MENINGER: Herman Ekle Lund
Gruppeleder, Drammen Venstre
Venstre vil ha en brukerfinansiert byvekstavtale. Punktum
MENINGER: Drammen Live 24
og Tom Berntzen etterlyser ærlighet blant drammenspolitikerne knyttet til
bomsaken. Jeg skal bidra på vegne av mitt parti og gjøre det klinkende
klart: Drammen Venstre vil ha en bompengefinansiert byvekstavtale.
Ifølge teorien er det umulig å lage en omelett uten å knuse noen
egg, og Drammen har de siste årene fått denne grundig bevist: statsråden har
kontant avvist vårt forsøk på å forhandle fram en byvekstavtale uten
brukerfinansiering. Denne tydelige avklaringen gjør nå saken krystallklar:
Dersom politikerne i Drammen, Lier, Øvre Eiker og Kongsberg ønsker
større midler til å lage et bedre kollektivtilbud, redusere lokal forurensning,
gjøre det mer attraktivt å sykle og gå, kutte ned i kø, kork og kaos på veiene,
samt eventuelt bygge nye veier, så må man støtte en byvekstavtale.
Og det innebærer brukerfinansiering. Som i dag heter bompenger – i morgen heter
det kanskje veiprising eller noe annet.
Og ja: det finnes en haug med muligheter for å differensiere
brukerbetalingen. Det kan være moderasjoner for dem som har dårlig råd eller
bor grisgrendt til, rabatter for dem som kan dokumentere
miljøvennlig atferd, eller kanskje en variant av KAF.
Prismodeller er blant de viktigste temaene i utredningen vi nettopp har
vedtatt.
Men at det kommer til å koste penger for bilister som
kjører gjennom Drammen, er hevet over enhver tvil – og det blir galt å påstå
noe annet. No cure – no pay – som det heter på nynorsk.
Når vi har fastslått denne åpenbare sannheten, så mener jeg det er
på høy tid å få samtalen over på det den bør handle om:
Hvis en er åpen for å innføre (bompengefinansiert) byvekstavtale
– hva bør den inneholde?
Hvilke fordeler og godbiter må ligge i avtalen for at den skal
være verdt pengene for deg? Hvilke samferdselsprosjekter drømmer du om å
få realisert i denne kommunen vår?
Kommunestyrene i alle eierkommunene samt fylkestinget hadde
idédugnader om dette før sommeren, hvor det kom opp mange spennende ideer. Vi
er nå veldig spent på hva utredningen vil gjøre med disse – og hvilke helt nye
løsninger som vi ikke selv har tenkt på. For helt sikkert er det at mye vann
har rent i elva siden forrige byvekstavtalerunde i 2019. Vi har sett stor
teknologiutvikling og endring i forbrukervaner.
Siden sist har vi fått en byferge-pilot på vannet. Kanskje
vannveien er like viktig å se på som veiene denne gangen? Og hva med
(by)bane?
Vi har allerede testet selvkjørende buss i Drammen, og i Oslo er den i full drift. Autonome
løsninger er blant de hotteste samtaleemnene hos både aksjehandlere og
futurister. Siden “sist” har vi også fått mikromobilitet (el-sparkesykler) –
mens stadig bedre elsykler har gjort det mye mer attraktivt å sykle i Drammen
(på et nett som for øvrig er langt bedre utbygd nå enn da). Jeg kunne også
nevnt den nye joggebølgen som gjør at etterspørselen etter flate, uavbrutte
strekk til å løpe på øker. I tillegg diskuteres trafikksikkerhetstiltak for
skoleunger nesten konstant.
Kanskje du som leser dette også har en god idé. I så fall
oppfordrer jeg deg til å heve stemmen og gjøre deg til kjenne. Skriv innlegg,
send oss eposter eller delta i kommentarfelt. Denne debatten trenger alle gode
forslag.
Dette innlegget var imidlertid ment som en realitetsorientering
like mye som en festtale, så jeg skal avslutte teksten min med å vende tilbake
til en viktig erkjennelse:
Samme hvor bra og kreativ denne pakka blir, så vil den ha en
kostnad som ikke alle kommer til å oppleve like rettferdig. Samme hvor bra vi
rigger dette til og hvor mye vi kompenserer og justerer i ulike retninger, så
vil noen føle seg som tapere. Og det finnes innbyggere som verken ser gevinsten
av bedre luft, hyppigere buss, mindre kø eller sykkeltiltak. Det er en ærlig
sak. Dette skal vi som ivrer for byvekstavtale ha stor respekt for – og vi må
ha respekt for meningene til partiene som allerede har bestemt seg for å ha et
helt annet syn på saken, samme hva utredningen viser. Den eneste sjansen en
byvekstavtale har til å lykkes på nytt, er gjennom en positiv og ærlig debatt
der de gode løsningene fremsnakkes og skremmebildene av motstanderen (og dennes
antatte agenda) vies minst mulig energi.
Det sagt: vi i Venstre mener uansett at den totale potensielle
gevinsten for innbyggere, helse, miljø og næringsliv er så stor at det er ingen
tvil om at Drammen bør gå i forhandlinger om en brukerfinansiert
byvekstavtale.
Vår jobb det neste året, og fram mot 2027-valget, er å argumentere
så godt for vår sak at et flertall velger å bli med på dette. Det er en stor og spennende utfordring, og vi gleder oss til å ta
den på strak arm.
Av
Herman Ekle Lund
Gruppeleder, Drammen Venstre