MENINGER: Ståle Sørensen
Folk i Drammen
Nok stagnasjon og populisme i Drammen
MENINGER: - De lokale versjonene av de store nasjonale partiene er dessverre ikke til å kjenne igjen når man kommer til vår lokale politiske andedam
Debatten om
«Drammen i vekst» i Drammen Kulturhus sist uke viser med overtydelighet hva som
er politisk galt med Drammen.
Arbeiderpartiet
går uten blygsel til valg på at «vi går for null bompenger, null nye
veier». En ærlighet flere andre partier kan lære av, men et politisk
budskap som står til stryk. For så lenge Staten ikke finansierer sine
fylkesveier, fylket ikke har disse pengene og samtlige problemveier i Drammen
er fylkesveier, blir resultatet fire års sovepute for Drammens videre
vekstmuligheter.
Og det kan bli verre.
For det tar gjerne tiår fra et prosjekt planlegges til det ferdigstilles. Fire
år uten prosjektering av nye løsninger kan få negative konsekvenser i
uoverskuelig fremtid.
Det Drammen Ap
ikke er like ærlige på, er hvilke konsekvenser denne politikken
også får for fremtidige byvekstavtaler, satsing på sykkelveier, kollektivfelt
og myke trafikanter.
En marginal
vekst i trafikken, spesielt i Bragernestunellen, kan innebære at
trafikken heller må ledes gjennom sentrum av hensyn til EUs tunneldirektiv. Man
kan ikke vise til lav trafikkvekst under pandemiårene som sovepute. Man må rett
og slett levere troverdige løsninger som varer videre.
Svelvikveien
dundrer i dag noen få meter fra husveggen til barnefamilier på Tangen og
Rundtom. Den samme situasjonen finner vi for de som bor langs Konnerudgata.
Begge er fylkesveier som ikke lar seg utbedre uten bompenger.
Mener virkelig
Arbeiderpartiet at dette er en holdbar situasjon for innbyggerne i Drammen?
Man trenger
ikke nødvendigvis bygge en full konnerudnedføring. Det er nok
gårsdagens medisin. Dagens løsning, hvor innbyggerne i sentrum belastes av
gjennomgangstrafikk, er sosialt urettferdig og fullstendig uholdbar.
Drammen fortjener politikere som satser på utvikling og vekst
Høyre utmerket
seg i debatten med nesten ikke et eneste klart ja/nei-svar. Alle skal
strykes etter hårene og man skal være enige med alle. Alle mulige forbehold
skal tas. Posisjoner er viktigst. Selv om Høyre i det minste innser at det ikke
blir nye veier uten bompengefinansiering, så er partiet fullstendig tannløse
når det gjelder konkrete forslag og løsninger.
De mindre
partiene, som SV og Venstre, forstår heller ikke hvor skoen trykker. Og
nei, kjære MDG, man kan ikke bare male kollektivfelt i Rosenkrantzgata så vil
alle ta bussen. Så lenge trafikken kan ta andre veier gjennom byen, vil det
bare føre til kø, kork og kaos i andre veier, enda mindre skikket for mye
trafikk
Drammen
fortjener noe annet. Drammen fortjener politikere som satser på utvikling og
vekst. På boligbygging sentralt i byen og på samferdselspakker som gjør det mer
levelig å bo i sentrum. Vi må hente fram visjonene som åpnet elvebredden for
allmennheten og satte Drammen på kartet byutviklingsmessig. Norges svar på Barcelona,
var det ikke det urbanisten Erling Dokk Holm kalte oss?
De lokale
versjonene av de store nasjonale partiene er dessverre ikke til å kjenne
igjen når man kommer til vår lokale politiske andedam. I Drammen er populisme
og ansvarsfraskrivelse normen, og ikke noe som drives av ekstrempartier alene.
Det vi trenger
er ikke mer slagord, men løsninger. Vi trenger folk som tør å stå
i vedtak over tid. Vi trenger de brede forlikene som en gang satt Drammen på
kartet. Det var før alt kollapset med mytteriet i Drammen Høyre i 2019, som
skrinla Buskerudbypakke 2.
De neste fire årene vil bli
avgjørende for om Drammen igjen skal plassere seg i førersetet når det gjelder
byutvikling eller om vi skal sakke akterut. Det blir ingen artig jobb å ta tak
i dette, men når ingen vasker etter seg må noen ta på seg gummihanskene og
finne fram bøtta.
Derfor har vi i Folk i Drammen
valgt å stille liste. Mot populisme, for å ta ansvar. For å følge fakta i en
sak, ikke ønsketenkning. Ikke for å innføre bompenger som en idé i seg selv,
men for å gjøre de nødvendige grepene som sikrer Drammens utvikling samt
finansiere disse på en troverdig og realistisk måte.
Av
Ståle Sørensen
Folk i Drammen