Jobber mot reåpning av Holmennokken før Sankthans
- Skal tilbakeføres som den var så fort som overhodet mulig, er beskjeden fra Drammen kommune.
DRAMMEN: Det har en stund vært antatt at riggplassen på Holmennokken blir opprettholdt i påvente av tilsvarende riggplass for arbeidene knyttet til ny Holmenbru, men nå skjærer kommunen gjennom og sier at de ikke vil la plassen ligge brakk i påvente av det.
- Det foreligger ingen konkrete planer på når det skal igangssettes, så i påvente av en henvendelse fra Statens Vegvesen som vil bruke området ønsker vi å tilbakeføre det som friluftsområde, sier prosjektsjef for bybrua, Tommy Iversen i Drammen kommune.
Det har hele tiden vært tanken å tilbakeføre området slik det var, men på et eller annet tidspunkt i ikke altfor fjern fremtid vil trolig Holmennokken på nytt sperres av som riggplass da ny Holmenbru skal bygges, ettersom Holmennokken er regulert til riggområde også for dette prosjektet.
- Dersom ny Holmenbru skal etableres samtidig med eller i forlengelse av bybru-prosjektet, vil tilbakeføringen først skje etter at begge prosjektene er ferdigstilt, skrev DRM24 i 2021.
Prosjektet ligger inne i Nasjonal Transportplan og har rykket frem på Statens Vegvesens prioriteringsliste da Holmenbrua er prioritert fra nasjonalt hold, men det er fortsatt ikke bevilget penger til prosjektet - og når spaden derfor settes i jorden er dermed uklart.
- Vi kan ikke la området ligge brakk, det er vi som eier tomta og tanken er at det blir omtrent som det var, sier Iversen til DRM24.
Starter tilbakeføringen i vinter
Nedriggingen er allerede i gang som siste ledd i bybruprosjektet, og ifølge Iversen blir det ryddet opp en del allerede før jul.
- Det vil fortsette utover vinteren, så skal det legges ut jord og fullføres i løpet av vår og sommer.
- Er det muligheter for at Holmennokken kan gjenåpnes til neste Sankthans?
- Det hadde vært fint, og kan jo være et mål - uten at jeg har lyst til å love noen dato akkurat nå, sier Iversen.
Den nye Holmenbrua blir en firefelts bru med gang og sykkelvei på begge sider, og er estimert å koste 1,3 milliarder som skal fullfinansieres av staten. Prosjektet ligger øverst i Statens Vegvesens prorioteringsbunke for Buskerud, blant annet foran E18-E134-forbindelsen mellom Dagslett og Viker, og ble i Statens Vegvesens porteføljeprioritering for mai definert med modenhetsklasse gul, som er nest øverst av fire trinn.