
MENINGER: Lars Viko Gaupset
3. kandidat for MDG Drammen
Drammen må lede, ikke «vente og se»
MENINGER: Folk i Drammen går sammen med
Frp knallhardt ut mot MDGs forslag om å fase ut støyende og forurensende
fossile kjøretøy i sentrum. Ståle Sørensen vil heller lene seg tilbake og vente
på at elektrifiseringen av transportsektoren skjer av seg selv. Det er riktig
at elbilfordelene virker, og har bidratt til en høy elbilandel i nybilsalget.
Likevel er det slik at ¾ av befolkningen fortsatt kjører i diesel- og
bensindrevne biler, og at en av fem biler som selges fortsatt er fossildrevne.
Disse kommer til å kjøre på veiene de neste 15-20 årene og bidra med betydelige
utslipp. I varebil- og lastebilsegmentet går elektrifiseringen mye tregere,
andelen elvarebiler som ble solgt i fjor var eksempel bare på 20%. Sørensen
hopper bukk over at det er dette segmentet vi ønsker å starte med, ikke
personbiler.
MDG ønsker at Drammen kommune
skal være en aktiv pådriver for nullutslippsløsninger i transporten, ikke bare
passivt vente på regjeringen skal gjøre jobben og legge armene i kors før en
byvekstavtale kommer på plass. Derfor har vi foreslått å innføre en
nullutslippssone for tungtransporten og varebiler i sentrum, som står for en
tredjedel av utslippene i veitransporten i Drammen. Kommunen gjør allerede mye
bra, som å stille krav om fossilfrie byggeplasser i egne prosjekter. Det som
mangler er at Drammen kommer med en tydelig plan og målsetting om å fase ut
fossil transport som næringslivet kan forholde seg til, og som gir
forutsigbarhet slik at de kan gjøre de investeringene som trengs. Det vil skape
et større marked for bedrifter som Brudeli Electric Group i Hokksund, som er
helt i tet på løsninger for elektrifisering av lastebiler.
En nullutslippssone vil bidra
til en raskere bruk av ny teknologi innenfor tungtransporten. Samtidig må vi
kombinere det med flere tiltak for å lykkes. Vi må stille nullutslippskrav der
teknologien er moden som med elektriske varebiler, men vi også premiere de som
går foran med å ta i bruk umoden teknologi for de tyngre kjøretøyene. Vi må
legge til rette for utbygging av bedre ladeinfrastruktur for tungtransport, og
flere fyllestasjoner for hydrogen og biogass. Her har kommunen et godt
utgangspunkt med Lindum med sitt biogassanlegg. Vi må gå sammen med transport-
og logistikkbransjen og tenke nytt rundt levering av varer og gods. DB Schenker
sine City Hubs hvor man kan laste om gods fra større til lettere elektriske
biler er et godt eksempel. Vi må sette oss ned med næringen og finne ut hva
barrierene er og hvordan vi kan komme oss til null. Men en ting må ligge fast -
og det er at vi ikke kan være en by som drukner i eksos og støy, og at fossilt skal
fases ut.
MDG Drammen vil høyne
ambisjonsnivået, og målsetningen om å gjøre Drammen til Norges grønneste
kommune må fylles med innhold, ikke tomme slagord. Det innebærer å stille
tydelige krav, ta grep som kutter utslipp og forsterke og bygge oppunder
omstillingen som allerede er i emning i næringslivet. Derfor mener vi kommunen
må bruke det handlingsrommet vi har, og be om flere verktøy fra staten, ikke
bare sitte og se på at utviklingen går for treigt.
Av
Lars Viko Gaupset,
3. kandidat for MDG Drammen