
MENINGER: Haydar Øzbahl
Folk i Drammen
Styrke fellesskolen
MENINGER: Vi lever dessverre i en tid hvor polarisering og segregasjon
stadig blir mer utbredt, noe vi politikere, noen mer enn andre, dessverre også
bidrar til.
Derfor mener jeg at det er viktigere enn noensinne å anerkjenne
betydningen av fellesskolen. Fellesskolen er ikke bare et sted hvor barn og
unge får utdanning, men det er også en plattform for inkludering, mangfold og
sosial utvikling. Det er et sted hvor alle barn, uavhengig av deres sosiokulturelle
bakgrunn, har muligheten til å lære, vokse og trives sammen.
Når det er sagt, er barn og unge forskjellig, heldigvis. Derfor
mener jeg at skoler som har en annen pedagogisk profil enn fellesskolen, som
f.eks Montessori-/ Steiner pedagogikk, bør ha mulighet til å etablere seg i
Drammen.
Dersom «Folk i Drammen» kommer inn i kommunestyret etter
valget, vil jeg jobbe for å styrke fellesskolen. Dette vil jeg gjøre blant
annet ved å:
- Gjøre forsøk med vurdering uten karakter på ungdomsskolen (forskning viser at
karakter ikke nødvendigvis gir økt lærelyst).
- Ha økt fokus på tidlig innsats. Jeg vil ha «Ung10» på 10.trinn med
jevnaldrende, ikke vente til når elevene egentlig skulle gått på videregående,
slik «Ung11» legger opptil.
- Redusere byråkratiet i skolen, nå bruker lærere og skoleledere mye tid på
rapportering og administrative oppgaver, i stedet for å være sammen med
elevene.
- Jobbe for mindre detaljstyring av skolene, de ansatte vet best hvor skoen
trykker..
- Være en skoleeier som har positive forventninger og viser tillit til skoleledere
og lærere.
- Ha god og tett dialog med Drammen kommunale foreldreutvalg (DKFU)og skolenes
FAU (Foreldrenes arbeidsutvalg),
- Øke skolenes driftsbudsjettet slik at dei kan øke pedagogtettheten.
- Gjøre forsøk med skoleuniform/skoleplagg. Dette vil bidra til mindre mobbing,
mindre merkepress, mindre stress på morgenen/ kvelden og dermed bedre psykisk
helse og mindre utenforskap. Skoleplagget trenger ikke å være noe mer enn en
piquet-skjorte, college-/hettegenser og en bukse.
- Styrke den tospråklige faglæringen slik at flere med minoritetsbakgrunn
fullfører videregående opplæring.
- Legge til rette for at skolene utvikler gode profesjonsfellesskap og jobber mer
forskningsbasert.
Vi
trenger ikke flere planer, men handling.
Av
Haydar
Øzbal
Folk
i Drammen