper
fiendegrupper som jøder, muslimer eller skeive, fengsler annerledestenkende og
tenner bokbål. Vold er i ytre høyres DNA.
Derfor
må vi sette grenser og det er her jeg vil utfordre det rådende synet i den
absolutte ytringsfrihet. Filosofer som Karl Popper advarer mot å tolerere
intolerante bevegelser, da de kan ødelegge det tolerante samfunnet. John Stuart
Mills skadeprinsipp tillater begrensninger på ytringer som skader samfunnet, og
Jürgen Habermas peker på ytringsfrihetens paradoks: Absolutisme kan hindre
andres deltakelse. Ingen av dem ønsker omfattende sensur, men de erkjenner
ytringsfrihetens grenser.
Norge
har signert FNs rasediskrimineringskonvensjon, som krever tiltak mot
hatytringer, inkludert forbud. Likevel ignorerer vi den, fanget av absolutte
ytringsfrihetsidealer, og får kjeft fra FN. Forskning viser at hatprat eroderer
empati og normaliserer ekstremisme – tenk på hvordan «imamsleiking» har gått
fra sjokk til hverdagslig. Slike ytringer skader samfunnsdebatten og vi kan
ikke la de brøle det ut på torget.
Vi har
allerede lover mot injurier. Jeg kan ikke rope fornærmelser mot naboen eller
ordføreren på torget uten konsekvenser. Bytt ut «muslim» med «jøde» i SIANs
retorikk, og politiet ville reagert umiddelbart. Dette viser at vi allerede
aksepterer grenser for ytringer.
Å gi
SIAN og ytre høyre frie tøyler er å gi bødlene tauet de vil henge oss med.
Absolutt ytringsfrihet kan undergrave den friheten vi vil beskytte. SIAN og
deres omland – fra remigrasjonstilhengere til «heil og sæl»-banden – er nyanser
av samme problem. Tyskland og Finland har vist at juridiske grenser er mulig
for å beskytte ytringsfriheten.
Med
henvisning til filosofi, juss, internasjonale forpliktelser og forskning
argumenterer jeg for å begrense ytre høyres misbruk av ytringsfriheten. Vi
trenger ikke bekymre oss for deres tapte ytringsfrihet – de vil uansett sende
både oss og vår ytringsfrihet til helvete, pakket inn i natt og tåke, så snart
de får makt.
Av
Anders
Evenstuen