
Betydelig vekst i antall bussreiser i drammensområdet
Brakar har registrert en økning på 380.000 eller 3,1% for alle linjer fra 2018 til 2019. For Drammen isolert er økningen på syv prosent.
DRAMMEN: - Det er i byområdene folk nå først og fremst reiser mer og mer kollektivt, uttaler kollektivselskapet i en pressemelding.
Reisene i Drammen utgjør 43 prosent av alle reiser på Brakars linjer, og veldig mye av den totale veksten på 380.000 reiser kommer i Drammen.
På bylinjene her er det registrert cirka 5,4 millioner reiser, en vekst på cirka 350.000 fra 2018.
Her er det mest brukte busslinjene:
Linjenummer | Linjenavn | Antall reisende |
3 | Kastanjesletta-Fjell | 2 323 779 |
71 | Drammen – Lierbyen – Asker | 972 217 |
51 | Drammen-Solbergelva-Mjøndalen | 759 755 |
4 | Bera – Kniveåsen | 743 406 |
5 | Vinnes – Tors vei | 675 110 |
22 | Bragernes – Konnerud – Svingen | 518 920 |
24 | Bragernes – Konnerud – Eikerdelet | 488 346 |
200 | Hønefoss-Oslo | 464 700 |
81 | Drammen – Spikkestad – Sætre | 394 608 |
101 | Drammen-Vikersund/Hønefoss | 391 222 |
Fjell-bussen overlegent på topp
Antall reiser i Drammen har stor betydning for veksten i Buskerudbyen. I hele dette området øker antall reiser fra tett oppunder 9,2 millioner til nesten 9,6 millioner reiser. Det vil si at antall reiser øker 4,2 prosent, opplyser Brakar.
- Veksten har vært jevn og stabil gjennom hele året. Linje 3 Kastanjesletta – Fjell i Drammen er stadig den overlegent travleste busslinjen i Buskerud med ca 2,3 millioner reiser i 2019. Linjen har vokst med rundt 100 000 reiser hvert år siden 2015.
Deretter følger de store pendlelinjene 71 Drammen – Lierbyen – Asker og linje 51 Mjøndalen – Drammen. Disse linjene er det også styrket siste årene med både belønningsmidler, ekstra bevilgninger fra fylkeskommunen og Brakars egne midler.
VEKST: Antall reiser har økt med 17,2 prosent siden 2013, opplyser Brakar.
Nedgang i Røyken og Hurum
Det eneste stedet hvor Brakar ser nedgang av antall reisende av betydning, er i nye Asker kommune, gamle Røyken og Hurum.
Det er nesten 50 000 færre reiser enn i 2018, en nedgang på 6,2 prosent.
- Brakar ser ingen endring i salget i området, og må derfor bruke mer tid på å undersøke om nedgangen er reell, og i så fall hvorfor.
LES OGSÅ: På bussen må du fortsatt betale for å krysse gamle kommunegrenser
