
MENINGER: Kristin Løvaas Gjerde
6. kandidat for Drammen FrP
Disiplin må inn i Drammensskolen
MENINGER: Det
siste året har vold, brannstiftelser, uro og mobbing preget Drammensskolen, og
ikke minst den politiske debatten. Til tross for at den store majoritet av
elever i kommunen vår trives, oppfører seg bra og respekterer både sine medelever
og lærere, har vi fått et økende antall elever som river ned tryggheten og
ødelegger læringsmiljøet til resten. Hvordan bør Drammen kommune møte dette?
Skolen
har endret seg på mange måter de siste tiårene, og læreren har mistet mye av
autoriteten sin i klasserommet. På mange områder er det positivt at læreren har
et annet fokus og samfunnsmandat i dag enn for 30-40 år siden: det er for
eksempel positivt at elevene har fått større medbestemmelsesrett i
klasserommet. Det som ikke er positivt, er at ved å ta fra læreren autoriteten
sin, mister de også respekten fra enkelte elever. Det trengs mer disiplin inn i
skolen, og det er et problem som i stor grad må løses på ledernivå.
Vi
har sett eksempler på grov vold som ikke blir anmeldt, og mørketallene for
avvik er enorme. Lærere som blir slått eller sparket blir i mange tilfeller
ikke oppfordret til å melde det inn til kommunen, noe som gjør det vanskelig
for politikerne å vite hvor skoen trykker.
Lærere som står i situasjoner med utfordrende
og utagerende elever må vite at de har full tillit og støtte fra ledelsen, og
de må ha mulighet til å sette inn konsekvenser. Alle forstår at disse barna har
det vanskelig og trenger både støtte og omsorg, men det er ikke omsorg å la dem
grave seg ned i et destruktivt og negativt spor. Vi hjelper verken dem eller de
andre elevene ved å la dem fortsette.
Problemet er at lærere nå er redde for å irettesette elever og utsette dem for konsekvenser
Hva er så konsekvenser, og hva er straff?
Svaret på dette er selvsagt avhengig av hvem du spør. En elev som må vaske vekk
egen tagging fra en skolevegg vil sikkert oppfatte det som straff, vi andre
tenker nok at det er en naturlig konsekvens. Lærere i Drammensskolen har blitt
nekta, og fått kritikk for å sette inn en slik konsekvens. Hvor er
rettferdighetssansen, og hva lærer vi disse barna? Vi kommer heller ikke utenom
paragraf 9A i Opplæringsloven. Det er veldig bra at vi tar elevers følelser på
alvor, og ingen vil tilbake til en tid hvor læreren regjerte med frykt.
Problemet er at lærere nå er redde for å irettesette elever og utsette dem for
konsekvenser. Dersom eleven føler seg krenket, kan læreren få svært store
problemer, og med en veldig begrenset rettsikkerhet.
Det er et uttrykk som sier at veien til et
visst sted er brolagt med gode hensikter. Ja, ledelsen i Drammensskolen mener
det godt når de ønsker å beskytte barn med utfordringer, men jeg opplever at de
på veien glemmer en annen gruppe barn. Lille forsiktige Ola og Kari som sitter
i klasserommet med høye skuldre og venter på neste utblåsing. Når skjer
eksplosjonen, hva blir kasta neste gang? Læreren bruker mye av tiden på holde
ro og unngå utagering, hvor mye tid blir det til faglig støtte for resten av
barna? Har de som sitter engstelige på plassene sine et godt og trygt
skolemiljø?
I tillegg er man overraska over lav søkning
til lærerstudiet. Gi læreren myndigheten tilbake, og vis kommunens lærere at
både avdelingsledere, rektorer og kommunens ledelse står bak dem og støtter dem
når de etter beste evne skal ivareta alle kommunens barn.
Av
Kristin Løvaas Gjerde
6. kandidat for Drammen FrP