STRIDENS KJERNE: Forbudt for privatbiler mot sentrum forbi Centralgaragen på Landfalløya.

Mange reagerer: Derfor er det gjennomkjøring forbudt i denne gata

De 200 meterne med enveiskjøring i Øvre Storgate er det mange som ikke skjønner noe av. Nå har DRM24 fått svar fra Vegvesenet.

Publisert Sist oppdatert

LANDFALLØYA: Statskassa har imidlertid skodd seg kraftig på skiltingen den siste uka - på to kjappe kontroller har politiet hanket inn over 200.000 kroner fra bilister som har kjørt strekningen i Øvre Storgate mot sentrum.

Busser, taxier og syklister kan passere lovlig - og privatbilister motsatt vei, det vil si mot Åssiden. Reaksjonene har imidlertid ikke latt vente på seg etter at DRM24 har omtalt de to trafikkontrollene, hvor til sammen 26 bilister har fått 7.850 kroner i bot.

Mange lesere har nå stilt spørsmålet: Hva er grunnen til at det er skiltet gjennomkjøringforbudt i omlag 200 meter - den ene veien? Her er noen av kommentarene fra våre lesere:

- Dette skiltet må vel ha stått her i bortimot 20 år. Men det man heller burde se på er, hvorfor det står der.
- Jeg ser ingen god grunn til at det ikke skal være lov på den korte strekningen.
- Dette skilt kan like godt tas ned. 40 km på veien. Alle som kjører der, er forsiktige.
- Kan noen fornuftige mennesker forklare hvorfor denne lille veistumpen har innkjøring forbudt....kan de samme menneskene forklare hvorfor det er helt greit å kjøre over privatgrunn mellom elven og bilbutikken.
- Ser ut som det er gått sport i gjennomkjøringsforbud. Er jo blitt slik på de mest unaturlige steder rundt om. Fullstendig ulogisk, og lite miljøvennlig.
- Må innrømme at jeg har forsert den ulovlige strekningen et par ganger og hver gang undret om dette forbudet egentlig gjør verden til et bedre sted?
- Mest tøvete forbudet i Drammen

Innført grunnet trafikksikkerhet

Ettersom gata er en fylkesvei, er det Statens Vegvesen som har ansvaret for skiltingen på stedet. De har også svaret på hvorfor det er nedlagt gjennomkjøringsforbud - en bestemmelse som har vært på stedet i mange år.
Reguleringen kom da rushtrafikken begynte å gå tregt i Rosekranzgata og mange da valgte å kjøre Landfalløya og Øvre Storgate inn til sentrum. Dette gikk utover trafikksikkerheten i gata, og det ble besluttet å stoppe gjennomkjøringen med denne reguleringen, opplyser Ole Erling Arnt Rustad i transportavdelingen i Statens Vegvesen.

Skiltingen ble fjernet en periode mens det var omfattende rehabiliteringsarbeider i Rosenkrantzgata for et par år siden, men har siden vært tilbake. I løpet av de siste par årene har imidlertid trafikkmønsteret i Drammen endret seg en god del. Bilkøene inn mot sentrum i morgenrushet er vesentlig mindre, også i Rosenkrantzgata, enn de var for en del år tilbake - også i en normalsituasjon uten corona-effekt.

LES OGSÅ: UP tok 19 førere på kort tid - er dette byens mest oversette forbudsskilt?

- Legger oss ikke opp i reguleringen

DRM24 har spurt Vegvesenet om det er grunn til å vurdere gjennomkjøringsforbudet på nytt, hvis det er slik at årsaken til at skiltingen ble innført i utgangspunktet, ikke lenger er relevant.
- Dette er fylkesveg og da er det fylkeskommunen som nå bestemmer om reguleringen skal være her eller ikke. Siden dette er en bygate vil kommunens vurdering også være avgjørende for reguleringen. Vi er skiltmyndigheten etter lovverket, men fylkeskommunen som veiholder må i samråd med kommunen avgjøre om den skal åpnes. Vi legger oss ikke borti hvordan de ønsker å regulere, sier Rustad.

I tillegg til gjennomkjøringsforbudet mot sentrum ved Centralgaragen, er det også innført innkjøring forbudt i enden av Øvre Storgate mot rundkjøringen i Øvre Sund Bru, for å gjøre gata uaktuell som gjennomfartsåre mot sentrum.

– Det gjør vel sitt til at denne veien uansett er mindre attraktiv som alternativ vei mot sentrum, uavhengig av gjennomkjøring forbudt de 200 meterne ved Landfalløya?

- Reguleringen på Landfalløya er eldre enn rundkjøringen ved Øvre Sund. Men mange ville nok være fornøyd dersom de kunne kjøre Øvre Storgate og ta opp til fylkeshuset, sier Rustad - som også forventer en trafikkøkning utover våren når verden etter hvert normaliseres.

Hva mener du, bør skiltingen fjernes på stedet? Delta i debatten!

LES OGSÅ: 
Brøt forbudsskilt hvert 4. minutt - flere var selv beboere i gata

Powered by Labrador CMS