
MENINGER: Kristin Gjerde
Drammen og Buskerud FrP
Høyre og Aps sanne ansikt
MENINGER: «Høyre må få lov å si hva de mener, men for oss i Arbeiderpartiet
er det ikke aktuelt. Vi ser ikke poenget med å utrede noe vi ikke vil ha.»
Dette var gruppeleder Lina Strandbråtens ord i april 2024. Hun kritiserte at
Høyre snudde 180 grader og igjen gikk inn for utredning av bompenger. 23.
september 2025 stemmer Arbeiderpartiet likevel for å utrede bompenger i
Drammen. Hva har endret seg i mellomtiden, undrer du kanskje? Svaret er;
absolutt ingenting, annet enn at stortingsvalget er unnagjort. Dessverre ser vi
at Arbeiderpartiet før og etter valg handler som ulike partier.
Vi har sett det samme tidligere. I starten av 2019 var både
Arbeiderpartiet og Høyre for bomring rundt Drammen, og ønsket å vedta den tids
Buskerudbypakke 2. Høyre snudde først, og støttet omsider Nedre Eiker FrPs
forslag om å skrote bomringen. Arbeiderpartiet var først rasende og mente det
var uansvarlige å si nei til bomring, men snudde omsider selv og ble imot
bomring. I 2023 gikk både Høyre og Arbeiderpartiet til valg på at det ikke
skulle settes opp bomring rundt byen, mens begge nå altså har stemt for å
utrede dette.
Det å utrede bompenger er å ta et stort steg nærmere å innføre
bompenger. Det er en grunn til at bompengemafiaen jubler av glede nå som vi har
vedtatt utredning - politikere utreder nemlig politikk de vurderer å vedta, det
lager et beslutningsgrunnlag som gjør at man i neste omgang kan innføre
det. Staten har hele tiden forsøkt å presse Drammen til å innføre
bompenger, og Ap og Høyre gir etter.
Når utredningen er ferdig kommer staten
til å kreve at det kun er bompengeforslaget som går videre, og den samme
utpressingstaktikken som Ap og Høyre gir etter for gang på gang, kommer til å
bli benyttet igjen. Vi i Fremskrittspartiet stemmer nei til å utrede
politikk vi er imot. Vi er sterke motstandere av bompenger i Drammen, og da
skal vi selvsagt ikke utrede det heller.
Dersom det blir innført bompenger, kommer det aller meste til å gå til andre formål enn bedre veier og mindre kø, noe som faktisk betyr at kø og kaos i all hovedsak vil fortsette
Bompenger er en fryktelig usosial ekstra beskatning som rammer
blindt: Du får samme regning om du heter Kjell Arne Hermansen og tjener 1.470.000 kroner i året, eller om du er en renholder som jobber natt og tjener 470.000 kroner.
Legger vi tallene fra Buskerudbypakke 2 til grunn, ville en
familie med én bil som måtte passere bomstasjonene i rushtiden betale over 17
000 kroner i året. Dette tilsvarer over 20 000 i 2025-kroner. For en familie
betydde dette altså nær 40.000 kroner i året i ekstrautgifter. Det er helt
vanvittig! Nå ville nok neste bompakke være noe mindre enn den som ble forsøkt
vedtatt i 2019, men om man så halverer pakka, er det altså en utgift på 20.000
kroner per familie i året. Det vil knekke ryggen på økonomien til svært mange
husholdninger i kommunen vår, som allerede sliter med
levekårsutfordringer.
Med bomring ønsker man både at bilistene skal finansiere
kollektivtilbud, og man håper å presse lavtlønnede drammensere som ikke lengre
har råd til å benytte seg av bilen sin, ut av veien. Dessverre har mange av
innbyggerne med lav lønn, også ugunstige arbeidstider, lite fleksitid og lite
mulighet for hjemmekontor. Det er regelrett usosialt. Bilistene betaler alt i
dag mer i bilrelaterte avgifter, enn vi får igjen til bilrelaterte formål.
Dersom det blir innført bompenger, kommer det aller meste til å gå til andre
formål enn bedre veier og mindre kø, noe som faktisk betyr at kø og kaos i all
hovedsak vil fortsette, du må bare betale for det i tillegg. Bilistene skal
ikke være kommunenes salderingspost for økt kollektivtransport.
FrP er det eneste partiet som har stått støtt på nei til
Buskerudbyens bomring siden 2009, og viser igjen at vi er det eneste partiet du
kan stole på om du ikke ønsker bomring i Drammen.
Av
Kristin Gjerde, Drammen og Buskerud FrP