Betydelig vekst i antall bussreiser i drammensområdet

Brakar har registrert en økning på 380.000 eller 3,1% for alle linjer fra 2018 til 2019. For Drammen isolert er økningen på syv prosent.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: - Det er i byområdene folk nå først og fremst reiser mer og mer kollektivt, uttaler kollektivselskapet i en pressemelding.

Reisene i Drammen utgjør 43 prosent av alle reiser på Brakars linjer, og veldig mye av den totale veksten på 380.000 reiser kommer i Drammen.

På bylinjene her er det registrert cirka 5,4 millioner reiser, en vekst på cirka 350.000 fra 2018.

Her er det mest brukte busslinjene: 

Linjenummer Linjenavn Antall reisende
3 Kastanjesletta-Fjell 2 323 779
71 Drammen – Lierbyen –  Asker 972 217
51 Drammen-Solbergelva-Mjøndalen 759 755
4 Bera – Kniveåsen 743 406
5 Vinnes – Tors vei 675 110
22 Bragernes – Konnerud – Svingen 518 920
24 Bragernes – Konnerud – Eikerdelet 488 346
200 Hønefoss-Oslo 464 700
81 Drammen – Spikkestad – Sætre 394 608
101 Drammen-Vikersund/Hønefoss 391 222

Fjell-bussen overlegent på topp

Antall reiser i Drammen har stor betydning for veksten i Buskerudbyen. I hele dette området øker antall reiser fra tett oppunder 9,2 millioner til nesten 9,6 millioner reiser. Det vil si at antall reiser øker 4,2 prosent, opplyser Brakar.

- Veksten har vært jevn og stabil gjennom hele året. Linje 3 Kastanjesletta – Fjell i Drammen er stadig den overlegent travleste busslinjen i Buskerud med ca 2,3 millioner reiser i 2019. Linjen har vokst med rundt 100 000 reiser hvert år siden 2015.

Deretter følger de store pendlelinjene 71 Drammen – Lierbyen – Asker og linje 51 Mjøndalen – Drammen. Disse linjene er det også styrket siste årene med både belønningsmidler, ekstra bevilgninger fra fylkeskommunen og Brakars egne midler. 

VEKST: Antall reiser har økt med 17,2 prosent siden 2013, opplyser Brakar.

Nedgang i Røyken og Hurum

Det eneste stedet hvor Brakar ser nedgang av antall reisende av betydning, er i nye Asker kommune, gamle Røyken og Hurum.

Det er nesten 50 000 færre reiser enn i 2018, en nedgang på 6,2 prosent.

- Brakar ser ingen endring i salget i området, og må derfor bruke mer tid på å undersøke om nedgangen er reell, og i så fall hvorfor.

LES OGSÅ: På bussen må du fortsatt betale for å krysse gamle kommunegrenser

Powered by Labrador CMS