
Nytt opprop mot bompenger i Drammen
Underskriftskampanje er iverksatt etter at den gamle debatten igjen har fått nytt liv fordi et flertall i kommunestyret nå vil trude bompenger i Drammen. - Synes nok en gang å være nødvendig, sier initiativtageren.
DRAMMEN: Det er klart etter at Arbeiderpartiet i Drammen nå rett etter valget har gått mot sine tidligere løfter og allikevel vil utrede bompenger i forbindelse med løsninger for byvekstavtale i Buskerudbyen.
Dermed er det ventet et flertall for dette da saken skal behandles i kommunestyret tirsdag.
Gruppeleder i Drammen Frp, Ulf Erik Knudsen, er en av de som nå har skrevet under på oppropet. Han kom mandag med følgende uttalelse på Facebook:
- Arbeiderpartiet har holdt velgerne for narr fram til valget ved å si at de ikke ønsker utredning av bompenger i Drammen, for så å snu noen dager etter valget. Dette er svært uredelig fra Arbeiderpartiets side.
- Nok en gang nødvendig
Det er Terje Norman Jørgensen fra Drammen Frp som nylig har opprettet den nye underskriftskampanjen mot bompenger i Drammen - ikke ulikt det som også tidligere har skjedd i form av ulike aksjoner og kampanjer da diverse bompakke-forslag har blitt lansert - og i sin tur blitt nedkjempet - i Drammen de siste 30 åra.
- Det synes nok en gang å være nødvendig. Jeg regner ikke med Tore Opdal Hansen signererer denne gangen, uttaler Jørgensen til DRM24.
Forrige gang ble det samlet inn
over 30.000 underskrifter mot bomløsning i Buskerudbyen før ballen ble lagt død
i kommunestyret i Nedre Eiker i mai 2019.
Kampanjen har allerede, uten særlig markedsføring, fått 236 av 300 underskrifter.
- Det skal utredes bomløsning i Drammen kommune.
Midlene som er tenkt innkrevet vil bli fordelt videre til omkringliggende kommuner.
Innbyggerne i Drammen krever at vi også i fremtiden kan fortsette å bevege oss rundt om i og ut av vår kommune uten noen form for bomringer/betalingsløsninger, heter det i beskrivelsen av aksjonen.
- Struper allerede trafikken
Ifølge Jørgensen la den forrige pakken opp
til en struping av trafikken i og gjennom byen. Han mener det allikevel er etablert i form av lysreguleringer for at byen skal oppfattes som mer rushtidsbelastet enn den i virkeligheten er.
- Spesielt hindres trafikken i lyskrysset inn til parkeringsplasser sør for
Kreftings gate, i lyskrysset inn til busstasjonen litt nærmere Konnerudgata der
intervallene for Kreftings gate er nede i seks sekunder samt ut i «Familykrysset» fra Landfalløya med normalt 15 sekunder, men her helt
nede i fem sekunders intervaller.
- Som resultat står køene her i ettermiddagstrafikken ned forbi Vajda i Nedre
Eikervei. Det synes derfor som sagt å være en villet handling, sier Jørgensen.