VERDENS STØRSTE: Gigantanlegget på Follestad i Røyken har lagt grunnlaget for veksten, sier adm. direktør Lars Borger Hansen.

Dobler omsetningen med ellevilt Nissan Leaf-salg

Etter at Nissan Leaf-salget tok av for alvor, vil Birger N. Haug nesten doble omsetningen fra 1,3 milliarder kroner i 2017 til en prognose på over 2,4 milliarder i år.

Publisert Sist oppdatert

RØYKEN: Med det store bilanlegget på Follestad i Røyken som et effektivt nav, er denne frittstående forhandlerkjeden Norges overlegent største Nissan- og elbilforhandler – og verdens hittil største forhandler av Nissan Leaf.

- Vekst er krevende, ikke minst når den beste kundeopplevelsen samtidig er vårt viktigste mål, sier Lars Borger Hansen (45), adm. direktør i Birger N. Haug til DRM24.

Han overtok sjefsjobben 1. mars i år, og har bred bakgrunn fra hele verdikjeden for bil. Dette inkluderer mange år i NAF, der han først ledet testsentrene og senere NAF Assistanse. Til Birger N. Haug kom han fra tre år som kjedesjef i Dekkmann. Han kjente allerede da virksomheten godt, etter å ha sittet som styremedlem fra 2012 til sommeren 2017.

LES OGSÅ: Regner med å selge 400 nye Nissan Leaf i 2018

40 prosent av Nissan-salget

Oppsiktsvekkende tall har nærmest stått i kø for Nissan og Birger N. Haug i år. Nissan Leaf har befestet en posisjon som selve symbolet på det norske elbil-eventyret, og et resultat av dette var at Nissan i oktober toppet registreringsstatistikken for personbiler her i landet med mer enn 1.300 biler. 

Av dette sto Birger N. Haug for hele 40 prosent, selv om kjeden bare er til stede i fem av 64 distrikter – Oslo, Romerike, Follo, Buskerud og Asker og Bærum. 

Allikevel er Birger N. Haug landets største elbil-forhandler, men er i tillegg verdens største forhandler av Nissan Leaf, med nærmere 10.000 biler solgt siden oppstarten!

LES OGSÅ: Står i kø for nye Nissan Leaf: Dag fikk den første av 6.500 forhåndssolgte

Rask levering

- Dette er rett og slett et elektrisk eventyr, og jeg er ekstremt stolt over de imponerende resultatene hele organisasjonen og hver forhandler har skapt. Birger N. Haug foretok noen dristige veivalg og prioriteringer tidlig, som vi nå ser resultatene av, sier han.

Det ser lyst ut videre også, mener Lars Borger Hansen:
- Leveringstid er ikke lenger noe tema for Nissan Leaf – vi kan levere bil på 2-3 uker nå, takket være en leveringsdyktig produsent og kapasitet til å ta unna store volum ved det effektive nye logistikk- og klargjøringsanlegget vårt i Røyken, forteller han.

El-håndverkerbil

- Hittil er det Leaf som er lokomotivet, men vi har også store forventninger til varebilen e-NV200, som er den perfekte håndverkerbil. Vi venter betydelig økt salg av denne etter hvert som folk blir oppmerksomme på den og vi får tilgang på biler, sier Hansen.

- Nissan Leaf er jo varslet med en større batteripakke og betydelig lengre rekkevidde. Når kommer denne?

- Det er i øyeblikket ikke klart verken når modellen kommer eller hvilke tekniske spesifikasjoner den endelig får, men det er signalisert at den blir en god del dyrere enn dagens versjon. Vi venter likevel uansett størst salg av Leaf med 40 kW batteripakke også i fremtiden, legger han til.

LES OGSÅ: Drammens-forhandler solgte 50 nye Nissan Leaf på et døgn

Storby-suksess

Med den elbil-dedikerte produsenten Nissan og suksessmodellen Leaf som hovednøkkel, opplever altså Birger N. Haug en eventyrlig suksess på et bilmarked som er inne i tidenes omstilling.

Hva er de viktigste suksess-faktorene?

- Flere ting har bidratt, men en viktig årsak har uten tvil vært Birger N. Haugs lojalitet mot Nissan som partner over lang tid i Stor-Oslo. Vi var derfor også tidlig ute med å bli med Nissan på elbil-reisen.

Den viktigste nøkkelen til Nissans suksess har vært storbyenes fokus på utslippsfri kjøring og god timing av lanseringen av Nissan Leaf. Det var dette som først og fremst ga Nissan førsteplassen i oktober, med Birger N. Haug som leverandør av mer enn 40 prosent av de leverte personbilene.

- Vi vil gå ut av året med en andel på 35 prosent av Nissans personbiler levert her i landet, sier Lars Borger Hansen, som med rette er stolt av de resultatene selskapet leverer for tiden.

LES OGSÅ: Smekkfullt da nye Nissan Leaf ble avduket med brask og bram

Grunnlaget lagt i Røyken

- Ja, vi er stolte av de resultatene dette langvarige samarbeidet gir, men også – og ikke minst – av en ambisiøs og visjonær eier som har bygget det effektive anlegget i Røyken. Det er her grunnlaget for veksten er lagt, med svært effektiv logistikk og klargjøring. 

- I øyeblikket takter vi opp mot 14.000 biler årlig gjennom lokalene på Follestad. Selv i en vanligvis rolig måned som november passerte mer enn 1.000 biler gjennom anlegget, og helt siden sommerferien har vi hatt månedstall på 1.200 – 1.300 biler her, med 1.700 biler i oktober som et høydepunkt, så farten er god, fastslår han.

Så er også dimensjonene store. Bygningsmassen har et samlet gulvareal på cirka 24.000 kvm., eller omtrent fire fotballbaner. Uteområdet gir plass til 700 – 800 biler, og i tillegg har man P-hus til ytterligere 700 biler. 

Foruten egne merker – Nissan, Hyundai og Subaru – leverer Birger N. Haug klargjøringstjenester også til andre merker, som eksempelvis Jaguar og Tesla.

Nytt anlegg på Gardermoen

- Hvor går veien videre?

- Vi er allerede en av de største aktørene i Stor-Oslo, og bygger nå i tillegg nytt bilanlegg på Gardermoen. Dette skal åpne i september neste år, og blir en viktig del av vårt neste skritt i utviklingen mot å stabilisere oss på et høyt nivå.
- Vil vi da ha en akse som strekker seg fra Lier til Asker og Bærum, Follo og Romerike til Gardermoen. Vi har bevisst valgt å vokse i et sammenhengende distrikt, noe vi mener gir best logistikk og best utbytte av fellestjenester som bilskade og lignende, understreker Lars Borger Hansen.

- Hva er de største utfordringene fremover?

- Elbilandelen er utfordrende for vanlig verksteddrift. I vår kjede regner vi med at vi må ha en dobling i antall vogngjennomganger for å kompensere for elbilens enklere og rimeligere vedlikehold. 
- Kampen står om lønnsomheten på verkstedene, og en dobling av antall er helt nødvendig for å opprettholde denne. I tillegg må vi også være kreative og flinke til å ta en større andel av hele verdikjeden inn i eget hus, slutter Lars Borger Hansen.

LES OGSÅ: Ny rekordmåned for Nissan Leaf: - Har aldri opplevd maken!

Anlegget i Røyken har selvsagt en smart repair-avdeling der småbulker og mindre lakkskader kan fikses enkelt og profesjonelt.
Powered by Labrador CMS