MENINGER: Haydar Øzbahl
Folk i Drammen

Styrke fellesskolen

MENINGER: Vi lever dessverre i en tid hvor polarisering og segregasjon stadig blir mer utbredt, noe vi politikere, noen mer enn andre, dessverre også bidrar til.

Derfor mener jeg at det er viktigere enn noensinne å anerkjenne betydningen av fellesskolen. Fellesskolen er ikke bare et sted hvor barn og unge får utdanning, men det er også en plattform for inkludering, mangfold og sosial utvikling. Det er et sted hvor alle barn, uavhengig av deres sosiokulturelle bakgrunn, har muligheten til å lære, vokse og trives sammen.

Når det er sagt, er barn og unge forskjellig, heldigvis. Derfor mener jeg at skoler som har en annen pedagogisk profil enn fellesskolen, som f.eks Montessori-/ Steiner pedagogikk, bør ha mulighet til å etablere seg i Drammen.

Dersom «Folk i Drammen» kommer inn i kommunestyret etter valget, vil jeg jobbe for å styrke fellesskolen. Dette vil jeg gjøre blant annet ved å:

- Gjøre forsøk med vurdering uten karakter på ungdomsskolen (forskning viser at karakter ikke nødvendigvis gir økt lærelyst).

- Ha økt fokus på tidlig innsats. Jeg vil ha «Ung10» på 10.trinn med jevnaldrende, ikke vente til når elevene egentlig skulle gått på videregående, slik «Ung11» legger opptil.

- Redusere byråkratiet i skolen, nå bruker lærere og skoleledere mye tid på rapportering og administrative oppgaver, i stedet for å være sammen med elevene.

- Jobbe for mindre detaljstyring av skolene, de ansatte vet best hvor skoen trykker..

- Være en skoleeier som har positive forventninger og viser tillit til skoleledere og lærere.

- Ha god og tett dialog med Drammen kommunale foreldreutvalg (DKFU)og skolenes FAU (Foreldrenes arbeidsutvalg),

- Øke skolenes driftsbudsjettet slik at dei kan øke pedagogtettheten.

- Gjøre forsøk med skoleuniform/skoleplagg. Dette vil bidra til mindre mobbing, mindre merkepress, mindre stress på morgenen/ kvelden og dermed bedre psykisk helse og mindre utenforskap. Skoleplagget trenger ikke å være noe mer enn en piquet-skjorte, college-/hettegenser og en bukse.

- Styrke den tospråklige faglæringen slik at flere med minoritetsbakgrunn fullfører videregående opplæring.

- Legge til rette for at skolene utvikler gode profesjonsfellesskap og jobber mer forskningsbasert.

Vi trenger ikke flere planer, men handling.

Av
Haydar Øzbal
Folk i Drammen

Powered by Labrador CMS