Når virkeligheten utfordrer verdipolitikken
KOMMENTAR: Debatten om abort
etter voldtekt har igjen satt sinnene i kok, etter at KrFU-leder Ingrid Olina
Hovland i et intervju uttrykte støtte til et forbud mot abort også i slike
tilfeller. Uttalelsen har vekket sterke reaksjoner, ikke bare fordi
standpunktet bryter med norsk lov og flertallet i befolkningen, men fordi det
berører et av samfunnets mest smertefulle temaer: Voldtekt, traume, fostrets
rett til liv og kvinners retten til å bestemme over egen kropp.
Midt
i dette kom et meget sterkt, modig og personlig innlegg fra Venstres
lokalpolitiker Camilla Ulsund i Drammen. Innlegget, som først er postet på
Ulsunds egen facebookside, har titlen «Jeg er selv et resultat av overgrep».
Hun forteller åpent om sin bakgrunn, ikke for å få sympati, men for å minne oss
om hva slike forslag faktisk betyr i virkelige menneskers liv. Hennes stemme
gir debatten en menneskelig forankring som ellers lett kan bli abstrakt og
ideologisk.
Uansett
hvor velment Hovlands utspill måtte være, fremstår det som virkelighetsfjernt
og ekstremt ufølsomt. Å mene at en voldtektsutsatt kvinne skal tvinges til å
fullføre et svangerskap etter et overgrep er, etter min mening ikke, et
verdipolitisk standpunkt. Det er et syn som griper direkte inn i et menneskes
traume.
Jeg
undervurderer ikke fosterets verdi eller retten til liv. Livet har en egenverdi
som fortjener respekt. Men i møte med et menneske som selv er blitt fratatt
kontrollen over egen kropp gjennom vold, må samfunnets første ansvar være å
verne den som allerede lever, den som bærer såret. Å forsvare livet kan ikke
bety å påføre et annet menneske et nytt overgrep.
En
konkret konsekvens av KrFU-leder Hovlands syn er at en voldtektsutsatt kvinne
ikke bare må bære fram barnet mot sin vilje. Hun, og barnet, må også forholde
seg til overgriperens juridiske rettigheter i forhold til barnet i opptil 18
år. Ideologi blir tvang, og tro kan forvandles til nye overgrep med politisk
ryggdekning.
Når noen, som selv er et resultat av et overgrep, ber oss se konsekvensene av ordene vi bruker, bør vi lytte
Like påfallende som utspillet er moderpartiet KrFs håndtering. Partileder Dag Inge Ulstein har så langt valgt å tie, og overlatt til nestlederne å kommentere saken. Dette gir et uheldig inntrykk av en partiledelse som forsøker å balansere mellom verdiprofil og politisk risiko, og ender med å skape stor tvil om hvilke retning KrF nå går i under Dag Inge Ulsteins ledelse.
Selv om Hovlands
uttalelse er hennes personlige standpunkt, utfordrer den partiets troverdighet
i verdispørsmål. KrF har alltid sagt at det vil «verne om livet», men da må det
også verne om livene til dem som utsettes for vold og overgrep. Stillhet er ikke
nøytralitet. Det er unnvikelse.
Hovlands
synspunkt kommer ikke i et vakuum. I flere vestlige land har ytterliggående
konservative miljøer gradvis innsnevret kvinners rettigheter under dekke av
moral og verdier. Først forsvinner unntakene – deretter retten selv.
Norge er langt
unna den virkeligheten, men vi er ikke immune. Hver gang et slikt forslag blir
stående uimotsagt, flyttes grensene litt. Ikke med ett vedtak, men med
stilltiende aksept.
Camilla
Ulsunds innlegg minner oss om at politikk ikke bare er prinsipper, men liv. Når
noen, som selv er et resultat av et overgrep, ber oss se konsekvensene av
ordene vi bruker, bør vi lytte. Menneskeverd handler ikke bare om å beskytte
liv – men om å beskytte mennesker mot nye overgrep, også de som begås i
politikkens navn.
KrFU-lederen
står fritt til å mene hva hun vil. Men når slike standpunkter løftes inn i
offentligheten, må de også tåle skarpt lys. Og når partilederen tier, er det
opp til oss andre å si fra: Retten til å bestemme over egen kropp er ikke et
trosanliggende. Det er et spørsmål om frihet, rettssikkerhet og menneskeverd.
Camilla Ulsunds
stemme bør ikke bli et fotnote i denne debatten. Den bør være startpunktet for
en ny, og mer virkelighetsnær, samtale om hva verdipolitikk faktisk handler om.