AKSJON MOT BOM: Her fra fakkeltog i 2017, før partiet Nei til Bomring gjorde et brakvalg i 2019 og Buskerudbypakka ble stoppet.

Skal utrede bom­penger i Drammen etter helomvending fra Ap: - Snikinnføring

Arbeiderpartiet møtte seg selv i døra og gjorde det stikk motsatte av det de gikk til valg på i Drammen. Dermed er det klart for en ny ørkenvandring med nye Buskerudbypakker på tegnebrettet - og dertil store protester.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Med Arbeiderpartiets stemmer sendte kommunestyret tirsdag kveld sin velsignelse til utredning av bompengeløsning i Buskerudbyen. Det til tross for:

- Partiprogrammet vårt sier nei til bompenger, og det står ved lag. Det vi gjør nå er å sikre at alle alternativer utredes så vi får en god og helhetlig prosess så vi kommer til forhandlingsbordet med staten, sa gruppeleder Lina Strandbråten.

For det er nettopp staten ved Arbeiderpartiets samferdselsminister Jon Ivar Nygård som gang på gang har stilt krav om bompenger for at Drammen skal få kunne forhandle om en såkalt byvekstavtale. En avtale som potensielt innebærer flere samferdselskroner til Buskerudbyen, men ikke nødvendigvis nye veier for bilistene, som sitter igjen med regninga.

Før valget i 2023 gikk allikevel Arbeiderpartiet i Drammen til valg med følgende mantra: Arbeiderpartiet er klokkeklare på nei til bom. Med Høyre ved roret kan det dukke opp bommer både her og der.

- Vi mener at bompenger er grunnleggende usosialt. Tiden kunne ikke vært verre for å innføre bompenger enn i dag, med usikre økonomiske tider for folk flest, skrev Lina Strandbråten i et leserinnlegg i DRM24.

- Presser de med dårligst råd ut av veien

Fremskrittspartiets Kristin Gjerde gikk på talerstolen og fant grunn til å minne Strandbråten på en tidligere uttalelse i sakens anledning:

- Vi ser ikke poenget med å utrede noe vi ikke vil ha. Et meget godt sitat om jeg får si det selv.

Gjerde slo fast at «å utrede bomring vil være et steg i retning av å innføre bomring».

- Her ønsker man å presse bilistene med dårligst råd ut av veien, sa Gjerde, og minnet om at en bomring kan innebære ekstrautgifter på opptil 40.000 kroner i året for en familie
.

- Snikinnføring av bompenger

Partikollega Jon Helgheim fulgte opp:

- Denne saken handler utelukkende om ja eller nei til bompenger. De som mener noe annet er enten ført bak lyset eller ønsker å føre andre bak lyset. Alt i denne saken er utredet før. Det er ingen ting vi ikke vet. Denne saken har vært utredet i en lang rekke omganger både med og uten bomring. Vi vet alt. Saken handler om at det er en Arbeiderparti-styrt stat har stilt krav om bompenger. Det er ingen ting nytt, det er ingen ting å utrede, sa Helgheim.

Han kalte forslaget en snikinnføring av bompenger, og var ikke redd for at Drammen ville miste belønningsmidlene Drammen og Buskerudbyen får fra før.

- Det er bare tull. Kom med den regjeringen som våger å ta fra oss belønningsmidlene, det må de stå til ansvar for og det er det ingen som gjør. Nå må vi slutte og gå rundt grøten og late som dette handler om noe annet enn å innføre bompenger. Staten kommer ikke til å godkjenne noe annet enn bompenger. Da skal vi ikke gi etter, det Drammen trenger nå er politikere som står opp og står samlet imot, sa Helgheim.

- Løser ikke problemene

Flere av partiene som ønsker bompenger i Drammen argumenterte for at dette ville løse problemer med kø, kork og kaos, samt gi nye veiprosjekter med bedre trafikkløsninger og fremkommelighet.

Det tilbakeviste Helgheim.

- Det er allerede bestemt at man ikke skal bygge veier som øker kapasiteten, det er bestemt at man skal ha bilreduserende tiltak som hindrer fremkommeligheten for bilistene, og vi har et kommunestyre som stenger veier, gjør de om til sykkelveier, skaper enveiskjørte gater for å skape kø. Hvordan kan man da si at bompenger kommer til å løse problemene, sa Helgheim og viste til Oslo som eksempel

Venstres Rune Fortun repliserte med at å «redusere biltrafikken er et mål i seg selv».

- Mindre biler, mindre utslipp og mer grøntområder vil være en mer attraktiv by. Vi legger ikke skjul på at vi ønsker færre biler i sentrum, sa Fortun

- Usosial avgift

På motsatt side av partispekteret gikk også Rødt på talerstolen og flagget sin motstand mot bompenger.

- Bompenger er en flat avgift som ikke tar hensyn til de som betaler. Å finansiere veier og andre tiltak må være en offentlig oppgave, ikke gjennom å sende regningen til folk flest. Å øke kostnadene for vanlige folk med en usosial avgift som ikke tar hensyn til folks inntekt og mulighet til å betale blir for oss feil. En utredning vil ikke endre vårt standpunkt, sa Hans Petter de Fine.

Randi Eng fra Pensjonistpartiet spurte MDG og Cathrin Janøy om det var sånn at å sette opp bomringer ville gjøre Drammen attraktivt for nye innflyttere, men fikk ingen gode svar.

- Dette kan bli et nytt Nei til Bomring-valg, sa Randi Eng, som tidligere var medlem i partiet med samme navn - og som også har varslet comeback etter bompenge-vedtaket i kommunestyret.

Vedtaket ble til slutt vedtatt av Høyre, Ap, Venstre, MDG, SV og Krf. 

Frp, Rødt, Pensjonistpartiet, INP, Lars Krogsund (Uavhengig/DNI) stilte motforslag om å sende tre alternativer på utredning uten bomring, men fikk ikke flertall.

Powered by Labrador CMS